2015-01-13, 08:17
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenknoge
Förkastligt men förståeligt.
Kan dom inte komma på något annat sätt att distribuera dokument än scanna eller pdf.

Att alla elektroniska handlingar finns att tillgå på internet med ett "fingeravtryck" på personen som hämtar ut den med sitt personnummer. Går säkert att tvätta bort men det kanske hade lättat på trycket .

En annan grej man hade kunnat göra är att elektroniskt maska alla namn på vittnen och brottsoffer under 18.. Typ..

Borde ju finnas ganska enkla och billiga metoder att fortsätta följa offentlighetsprincipen och slippa allt för stor skvaller spridning av dokument ala bloggar och den siten som lägger upp alla domar..

Men det kanske skulle inbringa andra problem med att man inte kan vara anonym när man hämtar domar? Det kanske är där som är problemet i och för sig..

Klurig och jobbig fråga..

Får man inte längre vara anonym när man begär ut dokument så går det väl knappast att påstå att offentlighetsprincipen följs?
Citera
2015-01-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anusiktet
Ursäkta jag borde ha kollat dina trådstarter vad du var för en och då överhuvudtaget inte ha svarat dig. "Konstiga förkylningar" och problem med "Situps".

Avslutningsvis nu när jag sätter dig på Ignore vill jag bara konstatera att avgiftsförordningen inte är tänkt som en möjlighet att sätta offentlighetsprincipen ur spel för att någon domare ser sig ha en högre moral än andra om vad som är lämplig läsning gemene man jämfört med nyhetsmedia.

Med det sagt ringde det en klocka och jag vet inte om Kalmar tingsrätt har samma problem som Kalmar kommun med vissa invånare och att det kanske ligger bakom beslutet. Då behöver det inte vara moral- och smakdommeri utan en "överlevnadsfråga" för arbetsplatsen.

Du måste vara svårt efterbliven
som inte förstår vad det handlar om. Alla kan när som helst kräva ut handlingar. Vill du ha kopior så har det alltid kostat pengar. Det är ingen begränsning av att ta del av allmänna handlingar.

Men det är klart. Curlingbarn klarar väl inte av vanliga regler när inte föräldrarna håller dig i handen och du inte får allt du pekar på.
Citera
2015-01-13, 08:39
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Jag antar att man gör detta för att stoppa "främlingsfientligheten"
Försvåra grävandet för alternativ media så som Fria Tider osv..

Nej, detta är ett direkt resultat av en viss kalmarbaserad rättshaverists pappersfrenesi.
Det var tvunget att göras, annars hade kommunen varit tvungen att anställa ytterligare en person för att hantera alla elektroniska beställningar från denna kvinna.
Senast redigerad av Humbug 2015-01-13 kl. 08:42.
Citera
2015-01-13, 08:40
Medlem
Med största sannolikhet så beror Kalmar kommuns agerande på att de har en så extrem rättshaverist i kommunen att det för ett tag sedan blev riksnyheter - Kalmarbon och paranoida psykfallet Linda Persson har i flera år mailbombat Kalmar kommun och begärt hundratals dokument PER DAG! ...allt i enlighet med offentlighetsprincipen. Handlingar om olika ärenden, anställningsunderlag om tjänstemän, papper, ärenden, uppgifter, handlingar, handlingar och handlingar...

De har stått helt hjälplösa och tvingats lägga GIGANTISKA resurser på den här rättshaveristen och hennes personliga neurotiska problem. Dessutom så ringer och mailar hon konstant till enskilda handläggare, och flera i kommunen har fått ta sjukledigt och byta jobb för att de inte står ut med trakasserierna.
(Ja. Det här låter extremt och osannolikt, men det är tyvärr ingen överdrift....)

Här är ett litet axplock från skriverierna då Kalmar kommun senast försökte sätta stopp för vanvettet, fast istället fick en rättsprocess på halsen. Underbart att bli åtalad för att man försöker förhindra någon att psykiskt misshandla sin omgivning......

http://www.barometern.se/kalmar/kalmar-kommun-bryter-mot-lagen/

http://www.barometern.se/kalmar/mejlbombade-kalmar-kan-fa-superservice/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5912339

Finns även här på Flashback trådar om Linda Persson och hennes para oida ochmaniska beteenden, sombland annat innefattar en hatkampanj mot just Flashback.
(FB) Skvaller om Linda Persson - Rättshaveristen som vill stänga Flashback
I de sista 5-10sidorna där, finns det inlägg som berör hennes trakasserier mot Kalmar kommun, och den efterföljande rättsprocessen.

Som jag inledde så är det det största sannolikhet på grund av L.Persson som Kalmar kommun infört specialregler runtom att lämna ut handlingar. Dels för att bespara skattebetalare hundratusentals kronor i resurser och personaltryck, och dels för att rädda sin personal undan psykisk misshandel från en mentalt sjuk individ.

Mao - Beklagligt att kommunen ska behöva ta till sådana metoder, men under förutsättningarna så tycker jag att de har agerat befogat och helt korrekt.
Citera
2015-01-13, 09:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nej, detta är ett direkt resultat av en viss kalmarbaserad rättshaverists pappersfrenesi.
Det var tvunget att göras, annars hade kommunen varit tvungen att anställa ytterligare en person för att hantera alla elektroniska beställningar från denna kvinna.

Att detta är ett generellt problem som gäller även andra tings- och hovrätter motsäger det. Möjligen kan man varit nöjda med att slå två flugor i en smäll.
Citera
2015-01-13, 09:27
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Enligt TF kan du få ut materialet gratis genom att gå till myndigheten och läsa det på plats, eller så kan du begära kopior som du får ta med dig hem. Vill du ha kopior kostar det, enligt avgiftsförordningen. Det finns inte lagstöd för att kräva en digital kopia.

Frågor på det?

Ja, om det nu var så jobbigt att skicka ut papper och handlingarna är offentliga enligt lag. Varför inte lägga ut såna handlingar på internet i stil med Lex Base? Ganska enkelt eller hur? Sverige är en låtsas demokrati där jurister återigen har snirklat runt det demokratiska systemet.
Citera
2015-01-13, 10:01
Medlem
Ezels avatar
Om det är tillåtet att gå till domstolen och begära att få se handlingarna, samt att de är ok med att man använder något liknande det här:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2369305,00.asp

så ser jag inga större problem med beslutet.
Citera
2015-01-13, 11:25
Medlem
baggebo1s avatar
De påstår att de är bekymrade över att brottsoffer hängs ut men egentligen är de givetvis bekymrade över att brottslingar hängs ut. Nu blir det bara Expo, Expressen, DN och Aftonbladet som får domar elektroniskt tillskickade och dessa vet minsann att sortera bland de brottslingar man hänger ut.
Citera
2015-01-13, 11:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Man skriver domar i VERA, och sparas i .pdf direkt. Varför ska domstolarna scanna in domar? Dessutom finns det inte något lagkrav på att myndigheten ska scanna in handlingarna, läs lagtexten. Dumfan.
Tycker egentligen att det är helt ok,om man är konsekvent.
Finns det genvägar för media ,då kan man däremot ifrågasätta.
Citera
2015-01-13, 11:35
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Om det är tillåtet att gå till domstolen och begära att få se handlingarna, samt att de är ok med att man använder något liknande det här:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2369305,00.asp

så ser jag inga större problem med beslutet.

Generellt sett är det ett stort problem. Att personer som bor i närheten av tingsrätten har lättare att få tillgång till offentliga handlingar än de som bor långt ifrån, är totalt godtyckligt. Geografisk position ska inte ha något med saken att göra.

Med det sagt så förstår jag varför man gör så i det här fallet.
Citera
2015-01-13, 11:38
Medlem
SunWukongs avatar
Finns det någon bra rättslig definition över vad "nyhetsmedier" kan vara i praktiken?

Tänker mig att en av syftena är att förhindra haveristbloggar från att publicera alltför integritetskränkande uppgifter, men många sådana bloggar har ju ex. utgivningsbevis samt liknar traditionella "nyhetsmedier" formmässigt.

Funderar även kring objektivitets/likhetsprinciperna i RF 1:9. Är inte särskilt bevandrad när det gäller detta men undrar ifall det ex. hade gått att särbehandla DN/SVD i förhållande till ex. Avpixlat/Realisten (som båda har utgivningsbevis och vars upplägg liknar vanlig nyhetsmedia)?

Någon som har några tankar/någon kunskap?
Senast redigerad av SunWukong 2015-01-13 kl. 11:41.
Citera
2015-01-13, 11:45
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Tvivlar på att det här ens kommer att uppnå önskad effekt. Flashback är t. ex fylld av kufar som kan tänka sig scanna in papper på uppmärksammade fall.

Om de tusentals kronorna åsyftar tusentals sidor är det inget märkligt. Börjar varje sida kosta en hundring har man gått ifrån vad jag kan känna har varit praxis.

Men ja, bra att lexbase blir underminerat. Vidrigt att tjäna pengar genom att missbruka offentlighetsprincipen så och i effekt göra det ännu svårare för fd. brottslingar att bli samhällstjänande medborgare igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in