2015-01-12, 21:46
Medlem
Jag läser basåret på Chalmers och någon idiot stal min räknare idag.

Jag har matematik 4 och fysik 2 kvar i vår och sedan ska jag läsa en ingenjörsutbildning.

Vilken räknare ska jag nu köpa?

Räknaren som blev stulen var en Texas Instruments TI-82 STATS, den tyckte jag var lite mesig.
Citera
2015-01-12, 21:58
Bannlyst
fråga dina lärare vilken dom rekommenderar och vilken dom vet hur den funkar för då kan du enklare få hjälp av läraren om du inte bemästrar miniräknaren helt och hållet.
Citera
2015-01-12, 22:11
Medlem
jousif650s avatar
texas instruments ti-84 plus c silver edition
eller
texas instruments ti-84 plus c

Nästan alla på KTH använder de
Citera
2015-01-12, 22:12
Medlem
BNCs avatar
Kör själv med en Casio fx-9750Gii, vilken jag varmt kan rekommendera.
Särskilt om man "hackar" den, alltså installerar mjukvaran för en fx-9860Gii vilket ger en del utökade funktioner, framför allt får man en "naturlig" display vid inmatning av tal, alltså riktig upphöjning, rottecken osv. istället för alla parenteser.

Har man en gång vant sig vid sådan inmatning går man aldrig tillbaka till en räknare med parenteser, det är helt underbart.

Dessutom älskar jag att den i engineering-läget ger riktiga prefix, dvs. blir svaret 10 000 skriver den 10k osv, precis som man som ingenjör alltid gör när man räknar. De flesta räknare har ju ett engineering-läge där man får ut 10^3, 10^6 osv, men den här skriver ut prefixen, sjukt smidigt.

Samt att den till skillnad ifrån TI-räknare (i alla fall alla jag haft med att göra) har en dedikerad EXP-knapp, skulle nog aldrig klara att ha den som 2nd-funktion som på TI-räknarna nu när jag vant mig vid den, det använder man ju som ingenjör konstant.

Så ja, det är en räknare jag varmt kan rekommendera. Har utan problem fixat allt jag velat ha den till att göra. Alltid lite jobbigt att gå mellan märken på räknare, men jag hade själv en TI-82 under gymnasiet och har inte saknat den ett ögonblick sen jag börjat vänja mig så smått vid Casion.
Citera
2015-01-12, 22:12
Medlem
maenskligs avatar
https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/tentamen/Documents/Lathund%20student%202012.pdf

Citat:
Casio FX82…, Texas TI30…, Sharp ELW531
Citera
2015-01-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Kör själv med en Casio fx-9750Gii, vilken jag varmt kan rekommendera.
Särskilt om man "hackar" den, alltså installerar mjukvaran för en fx-9860Gii vilket ger en del utökade funktioner, framför allt får man en "naturlig" display vid inmatning av tal, alltså riktig upphöjning, rottecken osv. istället för alla parenteser.

Har man en gång vant sig vid sådan inmatning går man aldrig tillbaka till en räknare med parenteser, det är helt underbart.

Dessutom älskar jag att den i engineering-läget ger riktiga prefix, dvs. blir svaret 10 000 skriver den 10k osv, precis som man som ingenjör alltid gör när man räknar. De flesta räknare har ju ett engineering-läge där man får ut 10^3, 10^6 osv, men den här skriver ut prefixen, sjukt smidigt.

Samt att den till skillnad ifrån TI-räknare (i alla fall alla jag haft med att göra) har en dedikerad EXP-knapp, skulle nog aldrig klara att ha den som 2nd-funktion som på TI-räknarna nu när jag vant mig vid den, det använder man ju som ingenjör konstant.

Så ja, det är en räknare jag varmt kan rekommendera. Har utan problem fixat allt jag velat ha den till att göra. Alltid lite jobbigt att gå mellan märken på räknare, men jag hade själv en TI-82 under gymnasiet och har inte saknat den ett ögonblick sen jag börjat vänja mig så smått vid Casion.

tackar så mycket för feedbacken men jag vill nog ha en räknare som jag kan använda direkt och inte behöver hacka.
Citera
2015-01-12, 22:36
Medlem
Nu tror jag att jag har bestämt mig. Det blir en texas instruments ti-84 plus c silver edition.

Någon som kan hitta en användarvideo på svenska till den? Kan inte youtube så bra
Citera
2015-01-12, 22:37
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghwerty
tackar så mycket för feedbacken men jag vill nog ha en räknare som jag kan använda direkt och inte behöver hacka.

Det låter lite grann som att du inte har en typisk ingenjörsattityd!

Allvarligt så tror jag att de flesta förslag du fått hittills i tråden är vettiga. Det viktigaste är bara att du kollar upp att du inte köper en räknare som kan "för mycket" och som därför är otillåten att använda på tentor. Det finns ju exempelvis räknare som kan derivera och integrera symboliskt nu för tiden och en sådan får du troligtvis inte använda.
Citera
2015-01-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det låter lite grann som att du inte har en typisk ingenjörsattityd!

Allvarligt så tror jag att de flesta förslag du fått hittills i tråden är vettiga. Det viktigaste är bara att du kollar upp att du inte köper en räknare som kan "för mycket" och som därför är otillåten att använda på tentor. Det finns ju exempelvis räknare som kan derivera och integrera symboliskt nu för tiden och en sådan får du troligtvis inte använda.

haha inte en typisk ingenjörsattityd? Det är 80% socialt inkompetenta nördar i min klass, det är väl dem som blir exalterade av hacka sin lilla miniräknare. Nej jag tillhör inte den gruppen. Precis allt i mitt hem är Appleprodukter, är inte medvetet utan har bara blivit så. Man behöver inte göra någonting "mer" med dessa produkter.
Citera
2015-01-12, 22:47
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Nu tror jag att jag har bestämt mig. Det blir en texas instruments ti-84 plus c silver edition.

Någon som kan hitta en användarvideo på svenska till den? Kan inte youtube så bra
Varför? Du får ändå inte använda den på en tenta så ser inte riktigt vad du ska med en sån avancerad räknare till.
Citera
2015-01-12, 23:06
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Varför? Du får ändå inte använda den på en tenta så ser inte riktigt vad du ska med en sån avancerad räknare till.

Nej, man får använda den. Även lärarna på högskolan använder den
Citera
2015-01-12, 23:29
Medlem
BNCs avatar
Citat:

Ptja, i så fall får jag väl säga Casio FX-9860GII då, det blir ju precis samma sak men med något bättre hårdvara och högre pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in