2015-01-11, 21:50
Medlem
Som frågan lyder. Är det säkert att köpa bil från ett företag som är en MRF ( Motorbranschens Riksförbund) handlare?

Enligt mig så känner man sig mer säker att köpa en bil från en MRF handlare. Än att köpa en bil från en pirat firma som leker att deras bilar har Carfax fas egentligen är sönderskruvade och lackerade 10gånger.

Hur bra/säker är då en MRF handlare?

PS funderar att köpa en bil i Örebro så tänker lite i förväg!
Citera
2015-01-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Som frågan lyder. Är det säkert att köpa bil från ett företag som är en MRF ( Motorbranschens Riksförbund) handlare?

Enligt mig så känner man sig mer säker att köpa en bil från en MRF handlare. Än att köpa en bil från en pirat firma som leker att deras bilar har Carfax fas egentligen är sönderskruvade och lackerade 10gånger.

Hur bra/säker är då en MRF handlare?

PS funderar att köpa en bil i Örebro så tänker lite i förväg!

Du har ju i princip svarat själv...

Men, 100% säker kan man aldrig vara, för fel eller problem kan uppstå oavsett var man köper bilen. Men då kan det ju vara mer säkert att saken reds ut på bästa sätt om det finns MRF-anslutning.
Citera
2015-01-11, 23:05
Medlem
P55s avatar
Instämmer i vad Dr Tinnitus säger.
Det är också lättare att få de eventuella felen åtgärdade av en MRF-firma än en icke.
Ska du också vara på den säkra sidan och det handlar om mycket pengar så kan du ju köpa dig en Carfax-rapport själv.
Citera
2015-01-11, 23:09
Medlem
lemonzhellos avatar
För MÅNGA år sedan fanns ett företag i Göteborg som på sitt brevpapper, avtal etc hade mrf-loggan i färg och texten "köp alltid begagnad bil av mrf-ansluten bilhandlare". Det var bara det att man inte var anslutna till mrf. Ärendet hamnade i marknadsdomstolen och företaget menade att det inte var falsk marknadsföring, utan att man bara uppmanat kunderna att se om sitt hus. Förklaringen godtogs inte...

Stor humor.
Citera
2015-01-12, 12:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
En MRF-handlare kommer laga bilen enl de regler som står i avtalet. En falsk trygghet för många. I princip så ska bilen klara en besiktning.
Om man sedan vänder på det hela o tittar på den icke anslutna så finns det två katagorier. Det är de seriösa samt de oseriösa. De oseriösa är de som gjort att man drar alla icke anslutna över en o samma kam.
Däremot har det hänt något på senare tid har jag märkt. Kan bero på just Carfax. Men jag har köpt två bilar på kort tid hos icke anslutna. Den första fick jag köpa en ettårig garanti för 5000kr vilket jag snabbt tjänade in då jag hittade två fel redan under provkörningen. Bilen var mkt billig så jag slog till o bytte på garantin.
Den senaste jag köpte så stod firman för samma garanti.

Fördelen med dessa garantier är att de övertrumfar MRF-garantierna med råge o täcker in i stort sätt allt, bortsätt rost.

Carfax är inget du ska nedvärdera. När jag letade bil så tog jag en sväng till Örebro fast jag blivit avrådd. Med mig hade jag det stora Carfaxpaketet o det var jag glad över. Hittade importer även hos märkeshandlare där. Aldrig i helvete att jag åker till Örebro någon mer gång när jag ska köpa bil.
Min svåger som bor i Örebro köper bara nya bilar pga de oseriösa handlarna där.
Citera
2015-01-12, 12:22
Medlem
Är tacksam för alla svar jag fått! Ja de är en xc90 som jag kollat på och den har priser 239 000kr så det är ganska mycket pengar det handlar om
För min del.
Citera
2015-01-12, 12:28
Medlem
Jag bor själv i Örebro. Är väldigt uppmärksam när det gäller att köpa en därifrån. Köper helst inte från pirater som har 10-20 sönderskruvade bilar i lagret.

Själv så har jag ett bilföretag i Örebro men säljer bilar Max upp till 50 000kr då jag inte har så stor budget!
Citera
2015-01-12, 12:33
Medlem
Säker kan man aldrig vara, för en handlare kan inte undvika att fela. Det ligger i sakens natur att ett begagnat fordon kan ha fel och brister. Skllnaden mellan en MRF handlare och andra är kanske en code of conduct, dvs hur du blir bemött och hur fel åtgärdas och avhjälps. För övrigt klarar sig xc90 sämre än snittet på besiktningen. Kan vara en fingervisning om hur tillförlitlig bilen är och hur dyr den blir att äga. Kanske värt att titta på en xc60 i stället, som ju är Volvos andra försäk att göra en SUV?
Senast redigerad av Bassiehof 2015-01-12 kl. 12:35.
Citera
2015-01-12, 16:10
Medlem
Frugan har en xc60 D3 är inte så himla förtjust i de. Vill gärna ha en xc90.
Ska in till Vecka i två bilfirmor i Örebro Bilhalen och Marieberg då dom är MRF
Citera
2015-01-12, 23:35
Medlem
Denkmittels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2fast4you92
Frugan har en xc60 D3 är inte så himla förtjust i de. Vill gärna ha en xc90.
Ska in till Vecka i två bilfirmor i Örebro Bilhalen och Marieberg då dom är MRF
Så då kanske du borde överväga att inte köpa en sämre bil än XC60?
Citera
2020-01-27, 21:08
Medlem
Isnatts avatar
Bumpar.

Jag besökte en bilhandlare idag som var MRF-ansluten. MEN på alla blad som satt på beg-bilarna i hallen var "mrf-garnti-kolonnen" ifylld med ett nej. Varenda bil jag kollade var så.
Det stod inget om det i annonsen på blocket utan jag upptäckte det på plats.
På firmans hemsida står "se vad som ingår om du köper bil från mrf-ansluten handlare', men dom har ju själva bockat att den inte gäller på bilarna jag kollade på..

Är detta okey förfarande?
Citera
2020-01-27, 22:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Bumpar.

Jag besökte en bilhandlare idag som var MRF-ansluten. MEN på alla blad som satt på beg-bilarna i hallen var "mrf-garnti-kolonnen" ifylld med ett nej. Varenda bil jag kollade var så.
Det stod inget om det i annonsen på blocket utan jag upptäckte det på plats.
På firmans hemsida står "se vad som ingår om du köper bil från mrf-ansluten handlare', men dom har ju själva bockat att den inte gäller på bilarna jag kollade på..

Är detta okey förfarande?

Beror på priset på bilarna bland annat, vill minnas att mrf-garantin bara gäller bilar över 30 000. Framgår säkert av lappen som skall sitta på vindrutan, du skulle ha frågat säljaren varför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in