• 1
  • 2
2020-01-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Beror på priset på bilarna bland annat, vill minnas att mrf-garantin bara gäller bilar över 30 000. Framgår säkert av lappen som skall sitta på vindrutan, du skulle ha frågat säljaren varför.
Köper du bil som privatperson så har du KKL att luta dig mot, de som är anslutna till MRF har generellt godtagit att följa beslut från ARN bl.a. så förutsättningarna är något bättre än de som har kontoret i en husvagn på en grusplan i ett industriområde.
Citera
2020-01-27, 23:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Köper du bil som privatperson så har du KKL att luta dig mot, de som är anslutna till MRF har generellt godtagit att följa beslut från ARN bl.a. så förutsättningarna är något bättre än de som har kontoret i en husvagn på en grusplan i ett industriområde.

Absolut, det han frågade efter var huruvida det verkligen var ok att mrf-garanti nej var ikryssad och det är det om bilens värde är lågt, vet inte om beloppet höjts men det var 30 000 förr.

MRF-anslutna handlare är troligen lite lättare att ha och göra med då de dels har sitt rykte att tänka på, men även sitt medlemskap i mrf så en viss garanti för att det inte är värsta hästhandlarna är det ju. Man kan söka på mrf.se för att se om företaget man fundera på att handla hos är anslutna.
Citera
2020-01-27, 23:07
Medlem
Citat:
Absolut, det han frågade efter var huruvida det verkligen var ok att mrf-garanti nej var ikryssad och det är det om bilens värde är lågt, vet inte om beloppet höjts men det var 30 000 förr.

MRF-anslutna handlare är troligen lite lättare att ha och göra med då de dels har sitt rykte att tänka på, men även sitt medlemskap i mrf så en viss garanti för att det inte är värsta hästhandlarna är det ju. Man kan söka på mrf.se för att se om företaget man fundera på att handla hos är anslutna.

Ej att förglömma är att även de som säljs till lägre pris än angivet omfattas av KKL, det är när du är kund i egenskap av näringsidkare som skillnaden blir större.
Om det är 30000 som gäller så misstänker jag att det är tämligen få sådana att välja på i bilhallarna, de brukar åka ut bakvägen. Lättare att hitta begagnade bilar för 300 000:-
Citera
2020-01-27, 23:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ej att förglömma är att även de som säljs till lägre pris än angivet omfattas av KKL, det är när du är kund i egenskap av näringsidkare som skillnaden blir större.
Om det är 30000 som gäller så misstänker jag att det är tämligen få sådana att välja på i bilhallarna, de brukar åka ut bakvägen. Lättare att hitta begagnade bilar för 300 000:-

Självklart gäller lagstiftningen, MRF-garantin däremot är ju frivillig. Jag har svårt att se hur TS kunde se flera bilar med "NEJ" ikryssad på mrfgarantin (förutsatt att handlaren inte bluffar utan verkligen är medlem i mrf) annan än att det var billiga vrak under 30 000.
Citera
2020-01-27, 23:21
Medlem
Citat:
Självklart gäller lagstiftningen, MRF-garantin däremot är ju frivillig. Jag har svårt att se hur TS kunde se flera bilar med "NEJ" ikryssad på mrfgarantin (förutsatt att handlaren inte bluffar utan verkligen är medlem i mrf) annan än att det var billiga vrak under 30 000.
Som brukar stå ute eller i något kallförråd.
Citera
2020-01-27, 23:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Som brukar stå ute eller i något kallförråd.

Säkert, det framgår inte av frågan. Frågan var huruvida det är ok att kryss nej för MRF-garanti och det är det i vissa fall (priset är den anledning jag känner till), om inte annat hade alternativet inte funnits på varudeklarationen annars
Citera
2020-01-27, 23:40
Medlem
I teorin är det säkert att köpa av en MRF-ansluten bilfirma.
I praktiken kan det inte ha någon betydelse om firman är MRF-ansluten.
Vid en tvist förbinder sig den MRF-anslutna firman att följa ARN:s råd(inte beslut!).
Dels kanske inte ARN väljer att gå på din linje(har jag och andra dålig erfarenhet av).
Dels kanske firman struntar i ARN:s råd.
ARN kan inte tvinga en bilfirma att följa deras råd - endast rekommendera.
Dessutom lämnar inte MRF-anslutna bilfirmor någon garanti på bilar under ett visst belopp(30.000:- ?)
Härutöver måste du läsa MRF-protokollet noga.
Står det att vissa saker bedöms som mindre bra så är de dåliga.
Och då har bilfirman friskrivit sig.
Sist men inte minst så brukar MRF-garantin endast omfatta saker som har med trafiksäkerheten att göra.
Dom stora dyra sakerna såsom drivlinan(motor, växellåda, bakaxel) omfattas inte.

Slutligen får du de flesta uppgifterna om din tilltänkta bil GRATIS hos Transportstyrelsen, Biluppgifter och carinfo.
Med dessa fria uppgiftslämnare ser vem eller vilka som ägt bilen tidigare.
Du ser när den bytt ägare och ofta till vilket pris och vid vilken mätarställning den utannonserats.
Kanske kan det vara av intresse att se hur ofta/många gånger bilen fått underkänt vid besiktning.
Anser att CARFAX inte har något att tillföra utöver ovanstående uppgiftslämnare - svarare tvärt om.
Ett hum om värdet på bilen får du av bilpriser.se.

Personligen köper jag en bil hellre från en privatperson - efter att ha kollat upp enligt ovan.
Räkna med att du förlorar 20.000:- till 30.000:- på att handla från en bilfirma gentemot en privatperson.

Lycka till.
Citera
2020-01-28, 21:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Beror på priset på bilarna bland annat, vill minnas att mrf-garantin bara gäller bilar över 30 000. Framgår säkert av lappen som skall sitta på vindrutan, du skulle ha frågat säljaren varför.
Bilen kostade nästan 200 000:-.
Jag fick kalla fötter i alla fall. Blev en bil av en märkeshandlare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in