2015-01-11, 12:03
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Varför inte? Det finns inga som helst bevis för att han skulle vara oskyldig i något av fallen.

.......

Jag inser att du vill skriva om den svenska rättsordningen så att det blir omvänd bevisbörda som gäller. Lycka till.
Citera
2015-01-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Vi vet ju redan sedan tidigare från tråden att polisen i Drammen fortfarande anser att den kriminella pedofilen är skyldig i Therese Johannesonn-fallet.

Den norska Polisen är desperat att få någon fälld för Theresefallet din dummer!
Citera
2015-01-11, 13:18
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Poliser som hoppat av, familjen Asplund, G W Persson, Jan Guillou, Pelle Svensson som i det här fallet hade torrt på fötterna, hela det finska rättsväsendet som inte ville ta i hans erkännande angående mord i Finland med en tång, ett par kvinnliga läkare med viss insyn i utredningen som jag råkade hamna bredvid på en biograf och en massa vanliga människor som inte deltog i några debatter .

Sedan att PS inte tas på allvar beror väl på att han sällan eller aldrig uttrycker sig försiktigt. Då blir det ju lite moment 22 av det hela.

Sedan kan man ju undra vad de domare som dömde den ursprungliga Johanmannen tyckte. Även om de i motsats till Lambertz har vett att hålla käften
Domstolarna som dömde kan ju bara beakta vad som läggs fram i rätten. I den förekom inga högljudda utfall om vansinne. Att sådana vid den aktuella tiden förekom utanför rättssalarna ställer jag mig litet tveksam till faktiskt. Jag kommer inte alls ihåg något sådant och jag följde det hela med intresse. Polismannen Ohlson var ganska ensam inom kåren och han tog väl inte till några brösttoner direkt. Guillou var väl passé redan då. GW borde kanske reagerat kraftigare men paret Asplund hördes, det kan jag hålla med om. De uttalade sig ju dock bara i ett enskilt fall och jävade inte direkt hanteringen i övriga mål. Att folk börjat gapa när drevet drog igång är inte förvånande, det är en svensk klassiker.

Citat:
Ursprungligen postat av förman
Där håller jag inte med dej. Om man tar år 2000 och framåt. Vilka trodde egentligen på Bergwalls skuld? Jag kan inte komma på så många. Janne Mattssons bok blev nedtystad då knappt någon trodde på domarna. Kan inte påminna mej någon förutom kretsen kring Norell och Mattsson och Gubb-jan som trodde att domarna var korrekta. Artiklarna om SB var alltid skeptiska långt före några tillbakatagna erkännanden.
När vann det sista målet laga kraft och när började de högljudda protesterna menar du?
Citera
2015-01-11, 13:49
Medlem
Poängen är ju att felen alltså mycket väl gick att upptäcka. Det bör rättsväsendet klara utan utomståendes protester. Så jag ser det kanske inte ens som en giltig invändning i de fall de kom efter domarna. Vilket jag iofs är litet tveksam till att de gjorde.. I vilket fall så startade de innan det så kallade drevet.

Sedan vad gäller utfall om vansinne.De som tar till brösttoner som PS och JG behöver man ju inte bry sig om. Det hörs ju att de är oseriösa. De som håller en lågmäld ton blir alibin. Kort sagt systemet blir immun mot kritik.
Senast redigerad av severus 2015-01-11 kl. 13:55.
Citera
2015-01-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Domstolarna som dömde kan ju bara beakta vad som läggs fram i rätten. I den förekom inga högljudda utfall om vansinne. Att sådana vid den aktuella tiden förekom utanför rättssalarna ställer jag mig litet tveksam till faktiskt. Jag kommer inte alls ihåg något sådant och jag följde det hela med intresse. Polismannen Ohlson var ganska ensam inom kåren och han tog väl inte till några brösttoner direkt. Guillou var väl passé redan då. GW borde kanske reagerat kraftigare men paret Asplund hördes, det kan jag hålla med om. De uttalade sig ju dock bara i ett enskilt fall och jävade inte direkt hanteringen i övriga mål. Att folk börjat gapa när drevet drog igång är inte förvånande, det är en svensk klassiker.

När vann det sista målet laga kraft och när började de högljudda protesterna menar du?
Jag vet inte riktigt vad du menar. Min minnesbild är att i princip ingen trodde att SB var seriemördare. Pratade man med folk på jobbet så tyckte de att allt var en idiotisk skandal. Ibland hänvisade någon till Häxornas försvarare men även före hörde jag aldrig någon som trodde SB var en seriemördare.
Citera
2015-01-11, 21:12
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Domstolarna som dömde kan ju bara beakta vad som läggs fram i rätten.
Jo, men hur tänkte de då egentligen? Den medhjälpare som skulle ha varit med och slagit ihjäl Yenon Levi varken åtalades eller hördes.
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Jag vet inte riktigt vad du menar. Min minnesbild är att i princip ingen trodde att SB var seriemördare. Pratade man med folk på jobbet så tyckte de att allt var en idiotisk skandal. Ibland hänvisade någon till Häxornas försvarare men även före hörde jag aldrig någon som trodde SB var en seriemördare.
Intressant. Vad för slags kneg hade du? Det som var en ögonöppnare för mig var Moderna tiders temanummer från hösten 2002 där de bl.a. fokuserade på mordet på Levi.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2015-01-11 kl. 21:17.
Citera
2015-01-11, 21:49
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Poängen är ju att felen alltså mycket väl gick att upptäcka. Det bör rättsväsendet klara utan utomståendes protester.
Vad borde domstolarna ha upptäck och varför? De satt och lyssnade under muntliga förhandlingar på det som åklagaren och försvaret presenterade samt åberopade vittnen. Vad borde de ha insett? Inte ens om det förekommer protester av orkanstyrka kan en domstol pröva annat än det som läggs fram under huvudförhandlingen.

De som borde funderat på styrkan i åtalen är givetvis åklagarna och övriga inblandade i förundersökningarna. Men det vore verkligen intressant att veta om du känner till något som domstolarna borde beaktat på ett annat sätt.
Citera
2015-01-12, 00:53
Medlem
Nu inkluderas väl åklagare och poli i begreppet rättsväsende.Jag har ju inte sagt något om just domstolarna.
Citera
2015-01-12, 07:45
Medlem
habets avatar
Citat:
Vad borde domstolarna ha upptäck och varför? De satt och lyssnade under muntliga förhandlingar på det som åklagaren och försvaret presenterade samt åberopade vittnen. Vad borde de ha insett? Inte ens om det förekommer protester av orkanstyrka kan en domstol pröva annat än det som läggs fram under huvudförhandlingen.

De som borde funderat på styrkan i åtalen är givetvis åklagarna och övriga inblandade i förundersökningarna. Men det vore verkligen intressant att veta om du känner till något som domstolarna borde beaktat på ett annat sätt.

Som du känner till vid det här laget så är jag verkligen ingen expert på området så därför tar jag detta mer som en fråga.

Borde man t.ex. inte ha hanterat det här med biltransporterna lite annorlunda? Att hänvisa till en annan dom (som jag vill minnas att man gjorde vid något eller några tillfällen), är inte det ett något märkligt förfarande? Det var väl dessutom så att resonemanget i stort sett gick ut på att 'han hade löst det då så då borde han väl kunna göra det här också'.
Citera
2015-01-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Jo, men hur tänkte de då egentligen? Den medhjälpare som skulle ha varit med och slagit ihjäl Yenon Levi varken åtalades eller hördes.Intressant. Vad för slags kneg hade du? Det som var en ögonöppnare för mig var Moderna tiders temanummer från hösten 2002 där de bl.a. fokuserade på mordet på Levi.
Då har vi ungefär samma minnesbild. Du skriver 2002 som ögonöppnare jag vill minnas att redan något år tidigare smög sig tvivlet in i artiklar. Jag kommer inte på någon utanför Quicksekten som trodde på honom som nordens värsta seriemördare. Även om jag och andra tjänstemän inte var insatta i rättsärenden tyckte vi att allt lät befängt och trodde på Pelle Svensson snarare än domstolarna.
Citera
2015-01-12, 13:24
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Som du känner till vid det här laget så är jag verkligen ingen expert på området så därför tar jag detta mer som en fråga.

Borde man t.ex. inte ha hanterat det här med biltransporterna lite annorlunda? Att hänvisa till en annan dom (som jag vill minnas att man gjorde vid något eller några tillfällen), är inte det ett något märkligt förfarande? Det var väl dessutom så att resonemanget i stort sett gick ut på att 'han hade löst det då så då borde han väl kunna göra det här också'.
Jag vet inte riktigt vad du tänker på faktiskt. Men rent generellt kan en domstol inte döma över något annat än vad som kommer fram vid huvudförhandlingen i det egna målet. Att hänvisa till en annan dom duger t.ex. inte. En tidigare dom kan visserligen ha bevisverkan i ett annat mål men den får aldrig ersätta bevisning som kan tas fram på annat sätt, t.ex genom vittnesförhör eller andra mer primära källor. Försök gärna dra dig till minnes vad som hände.
Citera
2015-01-12, 17:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du tänker på faktiskt. Men rent generellt kan en domstol inte döma över något annat än vad som kommer fram vid huvudförhandlingen i det egna målet. Att hänvisa till en annan dom duger t.ex. inte. En tidigare dom kan visserligen ha bevisverkan i ett annat mål men den får aldrig ersätta bevisning som kan tas fram på annat sätt, t.ex genom vittnesförhör eller andra mer primära källor. Försök gärna dra dig till minnes vad som hände.

Ett exempel är i Asplund-domen:
"Quick har uppgivit att han lånat en bil av en bekant vid namn XX med vilken han färdats till Sundsvall där han kommit att hamna i bostadsområdet Bosvedjan. Då XX bestämt förnekat att han lånat ut sin bil till Quick och det inte finns någon närmare utredning till stöd härför är det inte utrett att så var fallet. Tingsrätten bedömer emellertid, mot bakgrund av vad som framgår i tidigare domar om att Quick färdats långa sträckor i bil, inte att denna fråga är av någon avgörande betydelse."

Ett annat exempel är Therese Johannessen-domen:
Här är det inte själva bilen utan mer personen som skulle deltagit.
"Genom de alldeles speciella uppgifter Thomas Quick lämnat om Therese och Fjell i förening med det förhållandet att Therese försvann vid detta tillfälle, finner rätten klarlagt att Thomas Quick måste i enlighet med sitt erkännande ha rövat bort Therese. Att Thomas Quick berättat att en annan person skulle ha varit med vid tillfället föranleder inte till en annan bedömning."

Här får man kanske ändå mer lägga skulden på åklagaren, i domskälen skriver rätten:
"Thomas Quick har, som framgår nedan, nämnt att en annan person XX varit i hans sällskap. Efter att ha hört parterna, vilka ej funnit skäl att XX skulle höras i målet, och efter att ha övervägt frågan utifrån vad XX uppgivit vid polisförhör, fann rätten inte skäl att på eget initiativ påkalla vittnesförhör med honom"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in