Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Klart du vill röka, annars hade du inte rökt. Ingen var heller beroende när man började röka, det var ett val man gjorde, man ville röka. Jag var likadan jag, rökte under kanske tre år för att jag tyckte om det, sen slutade jag cold turkey utan problem. Det här med "beroende" är bara en dålig bortförklaring för människor som inte vågar stå för att de gillar att röka.
Är du dum på allvar eller? Och var finns viljan/njutningen då? Ja i hjärnan. Vad i hjärnan triggar den här "viljan" ? Jo utsöndringen av signalsubstanser. Bland annat spelar dopaminteceptorerna roll.
Vilket vi människor har i varierande antal och den med lägre antal utvecklar lättare beroende än den med högt antal. Den med högre antal är nästintill vaccinerad mot grov beroende problematik (i början med tiden försvinner överskottet troligen)
Cannabis rökning tyder forskningen på går vidare o arv dvs att rökning av cannabis resulterar i att nästa generation föds med rubbning i dess beroende centra och därav har fått en medfödd sårbarhetsfaktor för att utveckla beroende.
Vilket jag själv trott sedan jag själv började röka cigaretter då min mamma kedjerökt samt druckit mängder av kaffe och treo under sina graviditeter. 2 veckor efter att jag börjat röka andra gången kunde jag inte sluta utan grava abstinens såsom raseriutbrott o gråtmildhet. Första gången var a piece of cake, kanske just på grund av att det fortfarande röktes inomhus av de vuxna då.
You see the fucking difference? Några av oss föds mer eller mindre beroende, de andra är muppar som försöker klättra på någon coolhetsskala. Ja det är två olika saker, om man är beroende av cancerpinnen i munnen eller om man är en jävla förvuxen mupp som letar högstadiepoäng