Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
1. Hmm... det grämer mig att jag inte gör mig förstådd. (Men det blir ju inte enklare när du klipper bort en del inuti mitt inledande stycke.) Jag menar naturligtvis inte att du personligen kan avsätta honom. Jag menar att man som väljare har få belägg för att en röst på alliansen leder till att Löfvén får avgå som statsminister.
Nej, att man säger att man föredrar t ex M i en OU lär inte leda till att (S) byter ut Löfven eller att Löfven måste avgå. Det är väl tämligen klart.
(Men det jag uttryckte var som sagt en alldeles eget tyckande om hur jag tyckte att sossar borde se på Löfvens misslyckande. Att dom sedan inte gör det är väl uppenbart. Men det är ju inte bara i den frågan jag och dom ser olika på saker och ting).
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
2. Jag tycker att Alliansen framstår, om inte hönshjärnor, så åtminstone ganska löjliga skådespelare i en såpa de försöker spela upp. Varför la inte Alliansen misstroendevotum efter att Löfvén misslyckats med budgeten menar du?
Är inte det redan avhandlat. Eller var det kanske i den andra tråden.
Hur tidigt kunde Alliansen begära misstroendevotum efter budgetomröstningen?
Vi får komma ihåg att Löfven sa att han inte kunde tänka sig att fortsätta med en alliansbudget. Och att det fanns en förväntan om att han skulle vara så pass att han också genomför det.
I stället sitter han kvar och säger att han ska utlysa extra val.
Eftersom det då ska bli ett extra val kan inte gärna Alliansen begära misstroendevotum. Det ska ju bli extra val. Om dom hade begärt det hade i stället dom sett ut som hönshjärnor.
Fram till hit har jag lite svårt att se att det finns så mycket att klaga på Alliansen om i regeringsfrågan. Kritiken skulle väl då vara att man tidigt sa att väljarna ska få avgöra. Men för egen del har jag lite svårt att var så kritisk mot tanken på att väljarna får avgöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Men en talmansrunda given till dem hade knappast gjort någon skillnad i förhållande till att ta den skälv genom ett misstroendevotum. Alliansen hade ändå tvingats regera med aktivt stöd från SD om de ville ha makten samt behålla Alliansen intakt och osplittrad.
Eftersom väljarna valde att ge mer röster till Svamp var det dom som fick prova att regera. Nu fick inte ens Svamp igenom budgeten i Riksdagen. Dom var uppenbarligen helt odugliga och då är det väl lämpligt att Alliansen får prova sin förmåga. Det hade kanske gått bra. Det vet vi inte. Kanske hade dom dealat på något sätt med Sd. Kanske offererat KD's förslag mot stöd i utbyte.
Skulle dom också misslyckas och ingen är sugen igen så är det väl då man ska gå till väljarna och säga att "vi klarar inte detta, hjälp oss".
DÖ kan jag förstå att man är kritisk till. Men det är ju en senare historia.