2015-01-10, 23:21
Medlem
langben1s avatar
Om jag inte minns fel hörde jag på radion att de misstänkta bröderna lärt känna varandra i fängelset? Någon professor sa någon om att radikalisering i fängelsen i Frankrike är så vanligt att det kallas Pri-slam
Citera
2015-01-11, 00:03
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Jag tycker att tråden egentligen fastnar i "islamistspåret".

Vi bör också beakta

1) Klassperspektivet
Det var två underpriviligierade föräldralösa personer som begick dådet

2) Feministperspektivet
Det var män som utförde dådet.

På det viset får vi en komplett palett över händelsen.

Tja, varför inte judekonspirationensperspektivet också, om vi nu ska söla ned den här sidan med konspirationsteorier och alternativa verklighetsuppfattningar? Händelserna kommer för övrigt utmålas utifrån dessa politiska trosuppfattningar i svensk ljugmedia närmast dig (ja, inte judekonspirationensdelen, men klassförklaringen, genusförklaringen, islamofobiförklaringen, möjligtvis kolonialism och "Den Vita Mannen"-förklaringen o.s.v.).
Senast redigerad av Europe 2015-01-11 kl. 00:05.
Citera
2015-01-11, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Från Liveleak så är det ett vanligt uttryck.
Bossen är ett vanligt uttryck jag syftade på det han sa sen men i dialogen blev det begripligt. Jag hörde inte att det var någon annan som pratade kanske inte skruvade upp ljudet tillräckligt
Citera
2015-01-11, 01:08
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka

Förutom detta ska bröderna ha två haft Kalashnikovs, två automatiska pistoler och tio rökgranater. De hade även Molotovs och en GoPro kamera (filmade de massakern?) som lämnades kvar i flyktbilen när de bytte fordon efter attacken mot tidningen.

Bröderna var kända av polisen tidigare att röra sig i islamistiska kretsar, ena brorsan satt ju inne för terrorbrott efter att ha rekryterat folk att åka ner till Irak. Otroligt att de har skaffat denna typ av vapen oupptäckt...
Citera
2015-01-11, 02:04
Medlem
Adifreaks avatar
känns som det kommer smälla i Paris imorgon igen.. :/
Citera
2015-01-11, 02:05
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20139980.ab
Citat:
Chérif Kouachis 18-årige svåger utpekades först som en tredje gärningsman i attentaten mot Charlie Hebdo.
Han har nu släppts av polis, liksom fyra andra personer i bröderna Kouachis närhet.
– Jag är alldeles förfärad över det som hänt, säger 18-åringen som kommer att delta i söndagens jättemanifestation för att hedra offren i Paris.

Minns inte antalet riktigt men visst var det väl fler än 5 stycken som blev tagna utav polisen, jag vill minnas runt 9? Antingen är det än en gång fel i tidningen, antingen i denna artikeln eller i någon tidigare där fler personer ska blivit tagna, eller så är det andra som fortfarande är tillräckligt intressanta för att hållas kvar.

Tycker fler och fler tar öppet avstånd:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/hamas-och-hizbollah-fordomer-parisattack/
Citat:
Den palestinska militanta islamistgruppen Hamas tar avstånd från attacken mot tidskriften Charlie Hebdo i Paris. I ett skriftligt uttalande på franska skriver Hamas att ”vi fördömer attacken mot Charlie Hebdo och insisterar på att olika uppfattningar inte kan rättfärdiga mord”.

Även den libanesiska shiamuslimska Hizbollah-rörelsen fördömer i ett tv-sänt tal attacken:

– Beteendet från dessa avfälliga grupper som påstår sig följa islam har skadat islam, koranen och den muslimska nationen mer än islams fiender. . . som förolämpade profeten i filmer eller tecknade serier om profeten, säger ledaren Hasan Nasrallah.

edit: Vid eftertanke vore det kanske dumt av Hizbollah, Hamas och svågern att INTE ta avstånd från något sånt här. Frågan är om dom verkligen tar avstånd eller om det är något man säger. Kanske inte direkt en grej någon utav dessa organisationerna vill förknippas med och inte svågern heller, även om man stödjer gärningen som så... jag vet inte.
Senast redigerad av stros 2015-01-11 kl. 02:15.
Citera
2015-01-11, 03:42
Medlem
NewDeers avatar
Inlägg raderade - håll er till topic /mod
Citera
2015-01-11, 09:04
Medlem
SnilleFixs avatar
Jag tycker inte det är smart att dom ska hålla en massdemonstration idag så här tätt inpå det som har hänt. Skulle inte förvåna mig om nåt händer!
Citera
2015-01-11, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Jag tycker inte det är smart att dom ska hålla en massdemonstration idag så här tätt inpå det som har hänt. Skulle inte förvåna mig om nåt händer!
Det kanske finns en liten bomb nagonstans? Eller sa kanske nagon vill självbomba sig i tunnelbanan tex?
Citera
2015-01-11, 09:57
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Om jag inte minns fel hörde jag på radion att de misstänkta bröderna lärt känna varandra i fängelset? Någon professor sa någon om att radikalisering i fängelsen i Frankrike är så vanligt att det kallas Pri-slam
Menar du att bröderna inte kände varandra före fängelsetiden? Är de inte bröder utan bara bruschor?
Jag måste ha missat något.
Citera
2015-01-11, 11:52
Medlem
Nu verkar det inte att länka direkt till denna sidan men ni kan hitta den själva bland artiklarna:
http://www.omni.se/
Citat:
Säkerhetskällor: IS talar om ny terrorvåg efter Paris
USA:s säkerhetstjänst NSA har fångat upp kommunikation mellan ledare inom extremiströrelsen Islamiska staten, IS. De ska ha talat om Paris som en signal för en serie av attacker mot andra städer i Europa, bland annat Rom.

Tidningen skriver också att bröderna Kouachi, som dödade tolv personer i Charlie Hebdo-attentatet, ska haft kontakt med Nederländerna.
Geert Wilders har nog lite extrapersonal runt sig kan man tänka.
Citera
2015-01-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Frågan är om de var förståndshandikappade eller bara stressade och inte hade förberett något tal eller manifest som andra tokar? Vi får se om vänner och släkt som förhörs kan ge en klarare bil av gärningsmännen. De lär inte ha betalat speciellt mycket skatt i sina liv för övrigt.
http://www.liveleak.com/view?i=099_1420966177
Frågan är vad han säger. Får hoppas att en översatt version kommer upp snart.. vore intressant om bröderna släppte en film också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in