2015-01-10, 21:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De handlingarna bevisar inte vem som begick dådet på redaktionen, när utredningen är klar kan man säga något i skuldfrågan. Ingen skillnad på det här fallet och ett vanligt mord juridiskt sett.

Jag tror också att bröderna är skyldiga till attentatet men för tidigt att säga att de är det, fortfarande är de misstänkta, inte konstaterat skyldiga.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att skenet kan bedra. Det finns ett huvudspår i alla mordutredningar, dock bör man inte stänga dörren för alternativa spår. Nej, false flag måste inte sorteras under konspirationsteorier bara för att du tycker det.

Gröna gubbar har vi hört förut, knappast troligt, dock är false flag inte verklighetsfrånvänt, larvigt argument.

Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
False flag i det här fallet är ett synnerligen verklighetsfrånvänt, larvigt argument.

Finns det någon indikation över huvud taget på ett det skulle ha varit en false-flag? Svar nej.

Jag förstår att du vill vinna VM i mindfullness och visa för oss dödliga hur öppet ditt sinne är - men lite rim och reson är väl inte för mycket att begära?
Det mest troliga är naturligtvis att de två som sköts ihjäl av polisen vid tryckeriet är samma två som genomförde attacken mot Charlie Hebdo.

Dock har det, mig veterligen, ännu inte presenterats några bevis för att det verkligen är samma personer. Så det skulle ju t ex kunna tänkas att det år olika personer ur samma terrorcell som varit på Charlie Hebdo resp vid tryckeriet.

Det är dock inte alls liktydigt med att det skulle vara en false flag-operation.
Citera
2015-01-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det mest troliga är naturligtvis att de två som sköts ihjäl av polisen vid tryckeriet är samma två som genomförde attacken mot Charlie Hebdo.

Dock har det, mig veterligen, ännu inte presenterats några bevis för att det verkligen är samma personer. Så det skulle ju t ex kunna tänkas att det år olika personer ur samma terrorcell som varit på Charlie Hebdo resp vid tryckeriet.

Det är dock inte alls liktydigt med att det skulle vara en false flag-operation.

Exakt vad jag argumenterat för i en tidigare post.

Nu tror jag personligen att de bara klantat sig och lämnat kvar legget. Men att det skulle vara andra i samma terrorcell som planerat detta för att de riktiga gärningsmännen ska kunna rymma är dock ej otroligt. Att det vore false-flag av extremhögern faller ju dock på sin egen orimlighet.
Citera
2015-01-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
Exakt vad jag argumenterat för i en tidigare post.

Nu tror jag personligen att de bara klantat sig och lämnat kvar legget. Men att det skulle vara andra i samma terrorcell som planerat detta för att de riktiga gärningsmännen ska kunna rymma är dock ej otroligt. Att det vore false-flag av extremhögern faller ju dock på sin egen orimlighet.

Något jag funderat på ett tag. Jag följde händelserna direkt, redan från början. Bland annat här på forumet. Ganska tidigt, så dök uppgiften om glömt ID, det första jag såg var en twitterpost, som någon länkade i denna tråd. Det underliga i det hela är, att alla tre personers ID visades upp på foto i den Tweeten. Detta var minst 30 min innan första rapporten i media dök upp om att ID hittats.

Dock så hade man ju bara 1 ID sägs det nu. Så var kom fotona på alla 3 ID jag såg i Tweeten ifrån?
Utöver det, hur kommer det sig att polisen snart därefter med säkerhet gick ut med ID och foton på alla 3 terroristerna, om man nu hade hittat bara 1 ID? Den andre brodern kan man förstå, men 18-åringen?

Och varför säger 18-åringens alla klasskompisar att han var i skolan i sin lilla ort under tiden dåden begicks? Varför är det så tyst i media om denne 18-åring nu? Tror de inte att folk är intresserade av om han var på plats eller inte längre?
Citera
2015-01-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Dock så hade man ju bara 1 ID sägs det nu. Så var kom fotona på alla 3 ID jag såg i Tweeten ifrån?
Utöver det, hur kommer det sig att polisen snart därefter med säkerhet gick ut med ID och foton på alla 3 terroristerna, om man nu hade hittat bara 1 ID? Den andre brodern kan man förstå, men 18-åringen
Tog bort lite i din post..

Man fick väl bara se två stycken ID/pass och det var på bröderna, eller kom det tredje upp när jag hade gått och lagt mig då kanske för det har jag totalt missat. Kommer du inte ihåg fel får du gärna länka 18åringens legitimation.
Citera
2015-01-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Tog bort lite i din post..

Man fick väl bara se två stycken ID/pass och det var på bröderna, eller kom det tredje upp när jag hade gått och lagt mig då kanske för det har jag totalt missat. Kommer du inte ihåg fel får du gärna länka 18åringens legitimation.

Du har rätt. Jag kom ihåg fel. I den Tweeten visades bara 1 bild, på den ena brodern. I nästa bild visades ett foto på en pappersbit med info om alla tre, såg ut som ngt som delats ut till alla poliser.

Senare dyker båda brödernas pass upp som bilder från andra källor.
Undrar fortfarande dock, var 18-åringen kommer in i det hela. Papperslappen ger hans namn, men de hade då ingen koll på var han bodde. SDF= utan känd adress.

Här är inlägget som dök upp först:

(FB) Beväpnad attack mot franska tidningen Charlie Hebdo. 12 döda (7/1)

Och Tweeten det gällde:

https://twitter.com/KamilRyba/status/552921473233727488
Citera
2015-01-10, 22:39
Medlem
Jag tycker att tråden egentligen fastnar i "islamistspåret".

Vi bör också beakta

1) Klassperspektivet
Det var två underpriviligierade föräldralösa personer som begick dådet

2) Feministperspektivet
Det var män som utförde dådet.

På det viset får vi en komplett palett över händelsen.
Citera
2015-01-10, 22:41
Medlem
Citat:
Något jag funderat på ett tag. Jag följde händelserna direkt, redan från början. Bland annat här på forumet. Ganska tidigt, så dök uppgiften om glömt ID, det första jag såg var en twitterpost, som någon länkade i denna tråd. Det underliga i det hela är, att alla tre personers ID visades upp på foto i den Tweeten. Detta var minst 30 min innan första rapporten i media dök upp om att ID hittats.

Utöver det, hur kommer det sig att polisen snart därefter med säkerhet gick ut med ID och foton på alla 3 terroristerna, om man nu hade hittat bara 1 ID? Den andre brodern kan man förstå, men 18-åringen?

Och varför säger 18-åringens alla klasskompisar att han var i skolan i sin lilla ort under tiden dåden begicks? Varför är det så tyst i media om denne 18-åring nu? Tror de inte att folk är intresserade av om han var på plats eller inte längre?

18-åringens syster var gift med Cherif. Jag läste en intervju med honom i fransk press efter att han släppts. Han säger sig inget veta och tror att hans syster är lika oskyldig... Med tanke på all kontakt mellan Hayat och Cherifs fru, låter det osannolikt att systern var ovetande om vad som skulle hända.
Citera
2015-01-10, 22:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Du har rätt. Jag kom ihåg fel. I den Tweeten visades bara 1 bild, på den ena brodern. I nästa bild visades ett foto på en pappersbit med info om alla tre, såg ut som ngt som delats ut till alla poliser.

Senare dyker båda brödernas pass upp som bilder från andra källor.
Undrar fortfarande dock, var 18-åringen kommer in i det hela. Papperslappen ger hans namn, men de hade då ingen koll på var han bodde. SDF= utan känd adress.

Här är inlägget som dök upp först:

(FB) Beväpnad attack mot franska tidningen Charlie Hebdo. 12 döda (7/1)

Och Tweeten det gällde:

https://twitter.com/KamilRyba/status/552921473233727488

Eftersom 18-åringen är släppt får vi förutsätta att han är oskyldig till detta brott.

Min gissning är att polisen har haft superkoll på dessa individer, kanske inte 24/7 men när dom väl hittade ett ID så förstod dom direkt att den andra brodern var med. Var inte 18 åringen från Yemen ?
Sa inte bröderna något om Yemen när dom gick in på Charlie ?

Att dom kunnat genomföra detta dåd betyder nog att det var en väldigt liten tight cell.
Citera
2015-01-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Eftersom 18-åringen är släppt får vi förutsätta att han är oskyldig till detta brott.

Min gissning är att polisen har haft superkoll på dessa individer, kanske inte 24/7 men när dom väl hittade ett ID så förstod dom direkt att den andra brodern var med. Var inte 18 åringen från Yemen ?

Att dom kunnat genomföra detta dåd betyder nog att det var en väldigt liten tight cell.

18-åringen (Hamid i efternamn) är bror till Izzana Hamid, gift med Cherif Kouachi.
Citera
2015-01-10, 22:49
Medlem
Mer på gång?

Citat:
French law enforcement officers have been told to erase their social media presence and to carry their weapons at all times because terror sleeper cells have been activated over the last 24 hours in the country, a French police source who attended a briefing Saturday told CNN terror analyst Samuel Laurent.

Ahmedy Coulibaly, a suspect killed Friday during a deadly kosher market hostage siege, had made several phone calls about targeting police officers in France, according to the source.

Uppgifter om att Said Kouachi en kort tid bodde i Jemen tillsammans med den nigerianske sk kalsongbombaren:

Citat:
A flurry of developments Saturday included claims linking one of the Charlie Hebdo attackers with the so-called underwear bomber, who sought to bring down a plane over Detroit in 2009.

The connection has not been confirmed by officials, and French investigators are still trying to piece together the web of connections between three suspects killed Friday as two sieges came to a bloody end.
---
A Yemeni journalist and researcher, Mohammed al-Kibsi, told CNN that he had met and spoken with Said Kouachi in Yemen in 2011 and 2012.

Kouachi, who was studying Arabic grammar, and underwear bomber Umar Farouk AbdulMutallab previously were roommates for one to two weeks in Yemen's capital, Sanaa, living in the same small apartment, al-Kibsi said. Abdulmutallab is serving a life sentence for trying to bring down a Northwest airlines flight over Detroit on Christmas Day 2009 with an underwear bomb.

Kouachi's residence was very near to the famous Al-Tabari School and he and AbdulMutallab used to pray together there, said al-Kibsi by telephone Saturday. It wasn't clear when they were roommates, but AbdulMutallab was arrested after the 2009 bombing attempt.

Al Kibsi said Kouachi first went to Yemen in 2009, and stayed until mid-2010 before leaving briefly and returning at the end of that year. Kouachi remained in Yemen most of 2011, according to Kibsi, who said he met the man twice.

U.S. officials have said Said Kouachi spent several months in Yemen in 2011, receiving weapons training with al Qaeda in the Arabian Peninsula.

But there has been no official confirmation of the claim that he and AbdulMutallab were associates.
http://edition.cnn.com/2015/01/10/europe/charlie-hebdo-paris-shooting/
Citera
2015-01-10, 22:50
Medlem
Citat:

Japp, al qaida/qaeda yemen
Citera
2015-01-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
18-åringens syster var gift med Cherif. Jag läste en intervju med honom i fransk press efter att han släppts. Han säger sig inget veta och tror att hans syster är lika oskyldig... Med tanke på all kontakt mellan Hayat och Cherifs fru, låter det osannolikt att systern var ovetande om vad som skulle hända.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av fringis
18-åringen (Hamid i efternamn) är bror till Izzana Hamid, gift med Cherif Kouachi.

Ah tackar! Jo det förklarar ju en hel del. Eftersom säkerhetstjänsten haft ögonen på bröderna, så lär det ha funnits info om att 18-åringen tillbringat mycket tid/talat mycket med dom senaste tiden. Han är ju dock för ung för att ha varit med från tiden när deras lilla "förening" skickade Jihadister till Irak, 2005.

Att de var en liten grupp lär ha gjort att polisen inkluderade just honom i efterlysningarna. Klantigt att inte kolla i hans hemstad först dock, om det stämmer att han var i skolan när det hände. Eller försöka ringa hans mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in