2015-01-10, 22:21
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ukraina har inte precis präglats av politiskt stabilitet och respekt för demokratiska institutioner sedan sin självständighet.

ukraina har stora demokratiska brister och korruptionsproblem. men just därför är det bra och viktigt att de närmar sig EU och påbörjar en resa mot frihet, minskad korruption och demokrati.

ryssland har däremot i princip lika stora - eller större - demokratiska brister och korruptionsproblem. exempelvis kan nämnas att global democracy ranking ger ukraina "medium" och ryssland "low för 2014. corruption perception index ger ukraina en 142 plats (av 175 länder), medan ryssland blev land 136.

människor i både ryssland och ukraina förtjänar demokrati och minskad korruption. alltså är det givetvis bra att det destruktiva mellanstatliga beroendet ukraina/ryssland reduceras till förmån för en demokratiförstärkande och korruptionsreducerande interdependens mellan ukraina och EU.

förhoppningsvis kan även ryssland senare bryta upp med alla totalitära tendenser och odemokratiska vansinnespolicys från putin och hans nationalistiska anförvanter... och sedan omfamna EU:s värderingar kring frihet och demokrati.

för vi vill ju att så många miljoner människor som möjligt ska få leva demokratiskt och fritt... eller tänker jag fel nu?
2015-01-10, 22:24
  #770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Det är bara det att den här BUK pjäsens resa in i o ut ur Ukraina har kunnat beläggas av ett flertal vittnesmål o bilder. Och den anlände inte särskilt långt innan nedskjutningen.
Att Ryssland ger rebellerna vapen vet alla.
Citat:
Sedan tror jag säkert att bland de många ryska soldater som åkte på "frivillig semester" till Ukraina fanns det nog många stridsvagnsutbildade, lite planering o förutseende hade nog. Men att ta in en styck BUK kan väl knappast ha ingått i ursprungsplanen, och varför utbilda om den inte skulle stanna permanent.
Jag tänkte mest på att de Rysslandsälskande rebellerna kan ha utbildat sig militärt i Ryssland åratal innan Ukrainas utbrytarpolitik. Typ gjort lumpen där eller rent av tjänstgjort i den ryska armén och därigenom fått kunskap om hur prylarna fungerar.
__________________
Senast redigerad av Olepeter 2015-01-10 kl. 22:27.
2015-01-10, 22:56
  #771
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
1 Kanske har du rätt. Kanske inte. Men detta är upp till folken i de berörda regionerna att avgöra - inga andra!
2 Jag tänker på "den orangea revolutionen", och sedan har det varit en del annat - bland annat ett avsättande av Krims president, som möjligen kan ifrågasättas. Ukraina har inte precis präglats av politiskt stabilitet och respekt för demokratiska institutioner sedan sin självständighet.
Första punkten - "inga andra" :kan du skicka en signal till Putin o framföra det?
Andra " : Inte konstigt när man hux flux blir av med överhögheten i Moskva utan att det fanns någon genuin demokratisk tradition att bygga på. Och tack vare den ärvda korruptionen har framstegen varit små sedan dess. Men efter det misslyckade försöket 2004 vill man den här gången på allvar försöka komma i kapp övriga Europa. Men utan EU:s hjälp kan det aldrig gå.
2015-01-10, 23:10
  #772
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det har ju förekommit val där iochförsig - men de är ju diskutabla minst sagt, och opinionsundersökningar under innebördeskrig tror jag inte mycket på. Men kanske är det så att folkflertalet vill fortsätta att styras av Kiev, och då är det det så det skall vara.
Det är så det kommer bli ja. Alla opinionsundersökningar före Rysslands invasion och efter visar vad folket vill ha och det är ett enat Ukraina.

Citat:
(Dock lär Odessamassakern och andra övergrepp knappast gjort Kievklicken mer populär bland de rysktalande.)
Alla vet vad som hände i Odessa och att de ryska beväpnade inhyrda gick till attack mot Ukrainare, varvid de ukrainska försvarade sig. Det vet de flesta om, trots ryska psyops desinformation.

Citat:
Men folkomröstningar vore ändå ett bättre sätt att slita dena konflikt än våld - eller hur?
Ja det kan säkert bli en folkomröstning eller två när de ryska terroristerna och den ryska reguljära armén lämnat området.
2015-01-10, 23:43
  #773
Moderator
Unitys avatar
En svensk frivillig har dött i Ukraina, i en trafikolycka.

http://www.expressen.se/nyheter/svensk-dod-i-ukraina--kraschade-med-bil/
Citat:
En svensk man i 30-årsåldern har omkommit i en bilolycka under militärt uppdrag i sydöstra Ukraina.

Enligt uppgifter till Expressen har det uppstått en konflikt med mannens försäkringsbolag. De vill inte betala för hemtransporten sedan mannen åkt ned för att strida i en väpnad konflikt.

Trådkända Skillt bekräftar på Twitter.
https://twitter.com/MikaelSkillt/status/553934099359215617
__________________
Senast redigerad av Unity 2015-01-10 kl. 23:54.
2015-01-11, 00:22
  #774
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Första punkten - "inga andra" :kan du skicka en signal till Putin o framföra det?
Andra " : Inte konstigt när man hux flux blir av med överhögheten i Moskva utan att det fanns någon genuin demokratisk tradition att bygga på. Och tack vare den ärvda korruptionen har framstegen varit små sedan dess. Men efter det misslyckade försöket 2004 vill man den här gången på allvar försöka komma i kapp övriga Europa. Men utan EU:s hjälp kan det aldrig gå.
Tror nog dessvärre att Putin bryr sig lika lite om vad Clodius tycker, som Bismarck to intryck av att Vimmerby tidning varnade honom...

Angående Ukraina så är det mycket riktigt så att många gamla Sovjetrepubliker inte varit något mönster för demokratisk utveckling sedan självständigheten nej... Men framför allt de Baltiska staterna har klarat sig betydligt bättre, och jag måste säga att med den utvecklingsgrad som Ukraina ändå hade så är jag besviken, och detsamma kan sägas om Vitryssland.
2015-01-11, 00:53
  #775
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Att Ryssland ger rebellerna vapen vet alla.

Jag tänkte mest på att de Rysslandsälskande rebellerna kan ha utbildat sig militärt i Ryssland åratal innan Ukrainas utbrytarpolitik. Typ gjort lumpen där eller rent av tjänstgjort i den ryska armén och därigenom fått kunskap om hur prylarna fungerar.
http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/new-report-says-it-proves-russian-forces-downed-flight-mh17-377063.html
2015-01-11, 01:19
  #776
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/new-report-says-it-proves-russian-forces-downed-flight-mh17-377063.html
Man skulle vilja göra kommentaren att om Putin har något mellan öronen skulle han kunna 'göra en Khadaffi'. Han erkände sent omsider att Libyen låg bakom bomben, som 1988 fick ett PanAm plan att störta över Skottland med 270 personer omkomna, och betalade därefter skadestånd till offren. Vidare skrotade han landets kärnvapenprogram och de båda åtgärderna tillsammans ledde till att utfrysningen av Libyen upphörde.
Tar Putin på sig nedskjutningen av MH17, betalar till offren och avslutar ockupationen av östra Ukraina torde detta på samma sätt leda till att alla sanktioner avslutas och att Rysslands isolering hävs. Möjligheterna att fortare räta upp den ryska ekonomin skulle öka.
Att det annars kommer att gå lika illa för Putin som det gick för Khadaffi i slutet ska man väl inte tro.... eller?
2015-01-11, 11:00
  #777
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Man skulle vilja göra kommentaren att om Putin har något mellan öronen skulle han kunna 'göra en Khadaffi'. Han erkände sent omsider att Libyen låg bakom bomben, som 1988 fick ett PanAm plan att störta över Skottland med 270 personer omkomna, och betalade därefter skadestånd till offren. Vidare skrotade han landets kärnvapenprogram och de båda åtgärderna tillsammans ledde till att utfrysningen av Libyen upphörde.
Tar Putin på sig nedskjutningen av MH17, betalar till offren och avslutar ockupationen av östra Ukraina torde detta på samma sätt leda till att alla sanktioner avslutas och att Rysslands isolering hävs. Möjligheterna att fortare räta upp den ryska ekonomin skulle öka.
Att det annars kommer att gå lika illa för Putin som det gick för Khadaffi i slutet ska man väl inte tro.... eller?
Fallen är knappast parallella.

1. PanAm var ett terroristdåd, medan den aktuella nedskjutningen troligen var ett misstag - separatisterna anfölls ju från luften. Skulden är delad - varför överhuvud flyga över en krigszon med civil trafik?
2. Ryssland är en stormakt, och det var inte Libyen.
2015-01-11, 11:34
  #778
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fallen är knappast parallella.

1. PanAm var ett terroristdåd, medan den aktuella nedskjutningen troligen var ett misstag - separatisterna anfölls ju från luften. Skulden är delad - varför överhuvud flyga över en krigszon med civil trafik?
2. Ryssland är en stormakt, och det var inte Libyen.

1. Du menar alltså att inte bara de proryska terroristerna bär skulden för nedskjutningen utan också Ukrainas flygledning som tillät civila flyg korsa luftrummet. Varför inte bara erkänna att nedskjutningen var en kolossal tabbe? Vad hade ryska BUK-missiler i Ukraina att göra, hur kom de dit?

2. Ja, Putin startar väl hellre ett tredje världskrig än att börja samarbeta på riktigt. Till skillnad från Khadaffi har Putin kärnvapen och gasleveranser till EU.
2015-01-11, 12:44
  #779
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fallen är knappast parallella.

1. PanAm var ett terroristdåd, medan den aktuella nedskjutningen troligen var ett misstag - separatisterna anfölls ju från luften. Skulden är delad - varför överhuvud flyga över en krigszon med civil trafik?
2. Ryssland är en stormakt, och det var inte Libyen.
Nu hävdade jag inte att att de båda fallen är identiska, utan tog upp Khadaffi som ett fall som visar att man kan reparera skada, s.a.s.
Den som skickar in en BUK i ett grannland man inte förklarat krig o sedan inte kan skilja på ett passagerarplan på 10.000 m höjd o ett militärflyg är ytterst ansvarig, särskilt som ingen meddelat att allt civilflyg över området omdirigerats. "Delad skuld" - en kommentar under din standard, Clodius!
Ryssland en stormakt - regional sådan skulle jag vilja tillägga - varför kan inte en stormakt erkänna misstag, betala av och därmed vinna tillbaka lite goodwill? Men Putin har ju ännu aldrig erkänt ett misstag, tvärtom farit med lögner...
__________________
Senast redigerad av HerroFruBoll 2015-01-11 kl. 12:47.
2015-01-11, 13:06
  #780
Medlem
Chrillothekids avatar
http://mobil.svd.se/opinion/europa-har-allt-att-vinna-pa-massivt-stod-till-ukraina_svd-4243981

Ja frågan är varför EUs politiker är så flata? Att Svenskar är ett fjollgäng vet vi ju men England, Tyskland å Frankrike har ju varit av lite hårdare virke. Baltstaterna och Polen verkar vara de länder som bryr sig om Ukrainas öde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in