2015-01-11, 13:21
  #781
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
http://mobil.svd.se/opinion/europa-har-allt-att-vinna-pa-massivt-stod-till-ukraina_svd-4243981

Ja frågan är varför EUs politiker är så flata? Att Svenskar är ett fjollgäng vet vi ju men England, Tyskland å Frankrike har ju varit av lite hårdare virke. Baltstaterna och Polen verkar vara de länder som bryr sig om Ukrainas öde.
Två ord: egoism, kortsiktighet

Baltstaterna och Polen råkar dela några beklagliga erfarenheter med Ukraina, såsom att vara grannar med Ryssland samt ha ingått i Sovjetunionen. England/Frankrike/Tyskland tror sig inte drabbas, på kort sikt.
2015-01-11, 17:19
  #782
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
1. Du menar alltså att inte bara de proryska terroristerna bär skulden för nedskjutningen utan också Ukrainas flygledning som tillät civila flyg korsa luftrummet. Varför inte bara erkänna att nedskjutningen var en kolossal tabbe? Vad hade ryska BUK-missiler i Ukraina att göra, hur kom de dit?

2. Ja, Putin startar väl hellre ett tredje världskrig än att börja samarbeta på riktigt. Till skillnad från Khadaffi har Putin kärnvapen och gasleveranser till EU.


Ukraina hade 3-4 BUK batterier i området så fattar inte riktigt hur det kan vara spikat att separatisterna gjorde det.

Samarbeta med vem? USA vill inte förhandla om något och så inte Ukraina heller.
2015-01-11, 17:23
  #783
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ukraina hade 3-4 BUK batterier i området så fattar inte riktigt hur det kan vara spikat att separatisterna gjorde det.
Vad har du för källa till det påståendet? Tror du ukrainska armén trodde att terroristerna hade ett flygvapen?
2015-01-11, 17:29
  #784
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Två ord: egoism, kortsiktighet

Baltstaterna och Polen råkar dela några beklagliga erfarenheter med Ukraina, såsom att vara grannar med Ryssland samt ha ingått i Sovjetunionen. England/Frankrike/Tyskland tror sig inte drabbas, på kort sikt.

Det är också svårt att uppnå enighet i EU. Putin har ju i åratal via FSB och diverse ekonomiska påtryckningsmedel bearbetat Österrike, Tjeckien, Ungern, Bulgarien, Grekland och Cypern till att bli mer ryssvänliga. Även de stora EU-jättarna Tyskland, Italien, Frankrike och Storbritannien har via ekonomiska projekt delvis nästlats in i Putins klibbiga nät.

För övrigt mycket kloka ord där från Soros. Ett starkt Ukraina är viktigt för att hålla den ryska björnens tassar borta från Europa.
2015-01-11, 19:17
  #785
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ukraina hade 3-4 BUK batterier i området så fattar inte riktigt hur det kan vara spikat att separatisterna gjorde det.

Sen när hade separatisterna flygplan som UA ville skjuta ner? Dessutom var hela området ockuperat av separatister.

Vi skulle kunna leka med tanken att de som opererade buk som fanns i östra Ukraina i början av kriget, då tillhörande UA, bytte sida vilket det inte finns några uppgifter på. Detta skulle dock ändå betyda att separatister sköt ner MH17. När du och dina pro-ryssar som skriver här inne ljuger ihop historier så får ni gärna anstränga er lite bättre. Fanns det möjligtvis CIA-agenter inne i Donbass med en insmugglad SAM-robot?

Att man lät trafikflyg flyga över området är förståeligt då alla flög på minst 10,000m höjd, och där skulle ju inte terroristerna kunna härja...trodde man...men man hade inte räknat med att Putins armé hade tagit semester, stulit med sig alla militära fordon och vapen, och kört vodkarace rattandes buk.

Mer märkligt är väl att Putins semesterfirare hyllas med krigsmedaljer istället för fängelse och skadestånd i miljardklassen.

Hårda strider utkämpas idag på flera ställen men framförallt vid flygplatsen. Är det den autistiska Givi som ska inta flygplatsen för 439 gången nu?
2015-01-11, 20:10
  #786
Medlem
fitz-humes avatar
Ukrainska parlamentet uppmuntrar nu alla att förstöra så många Leninstatyer som möjligt. Totalt 4.000 Leninstatyer ska finnas i Ukraina, varav flera hundra redan har förstörts. De klassas varken som statlig egendom eller kulturellt värdefulla utan ses snarare som gamla reliker från en totalitär (sovjetisk) epok.

Ukraina visar därmed fingret åt Putin. Endast Krimhalvön och vissa områden i Donbass kommer att ha kvar dessa statyer (så länge som Ryssland ockuperar dessa delar).

http://www.eesti.ca/ukrainian-government-to-encourage-dismantling-of-soviet-memorials/article44066
2015-01-11, 21:25
  #787
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Nu hävdade jag inte att att de båda fallen är identiska, utan tog upp Khadaffi som ett fall som visar att man kan reparera skada, s.a.s.
Den som skickar in en BUK i ett grannland man inte förklarat krig o sedan inte kan skilja på ett passagerarplan på 10.000 m höjd o ett militärflyg är ytterst ansvarig, särskilt som ingen meddelat att allt civilflyg över området omdirigerats. "Delad skuld" - en kommentar under din standard, Clodius!
Ryssland en stormakt - regional sådan skulle jag vilja tillägga - varför kan inte en stormakt erkänna misstag, betala av och därmed vinna tillbaka lite goodwill? Men Putin har ju ännu aldrig erkänt ett misstag, tvärtom farit med lögner...
En stormakt borde ju naturligtvis följa samma moraliska lagar som andra stater, men så är det inte i praktiken. Att Ryssland på något sätt skulle be om ursäkt får du titta i stjärnorna efter.

Nedskjutningen - "delad skuld". Så här tänker jag - så här tror jag det gick till:
Separatister som angripits bl.a. från luften av en materiellt överlägsen fiende, är skrämda och pressade. De kommer ihåg Odessamassakern. De har fått tag i avancerat luftvärn som de har bristfällig utbildning på. De tror att de är utsatta för luftangrepp, avfyrar och ett civilt plan skjuts ner. Ett misstag av den typ som sker i krig. Vems har skulden. Den som tryckte på avtryckaren givetvis, men även de som väljer våldet som lösning på konflikten istället för förhandlingar och angriper sina egna medborgare med flygplan. Även de som beslutat att man skall flyga civilt över en krigszon där det pågår luftstrider av ekonomiska skäl (?) har natuligtvis också en del av skulden i tragedin.
2015-01-11, 22:24
  #788
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
En stormakt borde ju naturligtvis följa samma moraliska lagar som andra stater, men så är det inte i praktiken. Att Ryssland på något sätt skulle be om ursäkt får du titta i stjärnorna efter.

Nedskjutningen - "delad skuld". Så här tänker jag - så här tror jag det gick till:
Separatister som angripits bl.a. från luften av en materiellt överlägsen fiende, är skrämda och pressade. De kommer ihåg Odessamassakern. De har fått tag i avancerat luftvärn som de har bristfällig utbildning på. De tror att de är utsatta för luftangrepp, avfyrar och ett civilt plan skjuts ner. Ett misstag av den typ som sker i krig. Vems har skulden. Den som tryckte på avtryckaren givetvis, men även de som väljer våldet som lösning på konflikten istället för förhandlingar och angriper sina egna medborgare med flygplan. Även de som beslutat att man skall flyga civilt över en krigszon där det pågår luftstrider av ekonomiska skäl (?) har natuligtvis också en del av skulden i tragedin.

Fast nu var det ju Ryssar och inte sin egna befolkning man anföll med flyget. Vidare är det ju konstigt att man lyckats skjuta ner 9 flygplan, Ukrainska krigsflyg, men sen plockar ett civilt på 10,000m höjd. Det känns dock som att med duktigare militära ledare så skulle UA ha plockat dessa buk med sina missiler men som jag skrivit innan så verkar hela UA vara ett stort skämt. Nu säger vissa att man har gjort förbättringar men jag undra jag...

Sen är det också troligt att fler helikoptrar å flygplan skjutits ner innefrån Ryssland. Vi har ju sett tydliga bevis på att Ryssarna har skickat in både artilleri och missiler så varför inte lite SAM?
2015-01-11, 22:24
  #789
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
De har fått tag i avancerat luftvärn som de har bristfällig utbildning på.
"Hade fått tagi i", jo jo..Inte en chans i världen att någon annan än utbildad rysk personal fick hantera BUK:n som är just en avancerad 'leksak' (se nedan). Den häromdagen publicerade utredningen anger också vilket ryskt förband det var frågan om. Eftersom ryssarna hela tiden haft en stor styrka på plats, minst 5000 man, är det så klart dom som utför de mera avancerade operationerna o vapeninsatserna. De lokala ukrainarna var väl i alla fall från början inte mycket att hänga i granen, jämfört med de ryska proffsen. Bemanna check points dög de kanske till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system
2015-01-11, 22:45
  #790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ukrainska parlamentet uppmuntrar nu alla att förstöra så många Leninstatyer som möjligt. Totalt 4.000 Leninstatyer ska finnas i Ukraina, varav flera hundra redan har förstörts. De klassas varken som statlig egendom eller kulturellt värdefulla utan ses snarare som gamla reliker från en totalitär (sovjetisk) epok.

Ukraina visar därmed fingret åt Putin. Endast Krimhalvön och vissa områden i Donbass kommer att ha kvar dessa statyer (så länge som Ryssland ockuperar dessa delar).

http://www.eesti.ca/ukrainian-government-to-encourage-dismantling-of-soviet-memorials/article44066
Var det inte i någon baltstat som man rev en staty och nästan fick ryssen på sig? Det var bara en enda staty, om än inte Lenin. Men att riva Leninstatyer i Ukraina är ju ett gott tecken om något. Kanske Frankrike kan skänka en frihetsgudinna i stället, det skulle smaka mumma.
2015-01-11, 22:49
  #791
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Var det inte i någon baltstat som man rev en staty och nästan fick ryssen på sig? Det var bara en enda staty, om än inte Lenin. Men att riva Leninstatyer i Ukraina är ju ett gott tecken om något. Kanske Frankrike kan skänka en frihetsgudinna i stället, det skulle smaka mumma.
Det var i Estland, de hade fräckheten att flytta en staty från Sovjettiden.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/skakat-estland-flyttar-staty_222451.svd
2015-01-11, 22:50
  #792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ukrainska parlamentet uppmuntrar nu alla att förstöra så många Leninstatyer som möjligt. Totalt 4.000 Leninstatyer ska finnas i Ukraina, varav flera hundra redan har förstörts. De klassas varken som statlig egendom eller kulturellt värdefulla utan ses snarare som gamla reliker från en totalitär (sovjetisk) epok.

Ukraina visar därmed fingret åt Putin. Endast Krimhalvön och vissa områden i Donbass kommer att ha kvar dessa statyer (så länge som Ryssland ockuperar dessa delar).

http://www.eesti.ca/ukrainian-government-to-encourage-dismantling-of-soviet-memorials/article44066
Hur kan de inte ses som kulturella minnesmärken? Allt i dagens Ukraina bottnar i Lenin och Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Var det inte i någon baltstat som man rev en staty och nästan fick ryssen på sig? Det var bara en enda staty, om än inte Lenin. Men att riva Leninstatyer i Ukraina är ju ett gott tecken om något. Kanske Frankrike kan skänka en frihetsgudinna i stället, det skulle smaka mumma.
Det var när balterna rev/flyttade en staty över ryska soldater som dödades när de drev nazisterna på flykten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in