2015-01-10, 10:14
Medlem
Xfiless avatar
500 samtal mellan Hayat och en av brödernas fruar.

"Strong links between the Kouachi brothers and Coulibaly continue to emerge - including 500 phone calls between their wives' mobiles, revealed by prosecutor Mr Molins on Friday".

It is unclear at this stage exactly who made the calls".

"Coulibaly was also responsible for the fatal shooting of a policewoman on Thursday. It has now been suggested this attack may have been an aborted attempt to attack a Jewish school".

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2903950/First-chilling-image-shows-murdered-hostage-dramatic-standoff-ends-deaths-terororist-four-captives.h tml
Senast redigerad av Xfiles 2015-01-10 kl. 10:28.
Citera
2015-01-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är väl snutarna som vill ha död på honom?

Svårt för den politiska ledningen att INTE låta polisen få likvidera terroristen när han hade haft ihjäl den obeväpnade kvinnliga trafikpolisen dagen innan.

För kårandans skull måste man ju låta snutarna få utkräva hämnd för det där. Och ingen fransk åklagare eller undersökningsdomare skulle väl drömma om att titta närmre på det?
Citat:
Presidenten beordret politiaksjonene

PARIS (Aftenposten): François Hollande personlig politistyrkene ordre om å storme trykkeriet i Dammartin-en-Goële og det jødiske supermarkedet i Paris i går.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Presidenten-beordret-politiaksjonene-7855319.html
Citera
2015-01-10, 11:16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det man ser är att den hänger i en rem över ryggen/bröstet när han faller.

Jag kan i alla fall inte se att han håller i den när han kutar mot dörren. Snarare ser han ut att ha händerna över öronen. Ganska förståeligt i så fall eftersom han just fått en chockgranat i princip rakt på sig.

Väldigt konstigt att han klarade sig så länge med tanke på hur många skott dom sköt innan han rusade fram men dom missade väl.
Det ser nästan ut som att det är den här specialpolisen vid bilen som fäller honom, han drar iväg en salva samtidigt som terroristen rusar och sen faller vid dörr.

Väldigt bra gjort tillslag av RAID

https://www.youtube.com/watch?v=NZX6Bjp--VU
http://www.liveleak.com/view?i=869_1420833044

Edit: Har det framkommit om terroristen var utrustad med skottsäker väst?
kan ju förklara hur han klarade kulregnet så länge.
Senast redigerad av Tystnad 2015-01-10 kl. 11:20.
Citera
2015-01-10, 11:16
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
500 samtal mellan Hayat och en av brödernas fruar.

"Strong links between the Kouachi brothers and Coulibaly continue to emerge - including 500 phone calls between their wives' mobiles, revealed by prosecutor Mr Molins on Friday".

It is unclear at this stage exactly who made the calls".

"Coulibaly was also responsible for the fatal shooting of a policewoman on Thursday. It has now been suggested this attack may have been an aborted attempt to attack a Jewish school".

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2903950/First-chilling-image-shows-murdered-hostage-dramatic-standoff-ends-deaths-terororist-four-captives.h tml

Var är brödernas fruar?

Och när terroristen hoppade ut efter chockgranaten så borde ju poliserna gett honom en rak höger, då hade han varit vid liv.
Citera
2015-01-10, 11:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Och mannen som håller henne om ryggen och gör tummen upp skulle då vara ... ?

Den fjärde terroristen kanske. En random snubbe som hjälper henne. Eller en undercoversnut som hjälper sin kollega att fly (om Hayat var infiltratör alltså). Vem han gör tummen upp åt, kan man också undra. Vi vet väldigt lite.
Citera
2015-01-10, 11:41
Medlem
Deferos avatar
Vänta nu, hur många personer är det den franska polisen letar efter?

Har Hayat tagits ännu? Tyckte jag läste något om att polisen tagit henne.
Citera
2015-01-10, 11:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Ja, och än så länge har det väl inte dykt upp något som säger att hon varit delaktig i dessa terrordåden. Visst har hon säkert stöttat sin man som nu ska vara otrogen med en hel drös oskulder, men det är väl inte olagligt att göra det..

Ena broderns flickvän ska väl vara inplockad utav snuten men även om hon stöttat sin pojkvän utan att hjälpa till med förberedelser och dyl. så kan dom knappast straffa henne heller.

Om nu Hayat är oskyldig, eller att dom i alla fall inte kan bevisa att hon är skyldig, undrar hur straffet ser ut då för den som gömmer henne. Det är inte ens säkert att hon är kvar i Frankrike väl?

Ursäkta om detta blivit svarat på, har inte läst igenom tråden nu på morgonen.
1. Vad jag vet finns det inga trovärdiga uppgifter om att hon varit delaktig i något av det tre attentaten.
2. Eller ens säkert att hon var i Frankrike när attentaten började i onsdags.

Jag tycker mediarapporteringen från Frankrike varit undermålig. Jag får intrycket att det verkar vara accepterat och utbrett i Frankrike att polis och andra myndighetspersoner säger whatever, sant eller falskt, och sedan rapporterar media det.
Senast redigerad av Madagascar 2015-01-10 kl. 12:04.
Citera
2015-01-10, 11:56
Medlem
denfinastavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Har Hayat tagits ännu? Tyckte jag läste något om att polisen tagit henne.

länka gärna, har inte stött på den uppgiften.

tur att Frankrike har förbud på ansiktstäckande klädsel annars hade de fått lyfta på en hel del niqaber
Senast redigerad av denfinastaven 2015-01-10 kl. 12:01.
Citera
2015-01-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Ja, precis.
2. Vad jag vet är det inte ens klart huruvida hon var i Frankrike när attentaten började i onsdags.

Jag tycker mediarapporteringen från Frankrike varit undermålig. Jag får intrycket att det verkar vara accepterat och utbrett i Frankrike att polis och andra myndighetspersoner säger whatever, sant eller falskt, och sedan rapporterar media det.
Det kan vara en del taktik bakom förvirringen i media pga att bröderna och annat folk inte ska veta exakt vad som händer och vad polisen vet och vad dom gör. Hade varit en sak om det handlade om ett rån och media rapporterade helt åt skogen men folket som styrde operationen att hitta terroristerna är säkert inte dumma utan använde allt dom kunde till sin fördel.

Ursäkta mod att jag postade i andra tråden, är så vilset när man har ämnena under prenumerationer och man hoppar emellan trådarna.
Citera
2015-01-10, 12:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Sansa er lite nu om vårt fosterland och håll er till ämnet, tack.

Det är beklagligt att de inte tog honom levande, vilket hade varit överlägset bättre för utredningen.
Jag har en "teknisk" fråga: Det har föreslagits att de ville försäkra sig om, att han inte skulle hinna utlösa ett eventuellt bombbälte. Men om han har sprängmedel på sig, riskerar det inte att brisera när så många kulor träffar hans kropp?
Citera
2015-01-10, 12:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
adrenalin ? tror knappast det var planerat

"jac du springer in ensam och sedan står vi andra 300 poliser här ute och pangar på det vi ser" :P

Jag har svårt att tro att det inte skulle vara planerat. Vad jag förstår så går han in för att säkra gisslan genom att skära av gärningsmannens möjliga flyktväg. Samtidigt påbörjas eldgivning mot gärningsmannen och mot förutbestämda ytor inne i lokalen. Gärningsmannen får endast en möjlig väg och det är rakt i gapet på insatsstyrkan som fyller honom med bly.

För ett otränat öga ser det rörigt och odisciplinerat ut, men när man har sett sakkunniga kommentera de olika momenten så framgår det väldigt tydligt att saker sker enligt plan. Det enda misstaget var en chockgranat som hamnade fel.
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2015-01-10 kl. 12:45.
Citera
2015-01-10, 12:50
Medlem
Om bara terroristerna hade varit sluga som en 10-åring så skulle ett tretiotal av Frankrikes topp poliser vara utraderade idag.
Vilken tur att inte terrorister tänker när inte polisen gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in