2015-01-09, 22:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Han menar troligen det sociala spelet med olika sociala regler om hur man bör bete sig "hövligt" osv, ett socialt spel som ser lite olika ut världen över och har förändrats väldigt mycket över tid.

Intressant. Kände en brud nämligen som menade att allt var ett spel.
Vi var aldrig ihop eller något, men jag fattade aldrig vad det innebar.
Citera
2015-01-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nej, just det. Tro är att Gud har berört en, "talat" till en.
Just den upplevelsen låter faktiskt som något slags temporärt fel i huvudet.
Citera
2015-01-09, 22:15
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Ja. Kärlek kan också anses som en galen känsla.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-01-09 kl. 22:19.
Citera
2015-01-09, 22:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shit-brained
Du har dragit parallellen en aning fel. Vad jag skrev är inte ett ateistiskt uttalande, naturligtvis eftersom jag inte är ateist. För jag granskar nästan ateismen som en egen religion vid det här laget, som i princip behöver teismen för att ens ha någon relevans.

Vad jag vill peka ut är religioner distraherar en individ att leva det "goda livet." När ni inte direkt praktiserar er religion speciellt noggrant. Ni bara tror för att "tro", men varför tror ni? "Jag bara tror det". Sen kallar man det att "ha tro" --- "to have faith." Ett existerande ting som ej kan bli förstått av någon som ej har tro.

Varför måste du förstå det du inte förstår att andra tror på? Varför lägger man ner sådan fruktansvärd energi på att försöka förstå istället för att vara i sitt "jag tror inte" Det förstår inte jag.
Jag försöker inte att förstå varför en ateist inte tror. Den får göra som den vill men det är just ateisten som hela tiden pratar om Gud i tid och otid.
En slags omvänd predikan: gud jag tror inte på dig amen och varje dag i tid och otid.
Det är också att predika.
Citera
2015-01-09, 22:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Varför måste du förstå det du inte förstår att andra tror på? Varför lägger man ner sådan fruktansvärd energi på att försöka förstå istället för att vara i sitt "jag tror inte" Det förstår inte jag.
Jag försöker inte att förstå varför en ateist inte tror. Den får göra som den vill men det är just ateisten som hela tiden pratar om Gud i tid och otid.
En slags omvänd predikan: gud jag tror inte på dig amen och varje dag i tid och otid.

Jag håller med dig. Ateismen är en egen religion absolut.
Citera
2015-01-09, 22:17
Medlem
Citat:
Intressant. Kände en brud nämligen som menade att allt var ett spel.
Vi var aldrig ihop eller något, men jag fattade aldrig vad det innebar.
Aha ok. Jag har också hört att många i USA som går till kyrkan mm inte tror på gud egentligen utan gör det mer som en tradition och följer med familj mm, och därmed naturligtvis känner att en stor del av deras liv "bara är ett spel".

Citat:
Jag håller med dig. Ateismen är en egen religion absolut.
Du håller med dig själv? Grattis!
Citera
2015-01-09, 22:18
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Hahahahahaha.
Citera
2015-01-09, 22:20
Medlem
Citat:

Alla måste gå igenom och prövas av elden. Vissa består provet, andra inte. Liksom ett lerkärl får sin slutgiltiga form medan det formas och sedan går igenom bränningen. Om krukan inte håller måttet, förtärs det.

Påminn om detta och uppmana dem allvarligt inför Gud att inte strida om ord. Det är inte till någon nytta utan bryter bara ner åhörarna. Gör allt du kan för att bestå provet inför Gud, likt en arbetare som inte behöver skämmas utan rätt delar sanningens ord. Men oandligt, tomt prat skall du akta dig för. De som befattar sig med sådant kommer att göra allt större framsteg - i ogudaktighet, och deras ord kommer att sprida sig som cancertumörer. Till dem hör Hymeneus och Filetus, som har kommit bort från sanningen. De bryter ner tron för somliga, när de säger att uppståndelsen redan har ägt rum. Guds fasta grund består och har detta sigill: "Herren känner de sina" och: "Var och en som nämner Herrens namn skall hålla sig borta från orättfärdigheten." Men i ett stort hus finns det kärl inte bara av guld och silver utan också kärl av trä och lera, några till heder, andra till vanheder. Den som därför renar sig och håller sig borta från dessa blir ett kärl till heder, helgat, användbart för sin herre och förberett för allt gott arbete. Fly bort från ungdomens onda begär och sträva efter rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren av rent hjärta. Avvisa dumma och meningslösa dispyter. Du vet att de föder strider, och en Herrens tjänare skall inte strida utan vara vänlig mot alla, skicklig att undervisa och tålig när han får lida. Han skall i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske ger Gud dem omvändelse, så att de kommer till insikt om sanningen och nyktrar till och slipper loss ur djävulens snara, där de hålls fångna, så att de gör hans vilja. (‭Andra Timoteusbrevet‬ ‭2‬:‭14-26‬ SFB98)
Citera
2015-01-09, 22:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Aha ok. Jag har också hört att många i USA som går till kyrkan mm inte tror på gud egentligen utan gör det mer som en tradition och följer med familj mm, och därmed naturligtvis känner att en stor del av deras liv "bara är ett spel".

Intressant att du tar upp detta också. Jag kände en kille som bodde i Danmark och var halvamerikan och han sa att det förhöll sig precis så. Att utge sig för att tro utan att göra det, för att det ska se "bra ut". Skenhelighet finns det ju ett ord som heter.
Citera
2015-01-09, 22:21
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Hur kan man se tråden som mental studietråd...

Det är en tråd om institutionaliserrad gud, långt utanför och används ju gud som styrmekanism - hur länge ska du ljuga för dig själv att påstå att känslopressande icke.argument på ett sätt är ens den lilla godhet till ansats att diskutera som en 18-åring - som minimum?

Är det antingen en glos-tråd? Eller jag-jag-jag-tror(på min napp)-tråd?

fattade du inte internering?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-09 kl. 22:23.
Citera
2015-01-09, 22:24
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Du håller med dig själv? Grattis!
Att ateismen är en religion ja
Citera
2015-01-09, 22:26
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Vad innebär det?

Attityden till varje nyfödd med glimten i ögat.

Du kommer in i det här världen för att leva, vilket är din enda uppgift i livet. För att säkerställa att du förstår vill jag gå in djupare på detta ämnet. När man föds, har omvärlden en attityd att vi som nykomlingar i princip är på övervakad permission.

Vi går i skolan för att lära oss skolas in i en roll. "Du är snart vuxen snart börjar livet." Du är säkerligen familjär med uttrycket. Vilket betyder nu har du lärt dig alla reglerna och kan börja spela på riktigt och passa in i din roll. Varje sig detta är att du kanske är advokat, doktor eller bankman.

Detta är varför jag vill lyfta fram, "Vem är du?" specifikt denna frågan. Individ nummer ett svarar i princip omedelbart och associerar sig "själv" med sin roll eller titel.

- Jag är doktor!
- Jag är advokat!
- Jag är polis!

Individ nummer två nämner dock att stanna upp och tänka efter säger, "Hmm." För den har förstått hur pass djupgående frågan faktiskt är. Vad individ nummer två förstår är att han blivit frågad, "Att definiera sitt ego." Vem är du i samhället, vilken roll har du och vilken roll har folket runt om kring dig. Likadant är det med vissa händelser i livet, notera: (naturliga händelser av naturen).

Ta liv och död till exempel, det finns två attityder.

Sida 1: Födsel är det vackraste som finns och död är hemskt!
Sida 2: Att födas är naturligt och att dö är också det, inga konstigheter.

Ska sluta käbbla nu.
Vill du veta mer får du kontakta mig via PM.
Senast redigerad av shit-brained 2015-01-09 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in