Citat:
Ursprungligen postat av
remixutoheaven
Jag tror att de inte alls visste om att det fanns ett onsdagsmöte utan de enbart hade "tur". Varför gick dem in i fel byggnad först?
Bostonbombare lyckades ju gömma sig och andra ensamvarg har kunnat vara gömda i en längre tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Konstigare saker tycker jag man läst om i sådana här sammanhang. Tänk om samma attack skett i Sverige.. Vi skulle inte ens få fast dom ö.h.t
Var ju bara ren tur som gjorde att vi fångade Anna Linds mördare. Palmes har vi inte hittat ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
jk13
Fast det är väl inte bekräftat att dom kände till att alla tecknare skulle vara på plats just i onsdags? Vad jag vet är det bara en slutsats som har dragits, men det kan likaväl vara en slump. De var heller inte anonyma, dom sa ju i första rapporterna att deras riktiga identiteter var välkända och att de mottagit flera hot och även utsatta för attentat tidigare.
Jag tror inte det är någon känd organisation som står bakom, då hade dom tagit på sig dådet för längesen.
Visst kan det vara "tur", men det känns osannolikt. Av alla tider de kunde placerat ett terrordåd så "råkar" de välja den enda tiden för ett då de kan vara säkra på att få maximal verkan och nå alla de vill nå?
Det var också ett så synligt terrordåd. Palmes mördare agerade under kvällstid med knappt några vittnen, försvann till fots ut i Stockholms nattliv. Det här var två (minst) personer som mitt på ljusan dan skjuter med automatvapen mitt i centrala Paris och försvinner i en bil som sedan hittas, det känns som om de fått hjälp att försvinna och/eller planera.
Jag tänker tvärtom; varför skulle en terrorgrupp vilja ta på sig dådet nu? Det är redan känt
varför de gjorde det, de exponerar sig bara i onödan om de ska ta på sig dådet till just sin egen terrorgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
SmokeOn
Charlie Hebdo var inte anonyma i Frankrike. Folk kände igen deras ansikten på gatan och de behandlades som ett slags kulturrockstjärnor.
Deras lokaler var anonyma; inget avslöjande på utsidan, inte ens namnlapp eller liknande. De skrev knappast ut tiderna för sina möten, det är allt jag säger.