2015-01-09, 15:40
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Gisslantagaren i Paris har som krav att bröderna utanför Paris ska få fri lejd enligt RTL

Vilken jävla såpa det här är

och polisen kommer tydligen inte att agera när det gäller bröderna förrän dramat i Paris är löst så det är ett status quo för tillfället
Citera
2015-01-09, 15:41
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Detta är min teori. Vad tror ni?

Det är tre till fem stycken GM. Alla är så kallade sovande celler fast de tillhör inte någon större organisation utan är "egna". De har antagligen väntat på en order eller att något ska trigga igång så att de kan göra ett dåd.

Charlie Hebdos lägger ut en satirbild på twitter, detta blir den utlösande faktorn. Eftersom de är celler så har dem redan förberett sig med vapen och andra viktiga föremål som kan tänkas var nödvändiga.

De beslutar sig utan att ha planerat att åka till Charlie Hebdos och döda så många som möjligt på redaktionen. Planerna efter att ha gjort massakern är få eller inga alls. De handlar efter vad som händer.

Man flydde och delade upp sig, de två bröder blir upptäckta och lyckas gömma sig i en lokal. Lyckas även ta en gisslan på köpet.

Den tredje hör om detta och beslutar sig att göra något åt saken. Eftersom han har väntat på order från bröderna. Så sticker han till butiken och tar gisslan.

Dådet är enbart riktat mot Charlie Hebdos och ingenting annat har varit planerat. Förutom att man i desperation tar gisslan i en butik inne i Paris.

Jag tycker det känns som om de är del av något större ändå. Charlie Hebdos var väldigt anonyma, bara det faktum att de prickade det stora onsdagsmötet tyder på att de har kontakter som hjälpt dem - det var inte bara något impulsdåd. Även att de lyckades fly efteråt och hålla sig gömda i (åtminstone) två dygn, hur många terrorister lyckas med det efter ett dåd?

Nej, det är kanske inget högprioriterat dåd av någon stor organisation (då hade det skötts på ett annat sätt), men det känns inte heller som om det bara är 3-5 ensamma terrorister som genomfört detta.

Skulle det hända något mer i Paris idag så får vi väl det bekräftat.
Citera
2015-01-09, 15:42
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag tycker det känns som om de är del av något större ändå. Charlie Hebdos var väldigt anonyma, bara det faktum att de prickade det stora onsdagsmötet tyder på att de har kontakter som hjälpt dem - det var inte bara något impulsdåd. Även att de lyckades fly efteråt och hålla sig gömda i (åtminstone) två dygn, hur många terrorister lyckas med det efter ett dåd?

Nej, det är kanske inget högprioriterat dåd av någon stor organisation (då hade det skötts på ett annat sätt), men det känns inte heller som om det bara är 3-5 ensamma terrorister som genomfört detta.

Charlie Hebdo var inte anonyma i Frankrike. Folk kände igen deras ansikten på gatan och de behandlades som ett slags kulturrockstjärnor.
Citera
2015-01-09, 15:43
Medlem
Jag tror inte att de har någon kontakt emellan. Tror snarare att gisslantagare nummer två enbart följer händelseförloppet via media. Vore intressant att för ett ögonblick ge dessinformation via media och få den andra gisslantagaren att tro att han lyckats med sitt mål.
Citera
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Detta är min teori. Vad tror ni?

Det är tre till fem stycken GM. Alla är så kallade sovande celler fast de tillhör inte någon större organisation utan är "egna". De har antagligen väntat på en order eller att något ska trigga igång så att de kan göra ett dåd.

Charlie Hebdos lägger ut en satirbild på twitter, detta blir den utlösande faktorn. Eftersom de är celler så har dem redan förberett sig med vapen och andra viktiga föremål som kan tänkas var nödvändiga.

De beslutar sig utan att ha planerat att åka till Charlie Hebdos och döda så många som möjligt på redaktionen. Planerna efter att ha gjort massakern är få eller inga alls. De handlar efter vad som händer.

Man flydde och delade upp sig, de två bröder blir upptäckta och lyckas gömma sig i en lokal. Lyckas även ta en gisslan på köpet.

Den tredje hör om detta och beslutar sig att göra något åt saken. Eftersom han har väntat på order från bröderna. Så sticker han till butiken och tar gisslan.

Dådet är enbart riktat mot Charlie Hebdos och ingenting annat har varit planerat. Förutom att man i desperation tar gisslan i en butik inne i Paris.

Jag tror att alla hoppas på att det slutar med de tre inblandade, dels eftersom det borde vara omöjligt att koordinera många olika individer att utföra brott samt att potentiella övriga inblandade borde vakna till och inse hur sjukt och meningslöst deras beteende är och hur illa det bemöts runt om i hela världen.

Någon nämnde dock ytterligare en skjutning på en tunnelbana som kan vara relaterat, men det är inget som man nämnt på franska nyheter vad jag har hört.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvsvenne
Inavlade terrorister till polisen : Vi vill bli "martyrer"
Polisens medlare: OK, släpp gisslan och kom ut med händerna över huvudet så LOVAR vi att skjuta huvudet av er, ni kommer inte hinna märka nått

Eller hur går sådana här förandligar till.

Hade de velat bli martyrer hade de inte tagit gisslan. Men det är klart att de kan ändra sig.
Citera
2015-01-09, 15:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Charlie Hebdo var inte anonyma i Frankrike. Folk kände igen deras ansikten på gatan och de behandlades som ett slags kulturrockstjärnor.
Så är det. I varje fall två av tecknarna var väldigt kända, sedan över 40 år tillbaka. Jag funderar på vem som skulle motsvara graden av kändisskap här i Sverige. Lasse Åberg kanske.
Citera
2015-01-09, 15:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
och polisen kommer tydligen inte att agera när det gäller bröderna förrän dramat i Paris är löst så det är ett status quo för tillfället

Tror att polisen säger det bara för att vinna tid.

Tippar att man kommer att slå till närmast samtidigt, ganska snart också, ett par timmar. Man vill ha slut på det som sker, samt inte riskera att en tredje stolle får några ideer..

(tror detta är mardrömmen, att det börjar "smitta" av sig..)
Citera
2015-01-09, 15:46
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:

Jag tror att de inte alls visste om att det fanns ett onsdagsmöte utan de enbart hade "tur". Varför gick dem in i fel byggnad först?

Bostonbombare lyckades ju gömma sig och andra ensamvarg har kunnat vara gömda i en längre tid.
Citera
2015-01-09, 15:46
Moderator
Carlboms avatar
Citat:

Konstigare saker tycker jag man läst om i sådana här sammanhang. Tänk om samma attack skett i Sverige.. Vi skulle inte ens få fast dom ö.h.t

Var ju bara ren tur som gjorde att vi fångade Anna Linds mördare. Palmes har vi inte hittat ännu.
Citera
2015-01-09, 15:47
Medlem
Citat:

Fast det är väl inte bekräftat att dom kände till att alla tecknare skulle vara på plats just i onsdags? Vad jag vet är det bara en slutsats som har dragits, men det kan likaväl vara en slump. De var heller inte anonyma, dom sa ju i första rapporterna att deras riktiga identiteter var välkända och att de mottagit flera hot och även utsatta för attentat tidigare.

Jag tror inte det är någon känd organisation som står bakom, då hade dom tagit på sig dådet för längesen.
Citera
2015-01-09, 15:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Varför skulle de då säga upprepade gånger att de är från al-qaeda i Jemen? De instruerade ju ägaren till den kapade bilen att säga detta till media till och med.

En utav brorsorna hade väl tidigare velat hänga med AQ i Irak, men blivit fängslad istället.
Möjligt att han dragits lite till IS Syrien senaste åren. Med deras bakgrund som från ganska skulära förortskidsmiljö, så kan man nog hoppa lite imellan AQ och IS och sypmatisera med båda. Om de är frilansare vill säga.

Sen så är väl just detta med Muhhamed teckningarna och andra publikationer något som just AQ hetsat upp sig för sedan länge. AQ har lite paxat det här med att ge sig på teckningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in