2015-01-09, 15:51
Medlem
Nu börjar det bli mörkt vilket troligen kommer göra det enklare att komma inpå lokalerna. Men så länge terroristerna inte ger sig på gisslan så är ju tiden på polisernas sida.
Citera
2015-01-09, 15:52
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror att polisen säger det bara för att vinna tid.

Tippar att man kommer att slå till närmast samtidigt, ganska snart också, ett par timmar. Man vill ha slut på det som sker, samt inte riskera att en tredje stolle får några ideer..

(tror detta är mardrömmen, att det börjar "smitta" av sig..)

Underligt att inte fler muslimer har hakat på, men de kanske kommer senare under januari
Sedan är detta världens chans för vanliga gråtjyvar, bilnappare, bankrånare och andra rumsrena kriminella
Håller med dej om att de nu försöker dra ner på den offentliga informationen om vad som händer, var en reporter som återgav att de fått lite mindre att bita i ni senaste timmarna
Citera
2015-01-09, 15:54
Medlem
kwickans avatar
Franska staten borde mobilisera hela försvaret i detta. Ta hem främlingslegionen, soldater i grupper om minst 3 överallt, pansarvagnar på gatorna, attackhelikoptar över förorterna, jaktflyg som ständigt cirkulerar de större städerna. Minsta stenkastande snorunge bör arkebuseras på plats.

Detta för att förtydliga för dem som inte förstår vem som innehar våldsmonopolet i en demokrati.
Citera
2015-01-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Jag tycker det känns som om de är del av något större ändå. Charlie Hebdos var väldigt anonyma, bara det faktum att de prickade det stora onsdagsmötet tyder på att de har kontakter som hjälpt dem - det var inte bara något impulsdåd. Även att de lyckades fly efteråt och hålla sig gömda i (åtminstone) två dygn, hur många terrorister lyckas med det efter ett dåd?

Nej, det är kanske inget högprioriterat dåd av någon stor organisation (då hade det skötts på ett annat sätt), men det känns inte heller som om det bara är 3-5 ensamma terrorister som genomfört detta.

Skulle det hända något mer i Paris idag så får vi väl det bekräftat.

Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Jag tror att de inte alls visste om att det fanns ett onsdagsmöte utan de enbart hade "tur". Varför gick dem in i fel byggnad först?

Bostonbombare lyckades ju gömma sig och andra ensamvarg har kunnat vara gömda i en längre tid.

Jag vet inte det. Kanske. Men det skulle lätt kunna vara så enkelt att någon av alla de som jobbade där - från städaren till copy writer till tecknare - tweetade eller facebookade om mötet. Loose lips sinks ships. Jihadisterna är unga och hänger sannolikt som de flesta på forum. Det finns nog franska sajter som skvallrar lika mycket som flashback.
Senast redigerad av mildew 2015-01-09 kl. 16:07. Anledning: spelling
Citera
2015-01-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Det pågår alltså ett dubbeldrama med kopplingar till varandra. Ojojoj, hur ska det här sluta..

SVT2 har sänt hela dagen och fortsätter med direktsändningen i skrivandes stund.
Egentligen trippeldrama som är ett eftersom franska medier anger att ne... den färgade som tagit gisslan i koscherbutiken var samme som sköt den kvinnliga polisen igår och dessutom känner bröderna som belägras utanför Paris.
Citera
2015-01-09, 15:57
Medlem
Kan det inte finnas en möjlighet att mannen som håller gisslan i affären var med i skjutningen mot tidningen tillsammans med de två bröderna. Visst var dem 3 st personer?
Citera
2015-01-09, 15:59
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Dagen före detta hände, hade Algerisk underrättelsetjänst sagt till Frankrikes dito att någon form av terror kommer att hända. Enligt fransk TV.
Citera
2015-01-09, 16:04
Medlem
SmokeOns avatar
BFMTV hade precis en ny vinkel från tryckeriet där 3 insatspoliser smöööööög uppför en liten mur och fram till en dörr. Jävligt intressant, men så in i helvete korkat att visa iom att även bröderna kan se.
Citera
2015-01-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det. I varje fall två av tecknarna var väldigt kända, sedan över 40 år tillbaka. Jag funderar på vem som skulle motsvara graden av kändisskap här i Sverige. Lasse Åberg kanske.

Nej då. Ewert Karlsson - EWK. Och i någon mån Christer Themptander.

Framledes kanske Hans Lindström på www.bonton.se
Citera
Medlem
10010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag skäms över min egen åsikt.
Men när jag fick höra om nyheten så vad det första jag tänkte

"Äschh, journalistsvinen fick vad dom förtjänade"

Inte p.g.a någon målning, artikel eller liknande. Utan endast p.g.a mitt hat emot journalister.

Charlie Hebdo var ju kommunister även om de drev med det mesta, dock rimmar deras yttrandefrihet illa eftersom de ville förbjuda Front National efter en efterbliven afait dött i ett slagsmål denna själv orsakat. Så ironin över att förbjuda ett nationalistiskt parti som vill stopp massinvandringen och stoppa islamiseringen att dessa sedan dödas just av sådana banemän som det varnats för är påträffande.

Så mycket var det fria ordet värt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aela
Kan det inte finnas en möjlighet att mannen som håller gisslan i affären var med i skjutningen mot tidningen tillsammans med de två bröderna. Visst var dem 3 st personer?

Om du hade satt dig in det minsta så hade du vetat att den tredje personen var en 18 åring som körde bilen, lämnade in sig själv till polis efter att hans namn läckt ut på sociala medier efter att ha glömt id-handlingar i första flyktbilen.
Citera
2015-01-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Fast det är väl inte bekräftat att dom kände till att alla tecknare skulle vara på plats just i onsdags? Vad jag vet är det bara en slutsats som har dragits, men det kan likaväl vara en slump.
Att de kunde namnen på var och en de mördade talar för att de kände till att de skulle vara där, utan mötet hade där inte funnits någon seriöst ansvarig för CH, mest vanlig kontorspersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in