2015-01-08, 11:36
Medlem
Jesper jag gjorde en liten snabb kalkyl

Jag har gjort en liten kalkyl baserad på Jespers siffror. Låt oss säga att vi 1/1 sätter in 10000 kr och dessa lån fördelas på 100 olika lån.

Den 1/1 ger vi ut 100 lån, genomsnitts tiden att betala tillbaka ett lån är enligt Jesper 3,4 månader.

Det innebär att runt den 15 april har 80 lån betalat tillbaka 20 lån har gått till inkasso pengarna går ut omgående igen....

Runt sista juli har 64 av de 80 betalat 16 har gått till inkasso. 64 nya lån går ut igen....

Runt mitten av oktober har 51 lån betalats tillbaka ytterligare 10 är hos inkasso. På 10 månader bör alltså 49% av ursprungsinvesteringen ligga hos inkasso

Runt 15/1 är det 43% som snurrar

31/4 är det 34% som snurrar

Så det tar 16 månader med Jespers siffror att nå att kontot är upplåst till mina 65%. Sen borde det börja komma in några kronor från avbetalningsplanerna

Med räntan som kommer in kommer att fördröja processen något men efter 20 månader är ni garanterat här...
Citera
2015-01-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Bra, det känns faktiskt riktigt bra att kunna hjälpa Trustbuddy att få chansen att öka sin transparans, hoppas fler tar chansen och sträcker ut denna hjälpande hand till Trustbuddy. Det måste kännas så fel för dem att bara ha mina förlustsiffror att kommentera när det funkar så bra för alla andra....

Hoppas nån förstår ironin....

Men de svarar inte på detta, inte mig iallafall. Har någon annan än Repus fått svar på hur mycket som är upplåst hos låntagare som inte betalar?

Inte betalar de ut några pengar heller, gjorde ett 90%-uttag som blev bekräftat 09.12.2014, har dock inte kommit några pengar öht.
Citera
2015-01-08, 19:33
Medlem
fått mina pengar nu.... ni vet dom där 200kr som jag haft som princip.....

efter att ha skickat in om uttag flera gånger under lång tid och inget hänt. så visade det sig att man måste samtidigt som man gör begäran om uttag så ska man göra en anmälan till finansinspektionen om hur trustbuddy sköter sig.
funkade klockrent, hade pengarna dagen efter.

ni andra gör som ni vill, men detta funkade för mig.
Citera
2015-01-08, 20:55
Medlem
Jag skickade in en förfrågan enl Repus mall strax innan jul, men har inte fått svar än.

Men den ser inte bättre ut än för Repus. Sista positiva transaktionen på mitt konto skedde för över 2,5 månader sedan.
Citera
2015-01-08, 21:19
Medlem
Unnar mig en-tre torsdagswhiskeyn för det tycker jag att man alltid är värd..och därav kanske jag verkar mer korkad än vanligt i mitt inlägg..

Efter att ha läst TB´s senaste "transparenta" inlägg så fattar jag ingenting..
Repus innehav är det sämsta i världen, vi övriga gnäll-rövar skall hålla käft tills vi ser effekten av pengar som har gått "full circle" dvs. förlängningar, inkasso och med största sannolikhet betalning efter 1.5 år.

Så för att optimera sin avkastning skall man dunka in pengar regelbundet/månatligen.
Istället för att dunka in 200k så skall man trycka in 10k i månaden för att få en jämn ström av ränta, inkasso och avskrivningar. eller?

Att få ett svävande svar från TB i stil med " P2P utlåning innebär att TB inte är den part som lånar. utan det är en Trustbuddy som lånar ut till en annan och det är vi som genomför det"
Vad tror ni på TB egentligen!?! att folk trycker in 10000-1000000 utan att ha läst på!?
Vi vet vad P2P innebär..

Ni diskuterar inte aktien på detta forum..Helt ok eftersom de flesta skiter i aktien i nuläget och den har bara nämnts sarkastiskt i inläggen den senaste månaden.

Det handlar om obekväma siffror som ni inte vill kommentera, där ni surrar om piss och ingenting i slutändan.
Jag har en liten slant insatt på Savelend och även där har jag haft lite åsikter om saker och ting.. Savelend till skillnad från TB bemöter sina inlånare med en artighet som skiljer sig med ljusår från er.

Så att whisky nr 4 är på G. men en insättning hos er känns ganska avlägsen..
Citera
2015-01-08, 21:22
Medlem
...Har inte får svar på mitt mejl som skickades 20/12...
Citera
2015-01-08, 22:03
Medlem
whisky nr 5..
om det är så jävla illa att man inte kan göra ett 90-uttag inom 30 dagar så är ju inflödet av cash helt åt helvete och alla våra slantar skvalpar hos lyxfällanfolk.
Citera
2015-01-08, 23:28
Medlem
Begärde också ut samma uppgifter som Repus den 18/12, inget svar än efter fyra påminnelser.

Kan även konstatera att det är över NIO MÅNADER sedan jag hade en händelse på mitt Spanska konto.
Citera
2015-01-09, 00:16
Medlem
Har inte jag fått svar imorgon kommer jag skicka påminnelse och även skicka en kopia till finansinspektionen. Tycker alla som väntar svar bör göra detta, för att kanske åtminstone lite sätta press på TB.

Är vi som klagar på TB över att vårt kapital är uppbundet i dåliga krediter inte representativa för kunder som har haft sparande på TB över 2-3år, vore det väl vara en lätt sak att förlustreglera våra lån och betala tillbaka resterande till oss.

Redan när jag använde mig av 90% uttaget har jag uppfattningen av att 70-80% av mitt kapital var uppbundet i dåliga krediter och inte gav nån avkastning, vilket stöds av att transaktionerna och avkastningen sjönk vartefter och var på årsbasis ca 2% när jag avbröt utlåningen.

De första 3-4månaderna kom det tillbaka lite kapital men därefter har det bara varit ytterst marginellt.

Om det nu stämmer att det blir mkt få förluster efter lånet har gått till inkasso, varför kan TB inte redan när lånet går till inkasso slås ut på kollektivet som förlust, för att sedan enligt samma formel distribuera ut pengar som återvunna förluster allt eftersom det kommer tillbaka via inkasson,

Hade det sköts så här hade vi har några oturs kunder som mig, repus mfl som i princip bara hade utlånat kapital som låg på inkasso och mkt lite som genererade oss ränta.
Citera
2015-01-09, 04:52
Medlem
Jag håller också på att skriver en lång anmälan till finansinspektionen. Då jag kommer att bifoga ett antal mail och urklipp från tråden (som trustbuddy har skrivit) som bevis för det jag påstår får det vänta tills jag kommer till en riktig dator, så jag skickar den om ca 14 dagar.

Detta är egentligen mot min egen önskan som vill att Trustbuddy ska få tillstånd då jag tror att det ökar mina möjligheter att en vacker dag kunna få ut mina pengar från dem.

Men det är bara att konstatera att trustbuddy har en taktik som innebär att allt som är obehagligt glömmer de bort att svara på till situationen är helt ohållbar.
Det tog mig som sagt 5 veckor innan jag lyckades få svar på statusen på mitt konto med massor av påminelser och då har de ändå bara svarat på halva frågan och ingen av de uppföljningsfrågor som jag ställt....

Så jag väntar fortfarande på en del svar från de frågor som jag ställde 17 november och som Erik svarade att jag borde få inom en vecka...
Citera
2015-01-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roewahouth
whisky nr 5..
om det är så jävla illa att man inte kan göra ett 90-uttag inom 30 dagar så är ju inflödet av cash helt åt helvete och alla våra slantar skvalpar hos lyxfällanfolk.

Dålig tillgång på pengar kan ha med ett överbehov att göra. Låntagare står i kö att få sina lån och december var det en kampanjmånad för både låntagare och långivare.

Jag lånar ett inlägg från placera och hoppas det är OK:
"
Trsutbudy växer så det knakar. Nu ett bolag med hela portföljen inom P2P: Short Term, Long Term och Small/Medium Business Loans.
Bolaget verksamt i flertalet Europeiska länder och inom en bransch som precis har fötts.

Aktiekursen går tvärt emot vad bolaget själva säger och vad webbstatistiken säger.

Trustbuddys svenska sida har i december slagit nytt rekord i antal besökare:
http://www.similarweb.com/website/trustbuddy.se

Norge och Polen:
http://www.similarweb.com/website/trustbuddy.com
Danmark:
http://www.similarweb.com/website/trustbuddy.dk
Finland:
http://www.similarweb.com/website/trustbuddy.fi
Spanien:
http://www.similarweb.com/website/trustbuddy.es
Nederländerna:
http://www.similarweb.com/website/geldvoorelkaar.nl
Italien:
http://www.similarweb.com/website/prestiamoci.it

Denna statistik tillsammans med meritlistan på advokaten som hjälpt Trustbuddy med ansökan till FI borde ge lite indikation om vad som komma skall!

2015 borde vara året då Trustbuddy lyfter på allvar!
"
Citera
2015-01-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Om det nu stämmer att det blir mkt få förluster efter lånet har gått till inkasso, varför kan TB inte redan när lånet går till inkasso slås ut på kollektivet som förlust, för att sedan enligt samma formel distribuera ut pengar som återvunna förluster allt eftersom det kommer tillbaka via inkasson,

Hade det sköts så här hade vi har några oturs kunder som mig, repus mfl som i princip bara hade utlånat kapital som låg på inkasso och mkt lite som genererade oss ränta.

Får inte göra så har de sagt då det inte är en kreditförlust. Eftersom vi får dra av förluster i deklarationen så måste det vara en klart definierad förlust fick jag förklaringen av det konkurrerande bolaget i vart fall. Det är synd då det hade varit jättebra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in