2015-01-09, 06:40
  #3601
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudisktOcker
Islam betyder underkastelse. I fundamentalistens ögon är du någon han får döda hur han vill om du är en otrogen.

Finns massor med exempel på folk som blivit besparade för att de lyckats övertyga terroristerna att de är muslimer. Första jag hittade när jag googlade:

http://www.reuters.com/article/2014/11/22/us-kenya-attacks-idUSKCN0J604W20141122

Citat:
Three of the group led out to be killed saved their lives by reciting verses of the Koran for the militants, a local security official said.

Att ha stenhård kunskap om islam kan vara av värde även om man är otrogen
Citera
2015-01-09, 06:47
  #3602
Medlem
JudisktOckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Finns massor med exempel på folk som blivit besparade för att de lyckats övertyga terroristerna att de är muslimer. Första jag hittade när jag googlade:

http://www.reuters.com/article/2014/11/22/us-kenya-attacks-idUSKCN0J604W20141122



Att ha stenhård kunskap om islam kan vara av värde även om man är otrogen

Tror du på fullt allvar att det hade räddat någon av de som blev uppropade och på plats avrättade under redaktionsmötet i CHs lokal?
Citera
2015-01-09, 07:08
  #3603
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudisktOcker
Tror du på fullt allvar att det hade räddat någon av de som blev uppropade och på plats avrättade under redaktionsmötet i CHs lokal?

Med största sannolikhet inte eftersom terroristerna handplockade dem för att man ansåg att de hädat Muhammed, Allah och islam i största allmänhet. Spelar ingen större roll om man så tror på Jesus, Muhammed eller jultomten då. Men i sampanls fall var det "om man hamnar på fel ställe någon gång".
Citera
2015-01-09, 07:19
  #3604
Medlem
JudisktOckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Med största sannolikhet inte eftersom terroristerna handplockade dem för att man ansåg att de hädat Muhammed, Allah och islam i största allmänhet. Spelar ingen större roll om man så tror på Jesus, Muhammed eller jultomten då. Men i sampanls fall var det "om man hamnar på fel ställe någon gång".

Tja tråden handlar om attacken i CHs lokal. Låt oss därför placera sampani i den då? "om man hamnar på fel ställe någon gång" japp nu sitter han där precis som den annonsköpande gästen gjorde i skaran. Jag tror att han får feta problem att snacka sig ur det även om han hävdar sig vara muslim. Polisen som avrättades utanför var för övrigt en riktig muslim. Det hjälpte honom föga att upplysa terroristerna om det: http://www.liveleak.com/view?i=1ec_1420640263
Citera
2015-01-09, 07:20
  #3605
Medlem
Sanchezest90s avatar
88.000 poliser mot 2 små brorsor och de är ännu inte bakom lås och bom / döda .. wtf?
Citera
2015-01-09, 07:23
  #3606
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
88.000 poliser mot 2 små brorsor och de är ännu inte bakom lås och bom / döda .. wtf?

Kanske redan i Syrien och smuttar sangria?
Citera
2015-01-09, 07:30
  #3607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudisktOcker
Tja tråden handlar om attacken i CHs lokal. Låt oss därför placera sampani i den då? "om man hamnar på fel ställe någon gång" japp nu sitter han där precis som den annonsköpande gästen gjorde i skaran. Jag tror att han får feta problem att snacka sig ur det även om han hävdar sig vara muslim. Polisen som avrättades utanför var för övrigt en riktig muslim. Det hjälpte honom föga att upplysa terroristerna om det: http://www.liveleak.com/view?i=1ec_1420640263

Jag skulle läsa upp verser där de uppenbarligen står att man ska ej döda oskyldiga, jag skulle även be Mohammed och gud om förlåtelse för det står också i koranen. Jag kan även påminna dom att jag vill få mitt fall prövat i en shariadomstol av en Qadi (jag råkar också tagit reda på flera kända Qadis namn)
Jag skulle även om jag hinner påminna dom att de är under jihad men inte på ett slagfält och jag har då rätt då att träffa en Qadi ( bli tillfångatagen enligt islams regler ).

Fast om jag var en av journalisterna på Charlie Hebdo skulle det nog vara ganska kört. Men om jag råkar hamna i någon form av kidnappningshändelse så kanske jag kan styrka att min sak och rättighet enligt islam är större än deras mål som jihad. Fast det kan vara svårt då en Jihadkrigare får åsidosätta vissa muslimska regler för att uppnå ett mål. Men kanske skulle de lyssna på mig om jag konverterade till Islam och läste upp relevanta verser och ävan ville inställa mig hos en Qadi. Kanske håller mig vid liv lite längre.
__________________
Senast redigerad av sampanl 2015-01-09 kl. 07:34.
Citera
2015-01-09, 07:36
  #3608
Medlem
Gavves avatar
Läser lite om vad som hänt nu under natten. Tittade in på ABs liverapport. Tydligen har det kommit lite nya uppgifter från Le Monde. De verkar inte veta varför terroristerna hade så bra koll. Hade gärna letat reda på artikeln i Le Monde men min franska är väl inte vad den borde vara.


Edit: Enligt Expressens liverapport är det osäkert om flyktbilen ens hittats.

__________________
Senast redigerad av Gavve 2015-01-09 kl. 07:39.
Citera
2015-01-09, 07:37
  #3609
Medlem
JudisktOckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Jag skulle läsa upp verser där de uppenbarligen står att man ska ej döda oskyldiga, jag skulle även be Mohammed och gud om förlåtelse för det står också i koranen. Jag kan även påminna dom att jag vill få mitt fall prövat i en shariadomstol av en Qadi (jag råkar också tagit reda på flera kända Qadis namn)
Jag skulle även om jag hinner påminna dom att de är under jihad men inte på ett slagfält och jag har då rätt då att träffa en Qadi ( bli tillfångatagen enligt islams regler ).

Fast om jag var en av journalisterna på Charlie Hebdo skulle det nog vara ganska kört. Men om jag råkar hamna i någon form av kidnappningshändelse så kanske jag kan styrka att min sak och rättighet enligt islam är större än deras mål som jihad.

Skulle du babbla på sådär hade de nog skjutit dig bara för att få tyst på dig. De är på uppdrag och din närvaro där är nog skäl att döda dig. De har nog redan för länge sedan bestämt sig för att alla personer där inne är fiender till islam och inte rättrogna muslimer.
Citera
2015-01-09, 07:38
  #3610
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudisktOcker
Tror du verkligen att du skulle kunna prata dig ur en situation med en terrorist?

I attacken mot Westfieldgallerian i Kenya gick terroristerna runt och frågade gisslan vilken religion de tillhörde och dödade de som svarade annat än islam. De som svarade att de var muslimer fick följdfrågor i stil med "vad hette profetens tredje äldsta syster?" Kunde de inte svaret blev de skjutna, kunde de svaret blev de skonade.
Citera
2015-01-09, 07:38
  #3611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudisktOcker
Skulle du babbla på sådär hade de nog skjutit dig bara för att få tyst på dig. De är på uppdrag och din närvaro där är nog skäl att döda dig. De har nog redan för länge sedan bestämt sig för att alla personer där inne är fiender till islam och inte rättrogna muslimer.
Hade han varit en journalist på Charlie Hebdo hade han nog inte hunnit med några verser ur koranen men vore han en hjälparbetare i något ökenland och blivit tillfångatagen utav ett gäng jihadister så kanske taktiken funkat.
Citera
2015-01-09, 07:40
  #3612
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Läser den franska wikipediasidan som är ganska informativ.

Några intressanta saker.

Twitterinlägget med ISIS-ledaren publiceras bara minuter innan attacken.

De går först in i nummer 6 innan de hotar personal och får rätt adress, nr 10.

När de kommer till nr 10 skjuter de mot två vaktmästare vid ingången. En av dessa dör.

Sedan möter de Coco som har med sin dotter som hon hämtat på dagis. De kräver att hon visar vägen till redaktionen. Hon visar medvetet fel våning. De går till tredje våningen. De hotar en annan person som de möter och den säger att de är på andra våningen.

Coco tvingas sedan slå in rätt kod till redaktionen.

De kommer in i lokalen och skriker Allahu Akhbar. De frågar efter Charb och dödar honom. De säger sedan: Ni ska få betala för att ha hånat profeten. Sedan dödar de flera andra däribland polisen som inte lyckades göra något alls enligt vittnen.

De springer ut. Skjuter och skriker Allahu akbar.

De sticker i en citroen c3 som står parkerad utanför. Enligt ett vittne försvinner en tredje på en scooter TMax.

De stöter på polispatrull i bil. De skjuter men ingen skadas.

De stöter på ytterligare en polispatrull. Skottlossning utan att någon skadas.

De stöter sedan på en tredje polispatrul. De går ut ur sin bil och skjuter mot Ahmed som har skjutit mot dom. De skadar honom i magen. De går fram och avrättar honom.

En tappar skon och de går in i sin bil skrikandes. Vi har hämnats profeten Muhammed. Vi har dödat Charlie hebdo.

Hoppar sedan lite i storyn.

En av brödernas ID tappas/glöms i bilen när de byter bil.

fr.wikipedia.org/wiki/Fusillade_au_siège_de_Charlie_Hebdo

Intressant med uppgiften om en tredje gärningsman som flyr på moped. Jag har varit tveksam till uppgiften om tre personer eftersom det inte går att hitta några säkra källor om detta. Så här står det på den franska Wikipediasidan (uppgiften om moped finns ej på den engelska som jag kan se):

"tandis que selon un témoin, un troisième serait reparti seul sur un scooter TMax". Ungefär så här på svenska: "enligt ett vittne lämnade samtidigt en tredje på en scooter av märket TMax". http://fr.wikipedia.org/wiki/Fusillade_au_si%C3%A8ge_de_Charlie_Hebdo#cite_note -libe-20

Wikipediasidan hänvisar till Libération där det står: "Selon une source policière, un troisième complice, «un barbu dont le rôle reste à cerner», serait arrivé à bord de la Citroën C3 noire du commando mais serait reparti «seul sur scooter TMax», à l’instar du jihadiste Mohammed Merah qui utilisait, en mars 2012, un engin de marque Yamaha pour perpétrer sept assassinats de militaires et de juifs à Toulouse et Montauban. Ungefär så här och något förkortat: "Enligt en poliskälla kom en tredje gärningsman, en skäggig oidentifierad man, i en svart Citroën C3 men lämnade på en scooter av märket TMax, samma som terroristen Mohammed Merah använde i mars 2012 vid dåden i Toulouse och Montauban." http://www.liberation.fr/societe/2015/01/07/un-commando-organise-et-prepare_1175841

Finns det andra uppgifter som ger stöd åt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in