2015-01-08, 21:26
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trainInsaiyan
Har följt tråden noga och även rapporteringarna. Har jag missat något så ber jag om ursäkt. Men har polisen någonting annat än det kvarglömda id-handlingarna från flyktbilen? Vad utöver detta har de på bröderna som kopplar dessa till brottet? Jag tycker allt verkar så jävla vagt..

Citat:
Ursprungligen postat av Strovargodis
trainInsaiyan

Min personliga åsikt är att de har mycket mer att gå på än Id kortet, kanske med folk som har ringt in och angivit dem. Tror inte den franska polisen skulle bara kasta ut namn så om de inte var säkra. Det skulle vara pinsamt samt att skadeståndet skulle vara enormt. Allmänheten kanske inte behöver veta allt om deras strategiskt arbete.

Enligt liverapporteringen från svt precis innan aktuellt så sa tydligen någon fransk minister (inrikes?) att man har identifierat en av bröderna från kamerabilder under skjutningen på Charlie Hebdo. Möjligen har man lyckats identifiera speciella kännetecken som t.ex tatueringar, röst, etc.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwa
Dom kan ligga i en kloak och trycka, har någon tänkt på det?

Tror inte att polisen letar där nere då dom smutsar ner sig, tänk hur stort stockholms tunnelbane-system är. -
Paris ännu större, att hitta 2 mussar där nere är inte lätt.

tror tyvärr att detta blir knepigt

Just därför använder polisen hundar. Behöver inte ens krypa ner i skiten, de hittar dem där om de finns i något hål.
Citera
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Helt riktigt, vore bättre rent taktiskt att låta denne vara. Mer resurser till att ta hand om skadade än döda. Cyniskt men sant.

I krig kan det vara mer taktiskt att lämna sårade och sargade fiendesoldater ja, för att binda upp fiendens resurser, men det är ju knappast relevant vid en terroristattack av två ensamma gärningsmän i en miljonstad....
Citera
2015-01-08, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Han har alibi för den aktuella tidpunkten, tyvärr. Kan ju dock vara indirekt inblandad ändå, men svårt att bevisa.

Mycket möjligt att han ändå är inblandad, kanske det skedde något missförstånd eller en ändring rörande tid och datum för aktionen.
Citera
2015-01-08, 21:27
Medlem
RemeronDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Helt riktigt, vore bättre rent taktiskt att låta denne vara. Mer resurser till att ta hand om skadade än döda. Cyniskt men sant.

I krig ja, men det här är ju terrorism, det ligger helt i linje med terrorism att döda och lemlästa så många man bara kan, gärna så spektakulärt som möjligt så att många ser det. Man har ju inget militärt mål som att inta ett område, åtminstone inte i det ögonblick terrorattentatet begås.
Citera
2015-01-08, 21:28
Medlem
Hur många andra terrorister kan har varit inblandade i attacken som inte finns med på videofilmerna.
Jag syftar då på att en av terroristerna i filmen signalerar med handen innan stiger in i bilen.

källa: http://edition.cnn.com/2015/01/08/europe/paris-charlie-hebdo-shooting-suspects/index.html
Citera
2015-01-08, 21:29
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det där är inte bröderna Kouachi.

Men Aktuellt visade detta i sin 21 sändning nyss
Citera
2015-01-08, 21:29
Medlem
Hulls avatar
Är det möjligt för dem att gömma sig i Katakomberna under Paris? De är enormt stora utrymmen fyllda med skelett och dödskallar, förmodligen tidigare offer för religiösa fundamentalister i historien...
Senast redigerad av Hull 2015-01-08 kl. 21:33.
Citera
2015-01-08, 21:30
Medlem
Giant Squids avatar
Fösökte googla lite på Reims där de kom ifrån, men jag har så himla segt internet. Verkar vara ett ganska radikaliserat ställe där folk blir påhoppade om man äter skinkmackor. Nån som vet mer om Reims och de platser bruschorna växt upp, är de grogrunder för radikalisering, vad är dom gemensamma nämnarna. Reims är det en såkallad No Go zone som i svenska förorter?
Tror jag hörde på radion idag att "kriget mot islam skulle börja i europas förorter" vem kommer det citatet ifrån?
Citera
2015-01-08, 21:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Är det möjligt för dem att gömma sig i Katakomberna under Paris. De är enormt stora utrymmen fyllda med skelett och dödskallar, förmodligen tidigare offer för religiösa fundamentalister i historien...

Kanske, men varför skulle de göra det, då kan de lika gärna överlämna sig till polisen, bara att täppa till varje ingång och röka ut dem ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Han till vänster ser ut som Cherif men han längst ut liknar inte alls Said utifrån de bilder vi har på honom.
Jag håller med men anledningen till att jag frågar är för att man på Aktuellt visade just den bilden förut.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Men Aktuellt visade detta i sin 21 sändning nyss

I vilket syfte? Angavs de som gärningsmännen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in