2015-01-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
I framtiden kommer det fokuseras mer på hur man ska förebygga rekrytering samt fånga upp människor som befinner sig i riskzonen. Förmodligen kommer krav ställas på moskéerna, hur det kommer se ut vet jag inte, men jag gissar på att dem kommer bevakas mer.

Förbättrad säkerhet är ett måste, samtidigt har Europa och USA gjort det mesta för att skydda sig mot dessa terrordåd. Det är helt omöjligt att skydda sig helt mot detta.

Jag tänkte mer på eventuella följder för just dessa terrorister. Brottet har ju redan begåtts, hur straffar man det?

Finns det tex speciella fängelser osv som tex Guantanamo.

Kan man straffa medhjälpare som familjemedlemmar på ett mer godtyckligt sätt, osv..
Citera
2015-01-08, 20:08
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag tänkte mer på eventuella följder för just dessa terrorister. Brottet har ju redan begåtts, hur straffar man det?

Finns det tex speciella fängelser osv som tex Guantanamo.

Kan man straffa medhjälpare som familjemedlemmar på ett mer godtyckligt sätt, osv..

JA.
Citera
2015-01-08, 20:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du verkar inte ha tittat någonting alls på FLIR filmer. Det är inte svårt att eller ta lång tid att svepa ett område och avfärda falska positiva.

Det kryllar inte av värmekällor i en skog belägen norra frankrike i januari.

Titta på detta klipp så förstår du hur det fungerar

https://www.youtube.com/watch?v=6gLdDJPQQKM

Jag har sett mängder av såna där klipp. Har du ens sett det du postade själv? Det var ju enbart en massa exempel på hur det ser när man väl hittat den man söker.

En länk till information om djurpoplationen i regionen vore intressant. Vildsvin per kvadratkilometer tex?
Citera
2015-01-08, 20:10
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
vad ju någon ny skjutning idag av en kvinnlig polis som dog? eller?
Citera
2015-01-08, 20:16
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
vad ju någon ny skjutning idag av en kvinnlig polis som dog? eller?
Stämmer. (FB) Nytt dåd i Paris 8/1
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
oT
Vad finns det för olika live-sändningar? Kan någon länka olika sidor?

Jag testar just att kolla på:
http://www.france24.com/en/20150107-live-blog-gun-shots-french-paris-charlie-hebdo-satirical-magazine/

Inget omdöme än dock, bara följt det nån halvtimme.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Franska inrikesministern Bernard Cazeneuve talar om dåden i fransk teve nu. "Said Kouachi har formellt pekats ut på ett foto som en av gärningsmännen".

http://www.dn.se/nyheter/varlden/dn-rapporterar-direkt-om-attentatet-i-paris/
Citera
2015-01-08, 20:17
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har sett mängder av såna där klipp. Har du ens sett det du postade själv? Det var ju enbart en massa exempel på hur det ser när man väl hittat den man söker.

En länk till information om djurpoplationen i regionen vore intressant. Vildsvin per kvadratkilometer tex?

Sök på youtube efter "apache" + ord så som "war" "attack" "insurgents" osv. så kan du se när de letar eter talibaner. Här är ett exempel,
https://www.youtube.com/watch?v=Tezb2FKHZOU
I den där kvalitén så har du möjlighet att nästan se om personerna har skor på sig. Jag är ganska säker på att både Apache-piloter och poliser i polishelikoptrar har förmågan att se skillnad på människor och vildsvin. Lägg ner ditt tramsande.
Citera
2015-01-08, 20:20
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Fast visst fan kan erfarna piloter se skillnad på djur och människor t.ex
Citat:
Fast visst fan kan erfarna piloter se skillnad på djur och människor t.ex
Om nån springer men när man ligger ihopkurad eller beroende på hur man ligger blir det ju lite svårare.
Citera
2015-01-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar att vi är vana vid att militanta islamister vanligtvis begår självmordsdåd, de dör martyrdöden. Att de inte hade bråttom tyder någonstans på att de inte var rädda om livhanken, vad gjorde att de nu helt plötsligt håller sig undan istället för att konfrontera fienden. Jag tycker att det är märkligt att de enbart hade delar av redaktionen som mål. Säger det oss något om vad vi har att vänta. Ser de här människorna en fiende endast i den som konfronterar islam, så har det inte sett ut tidigare, det har varit urskiljningslöst dödande av otrogna.

Jag är intresserad av tänket bakom attentatet då det kan säga något om vad vi kan förvänta oss framöver.

Tycker också att attentatet är helt annorlunda mot vad man kan vänta sig från islamister.
Mycket märkligt. Jag funderar.... vi får förhoppningsvis svaret förr eller senare.
Citera
2015-01-08, 20:26
Medlem
different_trips avatar
Nu får polisen fan lägga i gasen. Hittas dem inte snart så lär de "försvinna".

Har säkert svarats på innan men, hur kommer det sig att 18-åringen inte är misstänkt för något? Eller är jag helt fel ute? Har för mig jag läst det på AB.
Citera
2015-01-08, 20:26
Medlem
Bra ledare i SvD om svenska politikers och medias dubbelmoral och hyckleri när det gäller militant islamism som denna, och deras försvarare (dvs resterande muslimska samhället, tycks det), kontra yttrandefrihet. Man kan undra om det är en sekulariserad demokrati vi lever i.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-svensk-tiger_4237839.svd

Och varför är det inget mediadrev mot Mehmet Kaplan, där han får förklara varför han anser att satir om mohammed inte ryms under yttrandefriheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in