2015-01-08, 19:56
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappadon
Hade dem inte kalshnikov också.?

Det är väll ett av mussarnas favvo-vapen

Håll till godo: http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/militar-utrustning-for-journalister.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi har ju sett filmen där polismannen dödas, men det finns ju faktiskt minst en film till, den som är filmad ifrån taket på ett hus. Där står de i gathörnet i flera minuter, när sker det kronologiskt i förhållande till polisfilmen? Är det ens samma attentatsmän, gatan är i alla fall inte den samma, det framgår åtminstone inte.

Tror att första filmen är när de kommer ut från redaktionen och sedan tar de bilen en bit och hoppar ur och skjuter polisen.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemeronDreams
Tror du verkligen att folk på ett forum i Sverige kan svara på detta? Eftersom du bestämt dig för att tvivla på alla filmer och allts som sägs officiellt kring detta så ser jag ingen annan råd än att du själv beger dig ner till brottsplatsen och gör en egen undersökning, inkluderande filmvinklar och tidssimuleringar.

Ja det gör jag, det kom också svar, förmodligen någon som har tänkt till lite och som kanske har mer information än vad jag har. Kan ju också finnas någon här som var på plats eller har talat med någon som var det. Har du fler onödiga frågor kan du ju ställa dem till personalen på ditt gruppboende.

Till övriga som har något innanför skalet. De verkar inte ha haft bråttom ifrån attentatsplatsen, skjuter en bra stund innan de ger sig av, stannar för att gå av och bekämpa polismannen som förmodligen stod i vägen. Tyder på att de faktiskt är beredda på att offra livet, men varför flydde de då och håller sig undan, växlat spår totalt?
Citera
2015-01-08, 19:57
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Kan nån översätta? Satt de inne för det?

Yngre brorsan satt bla inne för terrorbrott eftersom han försökte rekrytera krigare att åka ner till Irak och strida. Han fick tre års fängelse år 2008.
Senast redigerad av Xfiles 2015-01-08 kl. 20:01.
Citera
2015-01-08, 19:57
Medlem
Ponera att man lyckas gripa gärningsmännen levande vilket är det självklara målet.

Hur väl rustat är det franska rättsväsendet när det gäller terrorbrott?
Vilka påföljder kan tänkas? Livstids fängelse and that's it?

Det är ju inte direkt första gången Frankrike drabbas av terrordåd begångna av jihadister även om just detta fallet är mer "spektakulärt" än tidigare.
Citera
2015-01-08, 19:58
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappadon
Hade dem inte kalshnikov också.?

Det är väll ett av mussarnas favvo-vapen

Båda två är Kalasjnikovs... Olika modeller bara med olika ammunitioner... Svårt att se skillnad för den otränades ögon bara
Senast redigerad av HemanAfSuperman 2015-01-08 kl. 20:00.
Citera
2015-01-08, 19:58
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tphehe
Väldigt svårt att hänga med.
Vad hände med den första 18 åringen? kan någon förklara det för mig

Uppges vara svåger till bröderna. När han såg att hans namn figurerade i medier så angav han sig själv men antas ha alibi. är dock inte formell avskriven eller frisläppt än.
Citera
2015-01-08, 20:00
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Två eller tre gärningsmän?

Konstigt att inga officiella bilder/video har visat på tre gärningsmän.
På videon där polisen skjuts, är bilens (2) framdörrar öppna. Dvs föraren och främre passageraren är ute och skjuter.
Det skulle betyda att en tredje man satt kvar bak i bilen. Mycket konstigt att flyktbilens förare lämnar bilen och någon sitter kvar i baksätet.

Analys:
a) Vittnen har felaktigt pekat ut tre gärningsmän i kaoset.
b) Gärningsman "tre" är skadad (eller upptagen med något väldigt viktigt i baksätet vid tidpunkten av polisskjutningen).

Han letar febrilt efter plånboken som glidit ner nånstans på golvet.
Citera
2015-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det gör jag, det kom också svar, förmodligen någon som har tänkt till lite och som kanske har mer information än vad jag har. Kan ju också finnas någon här som var på plats eller har talat med någon som var det. Har du fler onödiga frågor kan du ju ställa dem till personalen på ditt gruppboende.

Till övriga som har något innanför skalet. De verkar inte ha haft bråttom ifrån attentatsplatsen, skjuter en bra stund innan de ger sig av, stannar för att gå av och bekämpa polismannen som förmodligen stod i vägen. Tyder på att de faktiskt är beredda på att offra livet, men varför flydde de då och håller sig undan, växlat spår totalt?

Att man är beredd att dö på plats betyder ju inte att det är det högsta målet.

Är väl snarast mänskligt att försöka komma undan så länge det går. Frågan är väl om de för ett ögonblick är beredda att tas levande.
Citera
2015-01-08, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ponera att man lyckas gripa gärningsmännen levande vilket är det självklara målet.

Det är ju inte direkt första gången Frankrike drabbas av terrordåd begångna av jihadister även om just detta fallet är mer "spektakulärt" än tidigare.

I framtiden kommer det fokuseras mer på hur man ska förebygga rekrytering samt fånga upp människor som befinner sig i riskzonen. Förmodligen kommer krav ställas på moskéerna, hur det kommer se ut vet jag inte, men jag gissar på att dem kommer bevakas mer.

Förbättrad säkerhet är ett måste, samtidigt har Europa och USA gjort det mesta för att skydda sig mot dessa terrordåd. Det är helt omöjligt att skydda sig helt mot detta.
Citera
2015-01-08, 20:02
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:

Marine Le Pen sade i intervju idag att hon vill utlysa folkomröstning om återinförandet av dödsstraff. Hur det ska hjälpa mot dödsälskande fanatiker vet jag däremot inte, men det kanske lugnar ett hämndlystet folk.
Citera
2015-01-08, 20:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Att man är beredd att dö på plats betyder ju inte att det är det högsta målet.

Är väl snarast mänskligt att försöka komma undan så länge det går. Frågan är väl om de för ett ögonblick är beredda att tas levande.

Jag menar att vi är vana vid att militanta islamister vanligtvis begår självmordsdåd, de dör martyrdöden. Att de inte hade bråttom tyder någonstans på att de inte var rädda om livhanken, vad gjorde att de nu helt plötsligt håller sig undan istället för att konfrontera fienden. Jag tycker att det är märkligt att de enbart hade delar av redaktionen som mål. Säger det oss något om vad vi har att vänta. Ser de här människorna en fiende endast i den som konfronterar islam, så har det inte sett ut tidigare, det har varit urskiljningslöst dödande av otrogna.

Jag är intresserad av tänket bakom attentatet då det kan säga något om vad vi kan förvänta oss framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in