2015-01-08, 14:23
Medlem
Jag har inte tänkt på detta tidigare men nu när jag såg videon igen där polisen sköts så gör skytten nåt tecken eller signal med ena handen precis när han närmar sig flyktbilen. Vad är detta? Kan ju mycket väl vara en signal till ett annat fordon längre bort på gatan, en signal av typen "Allt klart, nu drar vi". Nån som vet nåt om detta?
Citera
2015-01-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
Mycket av det du läser om jakten, i synnerhet i utländska medier, verkar vara fabricerade grejer känns det som.

Citat:
Ursprungligen postat av stros
Lite det jag menar med mitt tidigare inlägg. Det händer nog en sjukt massa grejer som inte allmänheten får veta. Jag vill veta vad dom vet, när dom fick reda på det och hur dom fick reda på det.

Jag tror terroristerna kommer fångas in snart, dagar senast. Däremot kommer dom inte tas vid liv eftersom dom vill bli martyrer.

Japp. Det hade varit dumt av polis att inte släppa falska uppgifter till media. Det är ju ändå en välkänd taktik som de använder sig utav.
Vi minns väl alla den ryska ubåten i somras t.ex? Även Bostonbomberna etc etc.

Den logiska foliehatten i mig säger att de misstänkta inte alls finns i den nämnda lägenheten, utan det planeras en stormning mot något annat ställe i en annan del av stan.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2015-01-08 kl. 14:26.
Citera
2015-01-08, 14:25
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Nu var ju min lilla utvikning inget jag kopplar till Soldf. Jag ville bara delge det jag sett från filmupptagningar från dessa träningsläger och övningar och där ser man ett helt annat taktiskt uppträdande än vad man tidigare sett. Man jobbar med växelvis framryckning där en avdelning eller ett stridspar understödjer ett annat stridspars tagande av terräng och så växlar man, man tar skydd vid magasinbyte, man ropar in målangivelser, man använder tecken. Jag har till och med sett filmer där man övar taktiskt omhändertagande av skadade och det har jag aldrig sett förut i sådana här sammanhang. Man övar grupps strid på lite mer än en basnivå, men ändå så otroligt mycket mer kvalificerat än vad i varje fall jag tidigare sett! Det är inga SF-killar vi ser, men förfarandet är i stort sett liknande när det gäller patrullstrid, grupps strid etc oaktat vilken "nivå" man ligger på.

Om vi studerar filmupptagningen på gatan i samband med att man avrättar polismannen, så ger jag Skillt helt rätt i sin analys av vad man gör och hur man uppträder. Man har en motståndare som i fråga om både eldkraft och antal är så pass underlägsen att man inte behöver uppträda på ett annat sätt än vad man gör. Man skjuter nedhållande eld mot målet och framrycker upp och förbi honom samtidigt som man förvissar sig om att han är satt ur spel. Därefter gör man en observation i terrängen och kollar av så att man kan göra en kontrollerad insittning i fordonet och ta sig därifrån. Man till och med "städar av" gatan så att inga kvarlämnade effekter hämmar operationen som underrättelsekälla eller genom att nedsätta den egna förmågan (tappad sko är klart obra om man är på flykt). Man uppträder säkert och kontrollerat. Inga rusher, inget gapande eller hispiga vapenrörelser, utan helt okej. Inget tunnelseende, utan den ena håller sin uppmärksamhet på den nedkämpade polismannen, medans den andra håller koll på gatan och omgivningen efter uppdykande hot. Betydligt bättre förfarande än vad man annars kan förvänta sig av de här gossarna utifrån vad vi tidigare sett.

Korrekt.
Jag såg nånstans ett rykte om att de här varit i franska armén. Vet inte om det stämmer, men helt klart har de en vettig, modern utbildning i strid. Samt att de är tillräckligt drillade eller erfarna att hålla huvudet kallet även i skarpt läge.
Citera
2015-01-08, 14:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag är inte nånsuperman på franska, men han var tydligenm rappare och poppis hos flickorna innan han träffade nån imam som talade om hur fin martyrdöden var. Ett gäng killar trädade i Buttes-Cahaumont-parken i paris.(egendomligt bara det)...sen hängde jag inte med hur de blev gripna..men han hade tydligen suttit i fängelse .....men när han frigavs så köpte han direkt en biljett till syrien.

Ska se om jag pallar se videon några gånger till---om nån annan som är bättre på franska vill översätta så vore det super , min skolfranska är inte den proffsigaste

Dom joggade ihop och pratade om jihad för att inte bli avlyssnade av polisen..
Citera
2015-01-08, 14:28
Medlem
Theangleaxes avatar
lol

http://www.liveleak.com/view?i=684_1420667891 - Police takes slefie during attacks
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RodVinsSpya
Han befann sig inte mötet just igår..

Sen om han kanske är någon insider, eller om han bara hade enorm tur, lämnar jag osagt.

Varför skulle en syrisk tecknare som varit delaktig i karikatyrerna själv plantera ett terroristdåd på sin egna arbetsplast? Hade det varit något skumt på gång hade han suttit fängslad just nu med tanke på hur pedantisk den franska polisen är i utredningen.
Citera
Bannlyst
Fanns det någon engelsktalande fransk kanal som direktsänder?

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det där med kvarlämnade id-handligar känns allt för klantigt. Till och med för två outbildade dumskallar från Paris-slummen. "Fan brorsan! Jag glömde plånboken i jihad-jeepen!"
planterat så klart. Precis som det fanns en schweizare och en fransman på det försvunna MA-planet. Nope. Stulna pass.
Citera
2015-01-08, 14:29
Medlem
halvsvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det där med kvarlämnade id-handligar känns allt för klantigt. Till och med för två outbildade dumskallar från Paris-slummen. "Fan brorsan! Jag glömde plånboken i jihad-jeepen!"

Varför? Det är ju just det de är, outbildade getto dumskallar.

Snart råkar de in i en eldstrid med något helt annat än kvinnliga psykoanalytiker (Elsa Cayat) beväpnade med pennor.

Om jag förstår det rätt så är det mycket snart över...
Citera
2015-01-08, 14:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Fanns det någon engelsktalande fransk kanal som direktsänder?

Mvh

https://www.youtube.com/watch?v=BFwedk4dBCc
Citera
2015-01-08, 14:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
1) Vad jag vet så namnen på ena polisen och de fyra satirtecknarna varav en var även redaktör.

2) Ja, hon heter Corinne Rey, känd under pseudonymen ”Coco".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20122961.ab

Hmm...hon ger inte i sig direkt någon anledning till misstanke...
Citera
2015-01-08, 14:33
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
lol

http://www.liveleak.com/view?i=684_1420667891 - Police takes slefie during attacks

han fotar ju något under bilen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in