2015-01-08, 14:16
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Ser ut som de 3 personerna som utpekats är oskyldiga = gm har lagt ut stulna id-handlingar.

Den 18-åring som "var med" av de 3 förövarna, satt i en lektionssal när attacken skedde, dennes klasskompisar har gått ut på twitter för att försvara honom och ge honom alibi. Twitterkontona och personerna bakom verkar ha kollats upp ordentligt, så det verkar inte vara ännu en press-lögn.

Saxat:

Mourad Hamyd turned himself in to police in his hometown of Charleville Mezieres near the border with Belgium after he was named as one of three suspects in the attack, which killed 12, and saw his name on social media. Soon after people claiming to be classmates started tweeting under the hashtag #MouradHamydInnocent.

“He’s in my class, and he was there for lessons this morning,” said @babydroma, in all capitals. Her account has been active since 2012, and before Wednesday was full of chatter about teachers and lessons, with a picture of film star James Franco as wall paper.

Apparently frustrated by journalists and others questioning her identity and motive, a couple of hours later she added. “I swear to you I haven’t spoken to Mourad more than five times, but I felt obliged to help him,” and later clarified that they had been in a philosophy class, not a history class at the time of the attack.

Others also joined in on the same hashtag. “Imagine that you went to class with your mate, and then in the evening he is accused of (taking part in) the attack. Please retweet #MouradHamydInnocent said @_neednobody. An 18 year-old called Laura, she also has a long-standing account with tens of thousands of tweets, and says she studies BTS, a course. Another teenager, @AnyceDz, said Hamyd was a friend and the two had spend the morning together, and changed his profile name to #MouradHamydInnocent. He also said on twitter that school officials advised him to stop giving interviews about his friend.

Källor: https://twitter.com/hashtag/MouradHamydInnocent?src=hash

http://www.theguardian.com/world/live/2015/jan/08/charlie-hebdo-shooting-several-arrests-in-manhunt-for-suspects-live-updates

listigt trick. men jag tolkar det som att bara 18-åringen är felaktigt utpekad? de andra två är ju uppenbarligen jihadister, deras namn förekommer i både irak och syrien-sammanhang
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En karta med intressanta omnämnda platser kring händelsen.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zA7aZ_yLfR38.k30KdR3Yp_VM

Utmärkt, men det går inte att komma åt den utan att vara inloggad på google.
Citera
Medlem
RodVinsSpyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RodVinsSpya
Jaså? Finns det kanske inte något att hämta där...

Var denna människa den enda som ej fanns på plats?
Vars finns denna information?
Tack!

Lägger till Riad Sattoufs (en man som påstås inte ha deltagit vid mötet men borde) wikisida: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Riad_Sattouf

(Av intresse kan nämnas han är av syriskt ursprung)
Citera
2015-01-08, 14:17
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Jaså? Finns det kanske inte något att hämta där...

Var denna människa den enda som ej fanns på plats?
Vars finns denna information?
Tack!

Hans twitter
Merci pour vos messages! Contrairement à ce qui a été annoncé, je n'étais pas à Charlie hier. Je suis très triste. Mais il faut continuer!
(Google translate:
Tack för dina meddelanden! I motsats till vad som angavs, var jag inte Charlie igår. Jag är väldigt ledsen. Men vi måste fortsätta!)
Citera
2015-01-08, 14:17
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett bra nyanserat inlägg som jag skriver under på förutom ett par detaljer.

Nej, det tar inte tio timmar med bil från Paris till Köpenhamn, enligt google maps tar det 12h 45min. laglig körning utan köer på autobahn som är mycket vanligt.

Vad gäller eld och rörelse så är det korrekt angivna grundelement i strid, dock är understöd det samma som eld, du missade elementet skydd. Jag har varit inne på det tidigt, de verkar inte anamma skyddselementet vilket jag reagerade på. Av bland annat detta faktum drog jag slutsatsen att det förmodligen inte rör sig om elitsoldater, sannolikt har de tränats militärt, förmodligen då i ett terroristläger om jag får kalla det så, kanske har varit soldater i Irak eller Syrien men inte elitsoldater så att säga.

Annars ett bra inlägg.

Nu var ju min lilla utvikning inget jag kopplar till Soldf. Jag ville bara delge det jag sett från filmupptagningar från dessa träningsläger och övningar och där ser man ett helt annat taktiskt uppträdande än vad man tidigare sett. Man jobbar med växelvis framryckning där en avdelning eller ett stridspar understödjer ett annat stridspars tagande av terräng och så växlar man, man tar skydd vid magasinbyte, man ropar in målangivelser, man använder tecken. Jag har till och med sett filmer där man övar taktiskt omhändertagande av skadade och det har jag aldrig sett förut i sådana här sammanhang. Man övar grupps strid på lite mer än en basnivå, men ändå så otroligt mycket mer kvalificerat än vad i varje fall jag tidigare sett! Det är inga SF-killar vi ser, men förfarandet är i stort sett liknande när det gäller patrullstrid, grupps strid etc oaktat vilken "nivå" man ligger på.

Om vi studerar filmupptagningen på gatan i samband med att man avrättar polismannen, så ger jag Skillt helt rätt i sin analys av vad man gör och hur man uppträder. Man har en motståndare som i fråga om både eldkraft och antal är så pass underlägsen att man inte behöver uppträda på ett annat sätt än vad man gör. Man skjuter nedhållande eld mot målet och framrycker upp och förbi honom samtidigt som man förvissar sig om att han är satt ur spel. Därefter gör man en observation i terrängen och kollar av så att man kan göra en kontrollerad insittning i fordonet och ta sig därifrån. Man till och med "städar av" gatan så att inga kvarlämnade effekter hämmar operationen som underrättelsekälla eller genom att nedsätta den egna förmågan (tappad sko är klart obra om man är på flykt). Man uppträder säkert och kontrollerat. Inga rusher, inget gapande eller hispiga vapenrörelser, utan helt okej. Inget tunnelseende, utan den ena håller sin uppmärksamhet på den nedkämpade polismannen, medans den andra håller koll på gatan och omgivningen efter uppdykande hot. Betydligt bättre förfarande än vad man annars kan förvänta sig av de här gossarna utifrån vad vi tidigare sett.
Citera
2015-01-08, 14:19
Bannlyst
Citat:
Lägger till Riad Sattoufs (en man som påstås inte ha deltagit vid mötet men borde) wikisida: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Riad_Sattouf

(Av intresse kan nämnas han är av syriskt ursprung)

På vilket sätt är denna man av intresse? Han ska själv vara tecknare på CH.
Citera
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så några andra muslimska twittrare som känner en av förövarna ger honom alibi.
Vi får se om det håller. Det borde inte vara svårt att kolla upp

Helfranska namn bakom flera av kontona, eleverna har fått instruktioner av sin skola att inte ställa upp för pressen = polisen hr hört av sig för att göra förhör osv.
Kontona och agerandet är mer proffsigt än msm som just nu jagar sin egen svans.

Lägger till detta: https://storify.com/reportedly/mouradhamydinnocent
Citera
Medlem
RodVinsSpyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Hans twitter
Merci pour vos messages! Contrairement à ce qui a été annoncé, je n'étais pas à Charlie hier. Je suis très triste. Mais il faut continuer!
(Google translate:
Tack för dina meddelanden! I motsats till vad som angavs, var jag inte Charlie igår. Jag är väldigt ledsen. Men vi måste fortsätta!)

Tack så mkt!

Tror det kanske kan ligga en hund begraven här.. om du ser på mitt förra meddelande så kommer ha ursprungligen från Syrien enligt hans wikisida.. Man kan ju bara spekulera.

Finns några mer som borde närvarat men inte gjorde som du kanske vet om?
Citera
2015-01-08, 14:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Utmärkt, men det går inte att komma åt den utan att vara inloggad på google.

Kanske den här fungerar bättre.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zA7aZ_yLfR38.k30KdR3Yp_VM
Citera
2015-01-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Vet inte om denna har varit uppe, men jag tror inte det. Kan vara värt att posta här.
Kan dock inte franska.
Chérif Kouachi

Jag är inte nånsuperman på franska, men han var tydligenm rappare och poppis hos flickorna innan han träffade nån imam som talade om hur fin martyrdöden var. Ett gäng killar trädade i Buttes-Cahaumont-parken i paris.(egendomligt bara det)...sen hängde jag inte med hur de blev gripna..men han hade tydligen suttit i fängelse .....men när han frigavs så köpte han direkt en biljett till syrien.

Ska se om jag pallar se videon några gånger till---om nån annan som är bättre på franska vill översätta så vore det super , min skolfranska är inte den proffsigaste
Citera
2015-01-08, 14:22
Medlem
norrlandsguldares avatar
Denna artikel från Dailymail UK tycker jag sammanfattar gårdagens händelse, morgonens skjutning och rånet på bensinstationen samt delar av Charlie Hebdos historia väldigt bra, för den som vill läsa.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2901681/Hero-police-officer-executed-street-married-42-year-old-Muslim-assigned-patrol-Paris-neighbourhood-C harlie-Hebdo-offices-located.html
Citera
2015-01-08, 14:23
Medlem
RodVinsSpyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
På vilket sätt är denna man av intresse? Han ska själv vara tecknare på CH.

Han befann sig inte mötet just igår..

Sen om han kanske är någon insider, eller om han bara hade enorm tur, lämnar jag osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in