2015-01-08, 13:46
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag undrar:

1. Har man publicerat identiteten på samtliga som blev mördade i attacken?

2. Har man angivit identiteten på den kvinna som släppte in terroristerna?

3. Har man angivit något om redaktionsmötet var något som skedde kontinuerligt vid en specifik tidpunkt varje vecka? När jag såg Aktuellt igår, så angav den svenska journalisten att redaktionen normalt inte är fylld, samt att terroristerna måste ha känt till att mötet skulle ske. Det lät lite som om de skulle ha fått del av insiderinformation eller hackat in sig på t.ex. mejlen, åtminstone om man nu inte har ett återkommande möte vid samma tid.

1) Vad jag vet så namnen på ena polisen och de fyra satirtecknarna varav en var även redaktör.

2) Ja, hon heter Corinne Rey, känd under pseudonymen ”Coco".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20122961.ab
Citera
2015-01-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Någon som vet var bensinmacken ligger?

Den ska ligga i Villers-Cotterets.

Närmare bestämt denna: http://www.zagaz.com/carte.php?id_s=16020
Senast redigerad av pudrig 2015-01-08 kl. 13:51.
Citera
2015-01-08, 13:48
Medlem
Xfiless avatar
Nästa onsdag publiceras Charlie Hebdo i Frankrike i en upplaga om en miljon, enligt @franceinfo. Tidningen har fått hundratusen nya prenumeranter de senaste två dagarna, enligt samma radiokanal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20124779.ab
Citera
2015-01-08, 13:48
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det måste finnas någon som gett information. I synnerhet som mötet inte ens var något regelbundet möte utan det hörde till ovanligheterna att alla fanns på plats samtidigt.

Alltså inget vanligt "veckomöte" som det framställdes som initialt..

Alla var inte på plats. Riad Sattouf var en som inte var med på mötet.
Citera
2015-01-08, 13:50
Medlem
System-kollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Kommer det hållas en manifestation mot detta illdåd här i Sverige någonstans?

Vi borde i Sverige nu kunna vänta oss fackeltåg, för Islam och emot högerkrafter och fascism.

Om människo-jakten: De av franska polisen utpekade Bröderna, om de som påstås färdas i riktning emot staden Paris, i en fransk loppa fylld med raketgevär, måste vara De Sista Romantikerna, som söker en Hollywood-lik Grande Final Shoot-out, i bästa Bonnie & Clyde-stil.
Citera
2015-01-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Okej. Konstigt att hon inte nämnt något om det alls jag menar de behövde ju bara koden och sen behövde de bara hitta dörren där det står Charlie Hebdo med stora bokstäver. Deras användning av kvinnan var över så fort hon knappade in koden.

Enligt vad som sades i endera SvT eller SR igår så står det inte "Charlie Hebdo med stora bokstäver", utan redaktionen ligger diskret och undanskymt, och det är normalt bara 2-3 personer som har sin ständiga arbetsplats där.
Det är alltså ett hus med flera våningar och ett antal olika verksamheter, så ditt resonemang håller inte; tvärtom skulle det ha kunnat ta dem ganska lång tid att hitta redaktionen om de inte haft någon att "skjuta framför sig med en gevärspipa i ryggen" (jag vet alltså inte om det var exakt så det gick till, men du fattar nog vad jag menar) och under den tiden skulle möjligen gott om polis ha hunnit tillkallas.
Och en sak till "att hon inte nämnt något om det alls". Vad vet du eller jag om det? Hon har naturligtvis förhörts av polis, men har hon uttalat sig i media? Det håller jag för osannolikt eftersom det skulle kunna skada pågående utredning, så vivet inget alls om vad hon nämnt. Du kan inte bara kolla motsägelsefulla och fragmentariska medieuppgifter och sedan dra absoluta slutsatser.
Citera
2015-01-08, 13:53
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Mycket diskussioner om de här killarnas eventuella s.k "false flag" och till synes irrationella -och utanför det gängse mönstret- val av modus operandi.
Konspirationstomtar ropar väl false-flag så fort de får chansen. Har sett de mest bisarra kommentarer i denna tråd. Som tur är finns gott om balanserade kommentarer som Golonkas med.

På FRANCE 24 säger de att en av de misstänkta GM tidigare dömts för att ha drivit ett jihadistnätverk.
Citera
2015-01-08, 13:54
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag undrar:

1. Har man publicerat identiteten på samtliga som blev mördade i attacken?

Här har du ID på de döda
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/tolv-personer-fick-satta-livet-till-i-dadet/
Citera
2015-01-08, 13:56
Medlem
extremtlagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canibus
Någon som vet var bensinmacken ligger?

scrolla ner i chatten/liveuppdateringen. Finns karta
http://www.dn.se/nyheter/varlden/dn-rapporterar-direkt-om-attentatet-i-paris/
Senast redigerad av extremtlagom 2015-01-08 kl. 13:59.
Citera
2015-01-08, 13:59
Medlem
Om GM körde i illfart mot Paris igen för några timmar sedan så borde de ha kommit fram?
Eller har jag missat något? Någon som vet vilken väg de ska ha färdats på?
Citera
2015-01-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stevie
Jag tycker det dock är märkligt att de inte sköt henne när hon släppt in dem. De sköt till och med vaktmästaren, jag antar att vaktmästaren inte var med på mötet. Mao sköt de även utanför mötet. Varför kom hon undan?

De kanske inte vill skjuta kvinnor.....av någon ideologisk anledning......eller också trodde de hon inte var jounalist/tecknare utan nån underhuggare typ kontorstjej eller städerska.
Citera
2015-01-08, 14:02
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Om GM körde i illfart mot Paris igen för några timmar sedan så borde de ha kommit fram?
Eller har jag missat något? Någon som vet vilken väg de ska ha färdats på?

Aftonbladet hänvisade till France 2 (public service kanal) att polisen har bekräftat att de misstänkta har lokaliserats i norra Frankrike

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20125119.abe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in