2015-01-08, 08:38
Moderator
Carlboms avatar
Får känslan av att de tre misstänkta bara är ett villospår. Det känns alldeles för klantigt att glömma id-kort i bilen. Min gissning är att de 3 gärningsmännen är i säkerhet utomlands redan medans polisen jagar fel personer. Däremot så blir jag inte förvånad om villospåren faktiskt är med på det. Typ jagas ett par dagar för att sedan presentera sitt alibi.
Citera
2015-01-08, 08:40
Medlem
Enligt France info var det under morgonen skottlossning i Porte de Châtillon i södra Paris. Det finns dock inga uppgifter om kopplingar till den pågående polisjakten på terroristbröderna.

Från AB's lilla chatt fönster eller vad man ska kalla det.

Edit: Enligt flera franska medier har en motorcyklist dödats och en polisman skadats lindrigt i en jakt på Paris södra ringled i natt.
Senast redigerad av iowa88 2015-01-08 kl. 08:44.
Citera
2015-01-08, 08:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Källa?
Vad som talar emot att det är fel människor är att de andra två inte har lämnat över sig.

Det är rätt män tror jag

Om de andra två är rätt enligt påstått hittade id och är döda, hur ska de kunna lämna över sig? Din förklaring håller inte om man beaktar den möjligheten.
Citera
2015-01-08, 09:00
Medlem
Nu har jag aldrig kört bil i just Paris men lite övriga liknande städer i Frankrike, bla Lyon. De är ju ett helvete att ta sig runt på dessa gatorna. Tittade lite snabbt på google maps och de verkar ju vara lite samma situation där som i Lyon.

Iaf till saken, hur kunde de ens komma undan. På bla videon där polisen blir skjuten ser man att de är stopp i trafiken. Upp på gång banan är enda alternativet. Men de är inte lätt att inte få ögonvittnen på gångbanan som pekar snuten åt rätt håll när de kommer efter.

Min poäng är iaf, hur såg trafiken ut i Paris vid tidpunkten. Att fly med bil kan ju knappast varit ett bra alternativ. Någon som vet hur långt ifrån tidningen de dumpade bilen? De lär ju ha tagit någon form av skoter/vespa/motorcykel från den punkten. Men även att ta sig till den punkten utan att polisen hinner reagera är ju en aning pinsamt kan tyckas.
Citera
2015-01-08, 09:02
Medlem
Skoj att man på Flashback är skeptisk mot Aftonbladet men verkar svälja allt annat som övriga tidningar går ut med.

För er som är trötta på att tänka efter själva så kan jag lista upp ett par frågetecken:

#1: Polisen som blev "skjuten i huvudet (liveleak)" point-blank med en AK-47 låg ju kvar nästan oberörd och det stänkte inte en droppe blod. Såhär ser det ut när man skjuter sönder en vattenmelon på dryga 3 meters avstånd.

#2: Tydligen så är det nästan inga bilar som kör i Paris mitt på dagen.

#3: Ska vi verkligen tro på att de "glömt" id-kort i en bil som de kapat? Kreativiteten är betydligt bättre i Hollywood än vad den är här.

#4: I vanliga fall kallar polisen på förstärkning så fort någon alkis har ett baseboll-trä, men här ska vi tro på att polisen har försökt att tackla terrorister beväpnade med automatvapen UTAN förstärkning?

Nu så kommer samma melodi som alltid spelas: muslimerna får ångest och känner sig pressade att be om ursäkt för andras dåd, här i Sverige så kommer man antagligen att förespråka ökad tolerans för Islam () och islamofobin kommer bara att växa till sig ännu mer. Det hela slutar med nya lagar om ökad övervakning (bl.a i ett Frankrike där internet redan är fullt bevakat).

När vi blir rädda så slutar vi att analysera själva och vänder oss gärna till lättare svar.

Mina tankar går till de som verkligen blivit drabbade och förlorat familj/vänner under gårdagen.
Citera
2015-01-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av montybrogan
Oklart om det var 3 års fängelse, men enligt fransk press satt en av bröderna i fängelse under 2000-talet för att ha försökt rekrytera unga till Irak-kriget.

Han dömdes till tre års fängelse, men släpptes efter 18 månader.
Citera
2015-01-08, 09:07
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Får känslan av att de tre misstänkta bara är ett villospår. Det känns alldeles för klantigt att glömma id-kort i bilen. Min gissning är att de 3 gärningsmännen är i säkerhet utomlands redan medans polisen jagar fel personer. Däremot så blir jag inte förvånad om villospåren faktiskt är med på det. Typ jagas ett par dagar för att sedan presentera sitt alibi.

Inte alls otroligt. Sekel av inavel och bristande utbildning höjer inte förmågan att tänka hos dessa terrorister.
Citera
2015-01-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OreNoKami
Skoj att man på Flashback är skeptisk mot Aftonbladet men verkar svälja allt annat som övriga tidningar går ut med.

För er som är trötta på att tänka efter själva så kan jag lista upp ett par frågetecken:

#1: Polisen som blev "skjuten i huvudet (liveleak)" point-blank med en AK-47 låg ju kvar nästan oberörd och det stänkte inte en droppe blod. Såhär ser det ut när man skjuter sönder en vattenmelon på dryga 3 meters avstånd.

#2: Tydligen så är det nästan inga bilar som kör i Paris mitt på dagen.

#3: Ska vi verkligen tro på att de "glömt" id-kort i en bil som de kapat? Kreativiteten är betydligt bättre i Hollywood än vad den är här.

#4: I vanliga fall kallar polisen på förstärkning så fort någon alkis har ett baseboll-trä, men här ska vi tro på att polisen har försökt att tackla terrorister beväpnade med automatvapen UTAN förstärkning?

Nu så kommer samma melodi som alltid spelas: muslimerna får ångest och känner sig pressade att be om ursäkt för andras dåd, här i Sverige så kommer man antagligen att förespråka ökad tolerans för Islam () och islamofobin kommer bara att växa till sig ännu mer. Det hela slutar med nya lagar om ökad övervakning (bl.a i ett Frankrike där internet redan är fullt bevakat).

När vi blir rädda så slutar vi att analysera själva och vänder oss gärna till lättare svar.

Mina tankar går till de som verkligen blivit drabbade och förlorat familj/vänner under gårdagen.

Skeptisk till nr 2 där, bara googlat runt lite snabbt nu och Paris ska ha bland den värsta trafiken i hela Europa. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har jag bara kört i Lyon och de var ett helvete att ta sig runt även mitt på dagen svårt att se hur Paris skulle vara bättre.
Citera
2015-01-08, 09:22
Medlem
Ja det är ju inte så svårt att spekulera i hur de klarar sig undan. De tre på ID korten är givetvis lockbeten. De är utvalda då de har relativt trolig historia i Syrien etc. Alla kommer ha helt vattentäta alibi som kommer fram efter ett tag. Meningen är att de skall vara dömda av allmänheten och senare kommer det fram att de var oskyldiga vanliga muslimer. Detta för att smutskasta islamofoberna.
Förövarna flydde i bil och hotade några på vägen för att ge illusionen om flyende beväpnade män. Men bytte säkert om till något sportigare och kunde sedan jogga eller cykla därifrån. Det tappades ju ut en sport sko ur bilen...
De har säkert rekats tidigare så man vet hur trafiken och övervakningskameror funkar.

Efter ett tag byter de till ytterligare en bil och det är bara att köra till nästa europeiska land. Man ser till att parkera, den lånade bilen nära gränsen och tar sig sedan över till fots. Väl över byter man till nästa bil och flykten är ett faktum. Då de talade perfekt franska så kanske man skall förvänta sig att de ligger lågt i ett annat fransktalande muslimtätt land. Jag skulle inte bli förvånad om de sitter och trycker in en källarlokal någonstans i centrala Bryssel. Där finns säkert många med samma åsikter som kan tänkas hjälpa en meningsfrände. I centrala Bryssel är snart muslimerna i majoritet och alla talar franska.
Citera
2015-01-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Nu har jag aldrig kört bil i just Paris men lite övriga liknande städer i Frankrike, bla Lyon. De är ju ett helvete att ta sig runt på dessa gatorna. Tittade lite snabbt på google maps och de verkar ju vara lite samma situation där som i Lyon.

Iaf till saken, hur kunde de ens komma undan. På bla videon där polisen blir skjuten ser man att de är stopp i trafiken. Upp på gång banan är enda alternativet. Men de är inte lätt att inte få ögonvittnen på gångbanan som pekar snuten åt rätt håll när de kommer efter.

Min poäng är iaf, hur såg trafiken ut i Paris vid tidpunkten. Att fly med bil kan ju knappast varit ett bra alternativ. Någon som vet hur långt ifrån tidningen de dumpade bilen? De lär ju ha tagit någon form av skoter/vespa/motorcykel från den punkten. Men även att ta sig till den punkten utan att polisen hinner reagera är ju en aning pinsamt kan tyckas.

5km
Citera
2015-01-08, 09:36
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88

Hinna och hinna....

Bara vid den tiden de dumpade bilen så hade ju polisen typ 80 kvadratkilometer (Nästan 3*Macau...) att patrullera. Att fånga in ett par råttor på drift känns ju mest som ett turspel, även om man har en bra strategi.
Citera
2015-01-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saintbelly
5km

Lär ju utan tvekan tagit dem runt 30 min att ta sig den biten utan att någon polis hinner reagera och få rygg på dem. Illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in