2015-01-08, 03:17
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Fast CNN är helt säkra på att de har militär utbildning. Om man kollar på beteende, pricksäkerhet osv.

Det har redan framkommit tidigare i tråden att bröderna varit och krigat i Syrien.
Citera
2015-01-08, 03:18
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Militär utbildning kan lika gäran innebära ett träningsläger anordnat utav ISIS/al-Qaeda,det är också möjligt att de är veternar från Syrien/Iraq och där de deltagit i faktiska strider.

Ja precis. Skulle bara rätta personen jag citerade då allting verkar peka på att de är militära.
Citera
2015-01-08, 03:21
Medlem
Juicebox.s avatar
18-åringen ska ha överlämnat sig i staden Charleville-Mezieres, enligt AFP.

Charleville-Mezieres ligger ju på gränsen till Belgien, en bra bit ifrån Paris.

Om 18-åringen nu är GM hann han utan problem att ta sig ut från Paris.
Detta betyder förmodligen att de andra två är borta sedan länge. Ända hoppet är att de överlämnar sig frivilligt.
Citera
2015-01-08, 03:25
Bannlyst
Belgien, Spanien och Italien bör vara vaksamma på sina gränser och på sin vakt det närmaste dygnet. Attentatsmännen är nog inte i Frankrike, de hade varit funna vid det här laget. Håller alla tummar för att detta reds ut så fort som möjligt. Finns förhoppningar om att 18-åringen kan dela med sig av det han vet.
Citera
2015-01-08, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Du skrev ju att de INTE var militär...

Ett träningsläger av den sorten är inte vad jag ser som militär, har dem stridit för IS i Irak eller Syrien är dem mer guerilla än militärer också. Därav varför jag skrev militanta...
Citera
2015-01-08, 03:26
Medlem
Kan någon länka karta där attentatet hände?
Citera
2015-01-08, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iwannabeurdog
Bra räddning där....

Fortfarande militär utbildning dock.....

Peshmerga i kurdistan har militär utbildning.
IS har terrorist utbildning / guerilla utbildning, även fast det liknar militär utbildning skulle jag inte kalla det för det, det drar skam över jordens riktiga militärer...
Citera
2015-01-08, 03:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torbjrn
Peshmerga i kurdistan har militär utbildning.
IS har terrorist utbildning / guerilla utbildning, även fast det liknar militär utbildning skulle jag inte kalla det för det, det drar skam över jordens riktiga militärer...

Kan det vara så att en basic-IS utbildning på plats, är att du lärt dig avfyra automatkarbin och dödat en eller ett par människor på nära håll. Man groomas in i the brotherhood of evil.
Det finns ju hur många som helst utav dessa här i Sverige. Säpo säger sig känna till vissa dessa är men kan ju omöjligen hålla koll på alla hela tiden. I USA får du ju reda på om du har en sexualbrottsling i ditt grannskap. Borde man inte få reda på om du har en hemvändande ISIS krigare som granne. ISISBASE typ Lexbase
Citera
2015-01-08, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kan det vara så att en basic-IS utbildning på plats, är att du lärt dig avfyra automatkarbin och dödat en eller ett par människor på nära håll. Man groomas in i the brotherhood of evil.
Det finns ju hur många som helst utav dessa här i Sverige. Säpo säger sig känna till vissa dessa är men kan ju omöjligen hålla koll på alla hela tiden. I USA får du ju reda på om du har en sexualbrottsling i ditt grannskap. Borde man inte få reda på om du har en hemvändande ISIS krigare som granne. ISISBASE typ Lexbase

Jo men precis, inte vad jag kallar militär utbildning. Sen dem andra terrorist-organisationerna kanske har värre träning, men skulle som sagt var inte kalla det för militär utbildning heller.

Och jo det är klart man borde få reda på om en hemvändare bor granne med en, men det är ett läge som aldrig borde få uppstå, gör som USA-Mexiko gränsen runt om Sverige, stäng skiten och var överdrivet noggrann med vilka som får och inte får komma in i landet..
Citera
2015-01-08, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedGreenMan
Jag tycker de beter sig som typiska arabiska ''rebellkrigare'' har sett massor av klipp från t ex syrien o jag e säker på att detta är en enhet med jihadister som återvänt.

Rebellkrigare ja, det var ett ännu bättre ord för dem, jag är också ganska säker på att det är sånna vi bevittnar i klippet, men att kalla dem militärer är som sagt att dra skam över den riktiga militären världen över, dem är inte värda den titeln.
Citera
2015-01-08, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicebox.
18-åringen ska ha överlämnat sig i staden Charleville-Mezieres, enligt AFP.

Charleville-Mezieres ligger ju på gränsen till Belgien, en bra bit ifrån Paris.

Om 18-åringen nu är GM hann han utan problem att ta sig ut från Paris.
Detta betyder förmodligen att de andra två är borta sedan länge. Ända hoppet är att de överlämnar sig frivilligt.

Alltså han som har anmält sig på polisstationen hävdar sin oskuld. Och har enligt obekräftad information ett trovärdigt alibi, han var i skolan.
Senast redigerad av mannenutanminne 2015-01-08 kl. 04:13.
Citera
2015-01-08, 04:20
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
Alltså han som har anmält sig på polisstationen hävdar sin oskuld. Och har enligt obekräftad information ett trovärdigt alibi, han var i skolan.
Om hans alibi är vattentätt, betyder det att alla 3 är på helt fri fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in