2015-01-07, 20:22
Medlem
trailblasers avatar
En webbmätning likt Inzio jobbar i princip för sig självt, så förklaringen om julledighet haltar.
Sammanställning kan nog gå ganska fort också, som en tidigare medlem redan varit inne på.
Jag är helt övertygad om att AB vrider och vänder på sig om det nu visar sig att SD chockökar, och jag är inte alls säker på om de ens kommer publicera mätningen.
Pessimist må jag vara, men det är berättigat. Bespara mig prat om konspirationsteorier, svensk media har allt efter jämnan visat sig vara helt o-kapabla till att behandla SD på ett neutralt vis.
2015-01-07, 20:24
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är samma funktion som gör att det inte alls var självklart att skämsfaktorn skulle minska hos de 7% väljare SD vann under förra mandatperioden, vilket OI valde att anta. De jämförde med "normaliseringen" i andra europeiska länder, utan att ta Arnstad et el med i beräkningen.

SD ökade med drygt 100 procent och 7 procenheter. Det är svårt att skilja på det där ibland - men det är viktigt!
2015-01-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
SD ökade med drygt 100 procent och 7 procenheter. Det är svårt att skilja på det där ibland - men det är viktigt!

Man vann 7% av väljarna, alla väljarna.
2015-01-07, 20:31
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Man vann 7% av väljarna, alla väljarna.

Då missuppfattade jag det du skrev!
2015-01-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
En webbmätning likt Inzio jobbar i princip för sig självt, så förklaringen om julledighet haltar.
Sammanställning kan nog gå ganska fort också, som en tidigare medlem redan varit inne på.
Jag är helt övertygad om att AB vrider och vänder på sig om det nu visar sig att SD chockökar, och jag är inte alls säker på om de ens kommer publicera mätningen.
Om ryktet med 20% stämmer, då har Aftonbladet haft mätningen på sitt bord i flera dagar.
Det skulle inte förvåna mig om de inte publicerar den.
2015-01-07, 20:36
Medlem
Citat:
En annan sådan "profetia" som verkar självklar nu är att resan mellan 12-18% skulle bli mycket kortare än den mellan 6 och 12.
Jag minns när du predikade om detta.
Som så många gånger förr fick du rätt.
2015-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ofta kommer man långt med sunt förnuft och vederhäftiga spekulationer. Ibland kan rätt långtgående spekulationer.

Jag har hela tiden gjort antagandet att systerpartiernas tak är SD:s framtida golv, oavsett vad etablerade partier gör. Det tåget har redan gått, SD är ett 20+ procentsparti även om M eller KD korrigerar kurs en aning. Omläggningen kan hejda ytterligare väljarflykt, knappast vända den redan skedda. Men inte ens det är säkert.

Vidare finns inget egentligt tak om andra partier fortsätter på den inslagna vägen - för att riktigt tydliggöra så kommer till slut även den somaliska familjen vilja skydda sin tillgång till svensk välfärd och sätta stopp för syrierna, etiopierna, afghanerna m fl.

Mot detta har hävdats att SD har ett tak på 6% som "bryr sig om invandringen så mycket" eller är "mottagliga för högerextrem popukism". Nej, kanske 8%. Eller HÖGST 10% Eller 15%. Eller 25%.

Nu har plötsligt samma spekulationer som jag och flera här hade 2010 om ett SD på 20-25-och t o m 30 procent, blivit allmängods hos debattörer från Cornucopia till Aftonbladet, som alla tills helt nyligen "visste" annorlunda.

En annan sådan "profetia" som verkar självklar nu är att resan mellan 12-18% skulle bli mycket kortare än den mellan 6 och 12. Växandet i sig ger en ovärderlig legitimitet och gravitation. Direkt efter valet trodde jag att det "skulle bli åka av" i opinionen, varför jag var så särskilt mån om att försvara Sentio som en trovärdig gold standard.

Poängen är att det är minst lika riskabelt att vara konservativ och bakåtblickande i sin utblick som att vara dynamisk och ta ut svängarna.

Samma dynamik och urkraft som efter en tid gjorde S till ett +40% parti sker nu med SD. Det är min tro och förhoppning att SD 2018 eller 2022 får +40% OCH att de kommer ytterlighetspartier som "jagar" SD att "göra rätt".

Jag nöjer mig så, så får kanske inlägget stå kvar.
2015-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Vad ska man tro om effekterna av terrordådet i Frankrike. Kommer det ge SD extra stöd.

Nej. Fungerar inte terrordåd i Stockholm så fungerar nog inte det här. Kanske om det hade hänt i Norge eller Danmark.
2015-01-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
Det där ryktet om 20% var väl bara en random snubbe som trillade in här så varför man lägger någon som helst tilltro till det ryktet förstår jag inte.
Människor är sådana. Man tror blint på sådant som känns rätt.

När en del hör att invandring är lönsam så tror dom på det.
När andra hör att Sd ligger på 20% så tror dom på det.

Mycket religion är det.
2015-01-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Mycket religion är det.

Vad tror du själv då?
2015-01-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Mycket religion är det.

Ja, just det ja... invandringen, när ser vi att den är lönsam? Samtidigt som att vi ser att Sd når 20% i OU?
2015-01-07, 22:35
Medlem
En 20%-notering i januari är given, men jag tror inte den lär komma från Inizio. YG och Sentio är de mest givna kandidaterna. Kan finnas något wildcard bland de som inte trixat färdigt med bortfallskompensationen efter valet, t ex Demoskop. Dock inte Sifo som gillar att styra rakt fram i kurvor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in