Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Ofta kommer man långt med sunt förnuft och vederhäftiga spekulationer. Ibland kan rätt långtgående spekulationer.
Jag har hela tiden gjort antagandet att systerpartiernas tak är SD:s framtida golv, oavsett vad etablerade partier gör. Det tåget har redan gått, SD är ett 20+ procentsparti även om M eller KD korrigerar kurs en aning. Omläggningen kan hejda ytterligare väljarflykt, knappast vända den redan skedda. Men inte ens det är säkert.
Vidare finns inget egentligt tak om andra partier fortsätter på den inslagna vägen - för att riktigt tydliggöra så kommer till slut även den somaliska familjen vilja skydda sin tillgång till svensk välfärd och sätta stopp för syrierna, etiopierna, afghanerna m fl.
Mot detta har hävdats att SD har ett tak på 6% som "bryr sig om invandringen så mycket" eller är "mottagliga för högerextrem popukism". Nej, kanske 8%. Eller HÖGST 10% Eller 15%. Eller 25%.
Nu har plötsligt samma spekulationer som jag och flera här hade 2010 om ett SD på 20-25-och t o m 30 procent, blivit allmängods hos debattörer från Cornucopia till Aftonbladet, som alla tills helt nyligen "visste" annorlunda.
En annan sådan "profetia" som verkar självklar nu är att resan mellan 12-18% skulle bli mycket kortare än den mellan 6 och 12. Växandet i sig ger en ovärderlig legitimitet och gravitation. Direkt efter valet trodde jag att det "skulle bli åka av" i opinionen, varför jag var så särskilt mån om att försvara Sentio som en trovärdig gold standard.
Poängen är att det är minst lika riskabelt att vara konservativ och bakåtblickande i sin utblick som att vara dynamisk och ta ut svängarna.
Samma dynamik och urkraft som efter en tid gjorde S till ett +40% parti sker nu med SD. Det är min tro och förhoppning att SD 2018 eller 2022 får +40% OCH att de kommer ytterlighetspartier som "jagar" SD att "göra rätt".
Jag nöjer mig så, så får kanske inlägget stå kvar.