2015-01-06, 20:34
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
När du gör ett 90% uttag får du en fråga om du vill stoppa utlåningen. Vill du stoppa nu får du ringa eller maila dem sverige@trustbuddy.com och be dem stoppa.
Okej, det stämmer med min minnesbild att jag i samband med det större uttaget valde att stoppa utlåning för att i sinom tid kunna ta ut resten.

Det verkar inte riktigt ha fungerat, så jag får nog helt enkelt ringa dem. Tack för hjälpen.
Citera
2015-01-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Okej, det stämmer med min minnesbild att jag i samband med det större uttaget valde att stoppa utlåning för att i sinom tid kunna ta ut resten.

Det verkar inte riktigt ha fungerat, så jag får nog helt enkelt ringa dem. Tack för hjälpen.

Genom att kolla transaktionerna så kan du se om utlåningen stoppades och när den återupptogs. Så har du belägg för att den faktiskt blev stoppad.
Citera
2015-01-07, 17:18
Medlem
Ja, då är det bara vänta på att lån efter lån betalas tillbaka så man kan
plocka ut belopp efter belopp..
Senast redigerad av maptune 2015-01-07 kl. 18:02.
Citera
2015-01-07, 19:07
Medlem
Citat:
Detta låter lite för uselt även för att komma från Trustbuddy.

Menar du verkligen att du har begärt att få göra ett 90% uttag och slänga bort den gamla räntan och de har vägrat dig att genomföra detta? Med motiveringen att först måste långivarna betala tillbaka?

På vilken marknad? Jag gjorde ju själv samma sak i Sverige för 4 månader sen och då gick det ju att genomföra efter lite strul. Beskrivning av strulet. (FB) Officiella TrustBuddy-tråden.

Har du mail eller motsvarande som visar detta? Isådanna fall skulle jag vända mig till ARN och till finnansinspektionen...

Men jag måste ha missförstått något.... Hoppas jag annars är nog TB helt rökta...

Jag har begärt ut 90 % av allt kapital och fått svaret att de måste hitta någon som vill ta över lånen innan jag kan få några pengar. Det står även så i villkoren, helt utan någon tidsgräns. Jag läser att en del här har inte kunnat få ut pengar ifrån Trustbuddy längre och jag märker ju själv att lån inte betalas tillbaka (fått tillbaka runt 10000kr av 120000kr på drygt ett halvår med totalstopp av all utlåning).

Så det är mer min slutsats att jag nog aldrig för se mina pengar igen. Men enl. Jesper eller vad han heter så betalas ju ett lån tillbaka i följande takt:
Citat "Et lån kan, hos TrustBuddy, ha en varighet på 6 måneder totalt, men gjennomsnittet er på ca 3,4 måneder.

Ha en fin dag :)"

Låter logiskt då med 8 % av pengarna tillbaka efter cirka 7 månader med stopp av utlåning ...
Citera
2015-01-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn
Jag har begärt ut 90 % av allt kapital och fått svaret att de måste hitta någon som vill ta över lånen innan jag kan få några pengar. Det står även så i villkoren, helt utan någon tidsgräns. Jag läser att en del här har inte kunnat få ut pengar ifrån Trustbuddy längre och jag märker ju själv att lån inte betalas tillbaka (fått tillbaka runt 10000kr av 120000kr på drygt ett halvår med totalstopp av all utlåning).

Så det är mer min slutsats att jag nog aldrig för se mina pengar igen. Men enl. Jesper eller vad han heter så betalas ju ett lån tillbaka i följande takt:
Citat "Et lån kan, hos TrustBuddy, ha en varighet på 6 måneder totalt, men gjennomsnittet er på ca 3,4 måneder.

Ha en fin dag "

Låter logiskt då med 8 % av pengarna tillbaka efter cirka 7 månader med stopp av utlåning ...

Mja, du borde väl få tillbaka pengarna när tillräckligt stora insättningar skett, antingen av andra privatpersoner eller insitutionellt kapital som de ska ha tillgängligt. Tråkigt att de ändrat villkoren (och inte sköter förlustavdragning). Blir ju tråkigt för den stackare som går in med 100k och får alla dina dåliga lån första dagen
Citera
2015-01-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agathorn

Ha en fin dag "

Men det borde ju innebära att på den marknad du har pengarna har de inte fått in ett enda öre sen du begärde ditt uttag. Man kan ju inte som insättande välja om man vill ta över gamla lån eller ej.

Om jag vore som du skulle jag ringa Erik i morgon (Sverige chefen) hanns nummer finns i tråden typ 50 meddelande bakåt om du inte redan har det.... Även om han där presenteras som vd... Annars kan du maila erik@trustbuddy.com

Kräv en förklaring om de säger att du skall vända dig till Jesper hänvisa till 21paragrafen i villkoren

21 paragrafen
"TrustBuddys medlemmar har rätt att få ta del av dessa avtalsvillkor och löpande informat-ion om sitt medlemskap och lånetransaktioner från TrustBuddy på svenska och att kom-municera med TrustBuddy på svenska under avtalstiden. "

Jespers norska torde därmed vara ett avtalsbrott, Jesper har ju. Själv sagt att supporten saknar kompetens om utlåning och att man skall vända sig till honom men om han svarar på norska torde det vara ett avtalsbrott och därför är det väl lika bra att vända sig direkt till hans chef, så besparar man trustbuddy detta avtalsbrott iallafall.

I övrigt skulle jag också passa på och begära ut statusen på kontot dvs hur många lån som är upplåsta i dåliga krediter, se mitt inlägg runt 18 december för att hitta en mall....
Citera
2015-01-08, 07:41
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Men det borde ju innebära att på den marknad du har pengarna har de inte fått in ett enda öre sen du begärde ditt uttag. Man kan ju inte som insättande välja om man vill ta över gamla lån eller ej.

Om jag vore som du skulle jag ringa Erik i morgon (Sverige chefen) hanns nummer finns i tråden typ 50 meddelande bakåt om du inte redan har det.... Även om han där presenteras som vd... Annars kan du maila erik@trustbuddy.com

Kräv en förklaring om de säger att du skall vända dig till Jesper hänvisa till 21paragrafen i villkoren

21 paragrafen
"TrustBuddys medlemmar har rätt att få ta del av dessa avtalsvillkor och löpande informat-ion om sitt medlemskap och lånetransaktioner från TrustBuddy på svenska och att kom-municera med TrustBuddy på svenska under avtalstiden. "

Jespers norska torde därmed vara ett avtalsbrott, Jesper har ju. Själv sagt att supporten saknar kompetens om utlåning och att man skall vända sig till honom men om han svarar på norska torde det vara ett avtalsbrott och därför är det väl lika bra att vända sig direkt till hans chef, så besparar man trustbuddy detta avtalsbrott iallafall.

I övrigt skulle jag också passa på och begära ut statusen på kontot dvs hur många lån som är upplåsta i dåliga krediter, se mitt inlägg runt 18 december för att hitta en mall....

Erik, Sverigechef Trustbuddy, 070-75830 05
Citera
2015-01-08, 09:13
Medlem
Hej alla Flashbackare,

Det är många inlägg just nu, därför skriver jag ett gemensamt inlägg som förhoppningsvis svarar på de flesta frågorna som ställts här på sistone.

När det gäller Repus konto, så speglar detta absolut inte TrustBuddy’s totala portfölj.

Som en investerare inom P2P är det viktigt att först och främst förstå vad P2P är. P2P, eller ”peer-to-peer ” långivning är låneförmedling mellan privatpersoner där TrustBuddy är den virtuella mötesplatsen där personer kan mötas och låna till och från varandra. När ni lånar ut pengar till andra privatpersoner krävs det att den personen betalar tillbaka lånet. Denna process hjälper vi till med genom upprättandet av lånedokument, inkassoavtal och Kronofogdekontakt.

Nästa punkt är segmentet vi är verksamma i. Det är en naturlig del av produkten att en andel av lånen går till inkasso, runt 20% av lånen blir skickade till inkasso. När ett lån bli skickat till inkasso så har inkassobolaget till uppgift att snarast möjligt återkräva dessa pengar. Tyvärr har inte alla möjlighet att betala tillbaka detta omgående och flera kommer därför överrens om en avbetalningsplan med inkassobolaget. Avbetalningsplanen kan vara på upp till 1 år, detta gör att låneperioden blir upp till 1,5 år om kunden innan dessa har förlängt lånet maximalt, dvs. 5 gånger.

Därför har ni några lån som blev utbetalade för 12 månader sen, som ni fick en uppställning på. Majoriteten av lånen som skickas till inkasso återbetalas, något som resulterar i en låg förlustgrad.

När det läggs ut procentsiffror i sociala medier måste de reella talen tas i beaktning. Inräknat i den procentsats ni uppger har skatt dragits löpande för 2014 samt en justering för skatten 2013 gjorts. När ni räknar bort intjänad ränta och bara fokuserar på kostnaden för skatt blir det självfallet en låg ränta som ni uppger. Som sagt diskuterar jag inte privata konton här i forumet, men ska ni publicera något måste talen vara riktiga eller i alla fall att ni listar de nämnda faktorerna som spelar in.

När det kommer till aktien så kommenterar vi inte spekulationer. Vi publicerar officiella utlåtanden här: www.trustbuddyinternational.com

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=629626&lang=en

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=633034&lang=en

Mvh
Jesper
Citera
2015-01-08, 09:52
Medlem
tgv23000s avatar
Mitt konto hos "Trust"buddy ser ut såhär, vad tycker ni? sätta in några 100.000:- till eller?? jag tror jag gör en storsatsning när dom kör igång england och sätter in 1 miljon där, nya marknader verkar ju gå strålande.

Sverige
1 % senaste kvartalet
4 % senaste halvåret
8 % senaste året
Finland
0 % senaste kvartalet
5 % senaste halvåret
0 % senaste året
Norge
2 % senaste kvartalet
5 % senaste halvåret
10 % senaste året
Spanien
0 % senaste kvartalet
0 % senaste halvåret
0 % senaste året
Polen
0 % senaste kvartalet
1 % senaste halvåret
-1 % senaste året
Danmark
0 % senaste kvartalet
0 % senaste halvåret
-3 % senaste året

Undrar om det är någon idé att ringa Erik, Sverigechef Trustbuddy, 070-75830 05 och fråga varför avkastningen blivit så fruktansvärt dålig ?

.
.
Senast redigerad av tgv23000 2015-01-08 kl. 09:57.
Citera
2015-01-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej alla Flashbackare,

När det gäller Repus konto, så speglar detta absolut inte TrustBuddy’s totala portfölj.

Avbetalningsplanen kan vara på upp till 1 år, detta gör att låneperioden blir upp till 1,5 år om kunden innan dessa har förlängt lånet maximalt, dvs. 5 gånger.

Mvh
Jesper

Först noterar jag att Jesper har lärt sig skriva på svenska under helgerna, tack för det.

Sen noterar jag att det skrivs ett långt brev som skall svara på alla frågor som ställs under helgerna, jag hittar inget svar på nått i texten men det kanske bara är jag.

När det gäller mitt konto är jag övertygad om att det inte ser ut så överallt, därför är det ju viktigt att ni ökar transparansen i bolaget och slutar hitta på svar som låter bra. Ni kan ju börja med att snabbt hjälpa övriga att få ut sin statistik för sina konton.

Jag tolkar din text som att inget lån då kan vara äldre än 18 månader 5 förlängningar och sen 12 månaders avbetalningstid, stämmer det? Vad hände med de 280 dagarna?

Sen kanske den allra viktigaste frågan, uttag av 90% av pengarna hur fort skall det ske? Tidigare har Trustbuddy svarat inom 30 dagar men det finns flera i tråden som säger att det skett en förändring och att man nu i princip inte kan göra 90%uttag om inte 90% har betalat tillbaka! vad gäller?

Sen skulle jag också uppskatta att du eller någon annan besvarade de mail ni har fått med följdfrågor om mitt konto, har även som du säkert vet skickat påminnelser... Skulle också vilja lägga till att jag vill ha statistik även för hur står del av mina lån som inte har betalats på 15,18 och 21 månader som ett komplement till de 3,6,9.12 månader jag har fått.
Citera
2015-01-08, 11:22
Medlem
jag har idag skickat samma frågor som du har skickat Repus, har haft 6 siffrigt inne, men valt att tagit ut pengarna nu.
Citera
2015-01-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
jag har idag skickat samma frågor som du har skickat Repus, har haft 6 siffrigt inne, men valt att tagit ut pengarna nu.

Bra, det känns faktiskt riktigt bra att kunna hjälpa Trustbuddy att få chansen att öka sin transparans, hoppas fler tar chansen och sträcker ut denna hjälpande hand till Trustbuddy. Det måste kännas så fel för dem att bara ha mina förlustsiffror att kommentera när det funkar så bra för alla andra....

Hoppas nån förstår ironin....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in