2015-01-07, 20:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668

Vet inte om man vågar lita på ljudet i videon men låter det inte som två olika vapen? Kan ju såklart ha med tusen andra saker att göra men.
Det beror nog på hur de är placerade i förhållande till den som filmar, dvs om det är bilar ivägen, närheten till kameran/mobilen. Jag skulle gissa på att det är två gamla 47r som används, det är mycket enklare att köpa dem och hitta ammunition till dem.

/Micke
Citera
2015-01-07, 20:20
Medlem
-DaRude-s avatar
De är säkert utbildade och allt det där. Det enda jag reagerar på är att man (som det verkar) skjuter vårdslöst ner i asfalten trots risken för rikoschett.
Citera
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Deras användning av skyddsväst talar emot att de skulle skita i om de dog eller inte, tyder snarare på en vilja om att överleva.

/Micke

Förvisso, men om någon av dem skulle dö i en eldstriden så skulle det inte vara hela världen för dem, personen ifråga gick ju då martyrdöden tillmötes.
Citera
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PASTORPERVERS
"Skjut inte bossen" eller "det är lugnt bossen" vet inte varför han skulle säga det senare exakt men det låter som att han säger så.

Från Liveleak så är det ett vanligt uttryck.

Citat:
Conversation between the gunman and the police man:

Gunman: "You wanted to Kill Us ?"

Police man:"No, it's all right chief"

(Chief is a popular word used here in Paris)
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller kunna fortsätta döda längre om de blev beskjutna.
Japp

/Micke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Två poliser ska ha varit livvakter åt Charlie Hebdo som jag förstått det.

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668 länk till där polisen skjuts

Ok. Då sköts dom efter mao. Satt dom i en bil ute på gatan och varför ingrep dom då inte innan isf
, när terroristerna gick in och började skjuta. Alt så var dom inte på plats från början.
Citera
2015-01-07, 20:21
Medlem
40-27-30s avatar
Citat:
Deras användning av skyddsväst talar emot att de skulle skita i om de dog eller inte, tyder snarare på en vilja om att överleva.

/Micke

Å andra sidan har vi sett skyddsvästar i tidigare terrordåd, t ex 2008-attackerna i Mumbai. Men där handlade det mer om att terroristerna ville skapa maximal skada givet den (förmodade) korta livslängd de hade kvar.
Citera
2015-01-07, 20:22
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, henne skulle jag också titta närmare på. Dels beroende på det du anger ovan - dels eftersom de någonstans måste ha fått information om rutiner och när det lämpligast att slå till osv..

Det enda som jag kan tänka mig var att hon hade hämtat sitt barn enligt Aftonbladet och var på väg in.
Om barnet var med så kanske det var därför hon blev skonad men det står ingenting om att hon hade sitt barn med sig. Frågan är var någonstans var barnet? Gömde hon sig under bordet med hon?

Citat:
Jag hade hämtat min dotter och när jag kom till tidningen blev vi brutalt hotade av två beväpnade och maskerade män. De ville komma in och gå upp på redaktionen, berättar Rey för L’Humanité.
Citera
Medlem
beavertands avatar
Citat:

/Micke

Håller med. Brukar handla om gisslansituationer när det är av religiösa "skäl" sådana här attacker äger rum. För att göra skadan så stor som möjligt och förmedla sitt budskap. Se skolan i Pakistan samt attacken i Australien för någon vecka sedan.

Det gör attacken "konstig" i min mening, att dö en martyrdöd brukar ju vara poppis.
Citera
Medlem
Enligt tidningen L'Union har nu de tre förövarna identifierats av polisen.
har ingen länk tyvärr
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
De är säkert utbildade och allt det där. Det enda jag reagerar på är att man (som det verkar) skjuter vårdslöst ner i asfalten trots risken för rikoschett.
7.62x39 rikoschetterar inte lätt och speciellt inte i en sådan brant vinkel, 5.45 å andra sidan är en riktigt otäck kaliber som studsar omkring för minsta lilla. Dock är väl risken för splitter överhängande när man drar iväg en bula sådär.

/Micke
Citera
2015-01-07, 20:23
Medlem
Gizurs avatar
Vilket jäkla trauma det blir om gärningsmännen inte grips. Fjäder i hatten för jihadisterna och några höga franska polischefer lär får sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in