2015-01-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chumlee
Ser ut som den är hackad, kolla pdf:en

Öhh, nej. Pdf:en består ju av "Jag är Charlie" på en massa olika språk.
Citera
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xkcd
Normalt är islamister inte maskerade under sina dåd, jag har för mig (inte på något sätt säker) att det ligger i deras lära. Ofta rör det sig om självmordsdåd, varför man inte heller behöver maskera sig om man räknar med att dö. Signalerna dom sänder med sitt välplanerade tillslag är att det finns etablerad terrorcell i Paris förorter, dom är kraftfulla och kan retirera och gömma sig för förförjelse.

Om det är ett svar på Frankrikes deltagande mot IS, eller om det har med tidningen att göra enbart låter jag vara osagt. Informationen dom haft om tidningen och exempelvis mötet som tagits upp tidigare gör det anmärkningsvärt och utstuderat, inte något vansinnesdåd. Från tidningen och polisens sida har man sedan länge varit medveten om hotbilden.

Ett ytterligare spår, gällande maskerna och att det inte är ett självmordsdåd gör att myndigheterna binder upp polisiär och militär insats i ett sökande efter dom. Det riktar också blicken bort från andra delar. En samordnad organisation (som vi får anta att dom är efter agerandet), kan då slå ut andra platser under "skydd" av sökandet efter dessa, med resultat av att det kan ta längre att svara upp från polisiär sida.

En naggande tanke är också att det är ett drag av krig och inte uppdrag, något långsiktigt. Då sänder det inspirerande signaler om att man kan undvika att bli tillfångatagen eller dödad.

Såklart är allt spekulation från min sida.

Låter som fullt rimliga spekulationer. Tror väldigt mycket handlar om, som du säger, att visa på att de finns omkring oss i form av etablerade terrorceller i olika delar av västvärlden, och att de kan slå till när som helst (även om det länge funnits en hotbild mot just detta mål).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3rt3l
Bara att dom håller sig gömda tyder på viss utbildning om man säger så.

Varför skulle dom inte göra det? Bankrånare gömmer sig väl också? är dom utbildade militärt också alltså är väl inget som tyder på att dom klarar hålla sig undan för övrigt.
Citera
2015-01-07, 20:06
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Normalt är islamister inte maskerade under sina dåd, jag har för mig (inte på något sätt säker) att det ligger i deras lära. Ofta rör det sig om självmordsdåd, varför man inte heller behöver maskera sig om man räknar med att dö. Signalerna dom sänder med sitt välplanerade tillslag är att det finns etablerad terrorcell i Paris förorter, dom är kraftfulla och kan retirera och gömma sig för förförjelse.

Om det är ett svar på Frankrikes deltagande mot IS, eller om det har med tidningen att göra enbart låter jag vara osagt. Informationen dom haft om tidningen och exempelvis mötet som tagits upp tidigare gör det anmärkningsvärt och utstuderat, inte något vansinnesdåd. Från tidningen och polisens sida har man sedan länge varit medveten om hotbilden.

Ett ytterligare spår, gällande maskerna och att det inte är ett självmordsdåd gör att myndigheterna binder upp polisiär och militär insats i ett sökande efter dom. Det riktar också blicken bort från andra delar. En samordnad organisation (som vi får anta att dom är efter agerandet), kan då slå ut andra platser under "skydd" av sökandet efter dessa, med resultat av att det kan ta längre att svara upp från polisiär sida.

En naggande tanke är också att det är ett drag av krig och inte uppdrag, något långsiktigt. Då sänder det inspirerande signaler om att man kan undvika att bli tillfångatagen eller dödad.

Såklart är allt spekulation från min sida.
IS har ju uttalat att de har utbildat krigare och skickat tillbaka dem till sina hemländer för att flytta kriget till motståndarens planhalva. Det kan mycket väl vara en del av det vi ser här.

Att slå mot någon som driver med deras heliga personer ger ett starkt symbolvärde i den muslimska världen samtidigt som det är ett mjukare mål än militära installationer. De kan inte vinna det militära kriget, men de har en chans på propagandakriget.
Citera
2015-01-07, 20:07
Medlem
flashups avatar
Citat:
Mest troligt är det väl att det rör sig om någon infanterisoldat som fått gå en klassisk kommandokurs, där gås de mest fundamentala taktikerna igenom.

/Micke

Räcker det ens med en klassisk kommandokurs för att bete sig som dessa gör? Alltså jag har INGEN expertis inom området - men dom ser så otroligt lugna ut? Dom har precis haft ihjäl 12 personer, mitt inne i en otroligt levande och stor stad och ändå valsar dom fram som om inget har hänt? OCH lyckas komma undan? Alltså jag fattar inte.. Det ser ut som en film?!
Senast redigerad av flashup 2015-01-07 kl. 20:10.
Citera
2015-01-07, 20:07
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Passar på att fråga, säger det dig något att dom agerat maskerade?

Precis som Skillt skrev så kan det vara så att man planerar att göra mer. Ganska säkert kan man även utgå ifrån att planen var att komma därifrån efter attentatet, och inte som i många andra fall stanna kvar och kämpa till döden.

Att de fortfarande håller sig undan och att spåren till synes är få, är ytterligare bevis på att det här är ett mycket välplanerat attentat.
Citera
2015-01-07, 20:08
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Nej, en "vanlig random-islamist" skulle först skjuta sig själv i foten, sedan sin kompis i ryggen. Det krävs ingen avancerad utbildning för att åstadkomma den träffbilden - haussa inte upp det hela! En 10-åring som har tränat någon timme med ett luftgevär, och är beredd på den starka rekylen från en AK-74 (ja, jag menar "74" - inte "47"..), kan åstadkomma samma sak.

Ge en apa ett vapen, och den kan ganska snart hantera det: "Ape With AK-47"..

Vad har du för bakgrund för att uttala sig så tvärsäkert? Är det för att det eventuellt är muslimer det rör sig om?

Skribenter i denna tråd som faktiskt har erfarenhet av krig och vapen hävdar just precis att det rör sig om tränade personer.
Citera
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Hur såg händelse förloppet ut ? Var polisen på plats innan eller efter avrättningarna inne på tidningen ?

Har lyssnat en del på direktsändningarna, där tyckte jag dom sa att tidningen stod under polis
beskydd. Dock så som jag uppfattat tog dom sig in först genom att hota en i personalen.
Två poliser ska ha varit livvakter åt Charlie Hebdo som jag förstått det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Hur såg händelse förloppet ut ? Var polisen på plats innan eller efter avrättningarna inne på tidningen ?

Har lyssnat en del på direktsändningarna, där tyckte jag dom sa att tidningen stod under polis
beskydd. Dock så som jag uppfattat tog dom sig in först genom att hota en i personalen.

http://www.liveleak.com/view?i=bc6_1420632668 länk till där polisen skjuts

Edit:

Vad jag har förstått skulle de ha varit civilpoliser som ständigt vaktat tidningen men tydligen var det inga där när gärningsmännen kom.. De gick tydligen in till fel lokal först och sedan hotade de sig in på tidningen. Sköt de flesta inne i lokalen.. Medan en av de tre stod utanför och vaktade.. På vägen ut sköts en polis i benet som följde gärningsmännen. När de upptäckte att han överlevde gick de ur bilen och avrättade honom som du kan se i klippet. Efter det åkte de iväg och bytte bil.. Där är vi nu tror jag..
Senast redigerad av Bomben1 2015-01-07 kl. 20:13.
Citera
Medlem
thissuitisblacknots avatar
En andra detaljerad titt på videon av undertecknad syns rikoschetten av kulan som förmodligen passerat genom tjänstemannens huvud och studsar i betongen i linje med skottet. Väldigt tråkigt.
Citera
Medlem
Opibusques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Utan att vara stygg så tror jag att du likt 99% av den normala befolkningen skulle kräkas eller tömma tarmen vid doften av blod samt synen av lik för att inte nämna när polisen öppnat eld. Finns en anledning att en stor del av Sveriges rånare äter lugnande när de begår sina rån.

/Micke

Som att man måste vara elitsoldat för att kunna skjuta människor? Alla skolmassakrar utförda av tonårsgrabbar, är det delta force material eller?
Citera
2015-01-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
IS har ju uttalat att de har utbildat krigare och skickat tillbaka dem till sina hemländer för att flytta kriget till motståndarens planhalva. Det kan mycket väl vara en del av det vi ser här.

Att slå mot någon som driver med deras heliga personer ger ett starkt symbolvärde i den muslimska världen samtidigt som det är ett mjukare mål än militära installationer. De kan inte vinna det militära kriget, men de har en chans på propagandakriget.

Fast vi vet ju inte om dom tillhör IS ,dom sägs ju ha sagt att dom tillhör Al Queda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in