Citat:
Jo, det lär komma fler terrordåd i universums oändliga historia.. Men varför skulle deras maskering innebära att det planeras fler dåd förstår jag inte. Om jag ska mörda valfri person så skulle jag som amatör på området maskera mig just för att minska risken att åka fast, inte bära maskering som något slags budskap att jag ska mörda fler.
Normalt är islamister inte maskerade under sina dåd, jag har för mig (inte på något sätt säker) att det ligger i deras lära. Ofta rör det sig om självmordsdåd, varför man inte heller behöver maskera sig om man räknar med att dö. Signalerna dom sänder med sitt välplanerade tillslag är att det finns etablerad terrorcell i Paris förorter, dom är kraftfulla och kan retirera och gömma sig för förförjelse.
Om det är ett svar på Frankrikes deltagande mot IS, eller om det har med tidningen att göra enbart låter jag vara osagt. Informationen dom haft om tidningen och exempelvis mötet som tagits upp tidigare gör det anmärkningsvärt och utstuderat, inte något vansinnesdåd. Från tidningen och polisens sida har man sedan länge varit medveten om hotbilden.
Ett ytterligare spår, gällande maskerna och att det inte är ett självmordsdåd gör att myndigheterna binder upp polisiär och militär insats i ett sökande efter dom. Det riktar också blicken bort från andra delar. En samordnad organisation (som vi får anta att dom är efter agerandet), kan då slå ut andra platser under "skydd" av sökandet efter dessa, med resultat av att det kan ta längre att svara upp från polisiär sida.
En naggande tanke är också att det är ett drag av krig och inte uppdrag, något långsiktigt. Då sänder det inspirerande signaler om att man kan undvika att bli tillfångatagen eller dödad.
Såklart är allt spekulation från min sida.
) en AK5 och två fulla magasin, så kan jag i stort sett utplåna hela kommunstyrelsen i den lilla kommun jag bor i. Utan att ha någon sorts "Spetznas"-utbildning i ryggen.