2015-01-07, 19:58
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jo, det lär komma fler terrordåd i universums oändliga historia.. Men varför skulle deras maskering innebära att det planeras fler dåd förstår jag inte. Om jag ska mörda valfri person så skulle jag som amatör på området maskera mig just för att minska risken att åka fast, inte bära maskering som något slags budskap att jag ska mörda fler.

Normalt är islamister inte maskerade under sina dåd, jag har för mig (inte på något sätt säker) att det ligger i deras lära. Ofta rör det sig om självmordsdåd, varför man inte heller behöver maskera sig om man räknar med att dö. Signalerna dom sänder med sitt välplanerade tillslag är att det finns etablerad terrorcell i Paris förorter, dom är kraftfulla och kan retirera och gömma sig för förförjelse.

Om det är ett svar på Frankrikes deltagande mot IS, eller om det har med tidningen att göra enbart låter jag vara osagt. Informationen dom haft om tidningen och exempelvis mötet som tagits upp tidigare gör det anmärkningsvärt och utstuderat, inte något vansinnesdåd. Från tidningen och polisens sida har man sedan länge varit medveten om hotbilden.

Ett ytterligare spår, gällande maskerna och att det inte är ett självmordsdåd gör att myndigheterna binder upp polisiär och militär insats i ett sökande efter dom. Det riktar också blicken bort från andra delar. En samordnad organisation (som vi får anta att dom är efter agerandet), kan då slå ut andra platser under "skydd" av sökandet efter dessa, med resultat av att det kan ta längre att svara upp från polisiär sida.

En naggande tanke är också att det är ett drag av krig och inte uppdrag, något långsiktigt. Då sänder det inspirerande signaler om att man kan undvika att bli tillfångatagen eller dödad.

Såklart är allt spekulation från min sida.
Citera
2015-01-07, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Lugnet kan självklart förklaras av diverse bruk av droger.

Dock får man inte sådan lugnhet av lite soft airguns och militärmanualer, adrenalinpåslaget att genomföra det här dådet är kraftigare än något annat som man genomför, det kan tyda antingen på:
a) Personerna använder droger.
b) De har tidigare varit i strider och därför blivit vana.

Jag har ingen koll på vad för droger som är lämpliga och vad som är vanliga bi-effekter, kanske var avrättningen en sak som inte hade hänt om personen inte hade varit drogpåverkad.

Amfetamin i olika varianter bör vara lämpligast, med tanke på att det använts av tyskar, jänkare mfl. under VV2, Vietnamkriget etc. Ger större skärpa, förbättrar pricksäkerheten och dessutom vanlig förekommande bland islamister i Irak och Syrien enligt X-antal internetrapporter.
Citera
2015-01-07, 20:02
Medlem
thissuitisblacknots avatar
Citat:

Ja, men dom har inte haft ihjäl franska tjänstemän mitt i Paris! Lite svårt och bli van med det.
Citera
2015-01-07, 20:02
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Av det jag har sett i media, så är det inget som tyder på någon som helst "avancerad militär utbildning". I motsats till de flesta muslimska terrordåd så "lyckas" de iofs inte spränga sig själva i småbitar, eller skjuta sin kamrat av misstag. M.Skillt lever i sin egen lilla värld.. Att två galna muslimer med automatkarbiner kan skjuta ihjäl 11 kontorsarbetare och en (iofs pistolbeväpnad) polis betyder inte att de direkt håller SAS-klass. Eller hur?

Ge mig (jag menar hypotetiskt nu!! ) en AK5 och två fulla magasin, så kan jag i stort sett utplåna hela kommunstyrelsen i den lilla kommun jag bor i. Utan att ha någon sorts "Spetznas"-utbildning i ryggen.

M.Skillt?
Bara att dom håller sig gömda tyder på viss utbildning om man säger så.
Citera
2015-01-07, 20:03
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Lugnet kan självklart förklaras av diverse bruk av droger.

Dock får man inte sådan lugnhet av lite soft airguns och militärmanualer, adrenalinpåslaget att genomföra det här dådet är kraftigare än något annat som man genomför, det kan tyda antingen på:
a) Personerna använder droger.
c) En blandning av a och b.

Jag har ingen koll på vad för droger som är lämpliga och vad som är vanliga bi-effekter, kanske var avrättningen en sak som inte hade hänt om personen inte hade varit drogpåverkad.
Är dock tveksam till att droger hjälper till att fixa en sådan bra träffbild som blev på vindrutan.
Angående drogerna så är benzodiazepiner vanligt förekommande i t.ex rån sammanhang.
Citera
2015-01-07, 20:03
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad är det som identifierar honom som en soldat från främlingslegionen?

Röd basker med eldsflamma emblemet.
Citera
2015-01-07, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
http://www.liveleak.com/view?i=e56_1420643184
"Skjut inte bossen" eller "det är lugnt bossen" vet inte varför han skulle säga det senare exakt men det låter som att han säger så.
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xkcd
Normalt är islamister inte maskerade under sina dåd, jag har för mig (inte på något sätt säker) att det ligger i deras lära. Ofta rör det sig om självmordsdåd, varför man inte heller behöver maskera sig om man räknar med att dö. Signalerna dom sänder med sitt välplanerade tillslag är att det finns etablerad terrorcell i Paris förorter, dom är kraftfulla och kan retirera och gömma sig för förförjelse.

Om det är ett svar på Frankrikes deltagande mot IS, eller om det har med tidningen att göra enbart låter jag vara osagt. Informationen dom haft om tidningen och exempelvis mötet som tagits upp tidigare gör det anmärkningsvärt och utstuderat, inte något vansinnesdåd. Från tidningen och polisens sida har man sedan länge varit medveten om hotbilden.

Förstår inte riktigt vad det är som ska "ligga i deras lära". Vilken då? Terroristhandboken för IS?

Det rör sig om människor som troligen tänker slå till igen om det behövs och som vill komma undan. Al-qaeda i Yemen var det någon som hävdade att det skulle vara.
Citera
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
Dom har uppenbarligen varit organiserade och haft kännedom om vapenhantering. Kolla bara träffbilden på snutbilen. En vanlig random-islamist klarar inte det där med liknande samordning.

Nej, en "vanlig random-islamist" skulle först skjuta sig själv i foten, sedan sin kompis i ryggen. Det krävs ingen avancerad utbildning för att åstadkomma den träffbilden - haussa inte upp det hela! En 10-åring som har tränat någon timme med ett luftgevär, och är beredd på den starka rekylen från en AK-74 (ja, jag menar "74" - inte "47"..), kan åstadkomma samma sak.

Ge en apa ett vapen, och den kan ganska snart hantera det: "Ape With AK-47"..
Citera
Medlem
Citat:

Ett ytterligare spår, gällande maskerna och att det inte är ett självmordsdåd gör att myndigheterna binder upp polisiär och militär insats i ett sökande efter dom. Det riktar också blicken bort från andra delar. En samordnad organisation (som vi får anta att dom är efter agerandet), kan då slå ut andra platser under "skydd" av sökandet efter dessa, med resultat av att det kan ta längre att svara upp från polisiär sida.

En naggande tanke är också att det är ett drag av krig och inte uppdrag, något långsiktigt. Då sänder det inspirerande signaler om att man kan undvika att bli tillfångatagen eller dödad.

Har du sett filmerna från IS själva? Det saknas inte direkt maskerade män i de filmerna....
Citera
2015-01-07, 20:05
Medlem
40-27-30s avatar
Citat:

Håller med dig i dessa tankar. Magkänslan säger att sedan IS kom till så har vi sett ett slags generationsskifte från Al Qaida-doktrinen. Attentatsmännen är antagligen s.k. "fransmän" som har varit nere på Levanten och krigat med IS. Som uppvuxna i Frankrike kan de ha en semi-sekulär bakgrund och sedan ha radikaliserats. Med detta menar jag att de har gillat sin rapmusik, sina XBox-spel och allt annat som hör ungdomslivet till, innan de har "fått sitt kall" och bestämde sig för att strida för Islam. Medan de är beredda att ge sina liv för kampen, är det inte säkert att de vill dö för sakens skull. Om de har ett "milistänk" snarare än ett "terroristtänk" så är det bara logiskt att man följer krigets ekonomiska logik och försöker bevara stridskapacitet/ammunition/manskap så att man kan uppnå fler delmål, snarare än att vinna någon "symbolisk strid". Detta har man redan lyckats med genom att utplåna redaktionen.
Citera
2015-01-07, 20:05
Medlem
Hur såg händelse förloppet ut ? Var polisen på plats innan eller efter avrättningarna inne på tidningen ?

Har lyssnat en del på direktsändningarna, där tyckte jag dom sa att tidningen stod under polis
beskydd. Dock så som jag uppfattat tog dom sig in först genom att hota en i personalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in