2015-01-07, 19:46
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2594329-terroristjakten-fortsatter-i-paris

"Tecknaren Corine Rey berättar för veckomagasinet L'Humanité att det var hon som, under vapenhot, släppte in skyttarna på redaktionen.

-Attacken varade fem minuter. Gärningsmännen talade perfekt franska och sade att de var från al-Qaida, säger hon.

Attentatsmännen skrek: "Vi har hämnats profeten!"

Charlie Hebdo är en av de tidningar som har publicerat de omstridda danska profetteckningarna. Nyligen publicerade tidningen också en satirteckning på sitt Twitterkonto föreställande ledaren för jihadistgruppen Islamiska staten (IS), Abu Bakr al-Baghdadi."

Det hör man ju på en av filmerna, att de pratar franska flytande..
Det sa jag tidigt att det var inhemsk terrorism om än knas-religionen islam..
Citera
2015-01-07, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Skott under västen, passeringen, skallskottet, stridsväst, stridsställningen, vapenremmen, lugnet, kommunikationen och hur ena arbetar polisen från trottoaren medan hans partner kontrollerar från vägen.

/Micke

Vad har vi för fakta om fransk polis skydddsvästar? Skallskottet bevisar intet.
Vad säger att lugnet inte lika gärna förklaras med religiös frälsning och lite amfetamin?
Vad säger att de inte lika gärna kunnat övat lite privat med militärmanualer och lite soft airguns?

Visst de kan vara militärt utbildade men jag har inte sett något som övertygar mig.
Vi får se vad som händer senare, lite fler incidenter kan kanske ge lite mer klarhet i frågan.
Citera
Medlem
någon har säkert redan påpekat detta men är sidan hackad?
http://www.charliehebdo.fr/

edit: den är nog ej det.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytet
Finns väl inget bekräftat att det är islamister. Tror media gör rätt att inte spekulera. Dock tror jag personligen på muslinspåret

Det stod i ett inlägg att de pratade ryska, stämmer det? Putin var ju på hugget och kommenterade tidigt morden.
Citera
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vilket rent otroligt jävla skitsnack.
Buddysystem heter för övrigt stridspar på svenska. Grunderna har du lärt dig på några timmar om du har IQ 100.

Av det jag har sett i media, så är det inget som tyder på någon som helst "avancerad militär utbildning". I motsats till de flesta muslimska terrordåd så "lyckas" de iofs inte spränga sig själva i småbitar, eller skjuta sin kamrat av misstag. M.Skillt lever i sin egen lilla värld.. Att två galna muslimer med automatkarbiner kan skjuta ihjäl 11 kontorsarbetare och en (iofs pistolbeväpnad) polis betyder inte att de direkt håller SAS-klass. Eller hur?

Ge mig (jag menar hypotetiskt nu!! ) en AK5 och två fulla magasin, så kan jag i stort sett utplåna hela kommunstyrelsen i den lilla kommun jag bor i. Utan att ha någon sorts "Spetznas"-utbildning i ryggen.

M.Skillt?
Citera
2015-01-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
För att undvika identifikation/misstanke, och på så sätt i lugn och ro kunna planera/utföra fler terrordåd utan Polis hack i häl?

Ja men det vet du ju inte, det kan du anta..

Det kan lika bra ha att göra med att de vill slippa fängelse eller vill kunna lämna landet. Och det jag vänder mig mot vore att deras maskering skulle tala för det, då det inte gör det för fem öre.
Alla som genomför dåd och avser att överleva maskerar sig, de som spränger sig i luften har sällan rånarluva, antagligen för att det kvittar och att det skulle missgynna dem i antalet offer..

Däremot talar gärningen för att flera brott kommer ske, då återfall i brott är vanligt. Maskeringen säger inget i den frågan..
Citera
Bannlyst
Än en gång tycker jag detaljen med skorna som faller ur bilen var intressant. Slump eller ingick extra skor i planeringen?
Citera
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Å andra sidan, om gärningsmännen nu tillhör en större cell som planerar fler dåd, vore det väl mer optimalt att utföra flera attacker samtidigt (vilket även skulle försvåra bemanningsarbetet för polis och insatsstyrkor), istället för att riskera att åka fast innan man kan planera och utföra nästa attack?
Fråga inte mig. Men grundsyftet med maskering är att undvika identifikation. Varför krångla till det?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops

Trlgtvs inte. 'Je suis Charlie' har ju blivit dagens och den närmaste framtidens mening.
Citera
2015-01-07, 19:49
Medlem
Jag hörde på nyheterna nu , dom tror att det här dådet planerats rätt länge, för flera av dom som blev skjutna var kända ritare och flera av dom hade även livvakter och skydd.
Så dom här visste dom skulle vara där just idag .
Det är knappast bilden på IS ledaren som är den utlösande faktorn, sen avände dom sig tydligen av kalaschnikovs enligt ett vittne.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40-27-30
Håller med om detta. Jag tror det är något många förvånas över om man tittar på s.k. combat footage från olika delar i världen, att soldater som strider med varandra ibland skämtar och har en ganska slapp stil på sina håll. För mig är det ganska oförståerligt, men så är det när man blir van.
Här är väl Israelerna ett typexempel, när deras elitförband gör genomsök i ockuperat område så liknas det ibland med söndagspromenader. Sen ska man inte tro att soldater rör sig taktiskt hela tiden, var situation har sitt beteende.

/Micke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops

edit: den är nog ej det.

Ser ut som den är hackad, kolla pdf:en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in