2015-01-07, 19:28
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sverigedemokraterna hade vid årsskiftet 15 871 medlemmar. I september var medlemsantalet 14 033. Ökningen är således 1838 sedan valmånaden, vilket motsvarar en ökning med 13 procent. Utvecklingen för medlemsantalet indikerar således inte någon kraftig ökning av opinionsstödet. Åtminstone inte uppemot 20 procent som många önskar.

Denna är visserligen ett år gammal, men fungerar ändå som en referens;
http://www.dagensopinion.se/veckans-brief/2014/alliansen-tappar-medlemmar-%E2%80%93-oppositionen-%C3%B6kar?print=%E2%9C%93

Ser man till moderaterna, som vid tidpunkten hade enligt mätningar 28% och ett medlemsantal på runt 40.000. Sossarna hade vid tidpunkten ~30% och runt 100.000 medlemmar.

Alltså hade sossarna dubbelt så många medlemmar men enbart 2 procentenheter mer än moderaterna. Detta visar bara att socialdemokrater ÄLSKAR fackförbund, klubbar, föreningar, medlemskap, A-kassa, LO-kollektiv. De älskar att vara ute 1 maj och demonstrera, vilket moderaterna inte alls gör i samma utsträckning.

Man få helt enkelt se till att socialdemokraterna föddes ur föreningslivet och det är deras kultur. Denna kultur håller väl visserligen på att försvinna. Men än ligger den sossarna extremt varmt om hjärtat.

Därför är det inte riktigt rättvist att se till hur många medlemmar SD har för att skapa sig en uppfattning om hur mycket dem växer.
2015-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
har det inte kommit nån undersökning efter decemberuppgörelsen? mkt märkligt isf...

Folk börjar i almänhet efter julledigheten idag.
Eller så är det en enorm konspiration..
2015-01-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe

Därför är det inte riktigt rättvist att se till hur många medlemmar SD har för att skapa sig en uppfattning om hur mycket dem växer.

Det är hur medlemsantalet växer som är intressant. Detta har diskuterats i tråden ett stort antal gånger och tesen har varit att medlemstillväxten väl följer tillväxten i opinionen.
2015-01-07, 19:39
Medlem
Amors avatar
Vad ska man tro om effekterna av terrordådet i Frankrike. Kommer det ge SD extra stöd.

Tycker det är viktigt nu att SD:are inte är ute och vevar för mycket i media. Dådet talar för sig själv. Låt de politiskt korrekta vända och vrida på sig, snurra in sig i förklaringar.
2015-01-07, 19:41
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är hur medlemsantalet växer som är intressant. Detta har diskuterats i tråden ett stort antal gånger och tesen har varit att medlemstillväxten väl följer tillväxten i opinionen.

Ja, jag påstår väl inte att det är inte på det sättet. Det vore osannolikt att väljarstödet ökar med runt 100%, men medlemsantalet står still.

Men vad som man borde ta med i beräkningarna är att vänster och socialdemokrater har en mycket starkare kärlek för t.ex fackförbund eller demonstrationståg.
Eller varför tror du moderaterna hade hälften så många medlemmar vid tidpunkten som jag refererade till som sossarna hade?
2015-01-07, 19:46
Avslutad
Medlemsantal - valresultat
sep 2006: 1 800-2 500, 2,9 %
sep 2010: 4 800-5 800, 5,7 %
sep 2014: ca 12 800, 12,9 %

Följer opinionen (i varje fall valresultatet) ganska väl hittills.
2015-01-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Ja, jag påstår väl inte att det är inte på det sättet. Det vore osannolikt att väljarstödet ökar med runt 100%, men medlemsantalet står still.

Men vad som man borde ta med i beräkningarna är att vänster och socialdemokrater har en mycket starkare kärlek för t.ex fackförbund eller demonstrationståg.
Eller varför tror du moderaterna hade hälften så många medlemmar vid tidpunkten som jag refererade till som sossarna hade?
Det är väl ingen som har diskuterat de absoluta siffrorna.
Enbart den procentuella ökningen.
2015-01-07, 19:54
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det är väl ingen som har diskuterat de absoluta siffrorna.
Enbart den procentuella ökningen.

Jag skiter väl i de absoluta talen.
Vad menar du ens?

Petronius skrev detta;

Citat:
Utvecklingen för medlemsantalet indikerar således inte någon kraftig ökning av opinionsstödet. Åtminstone inte uppemot 20 procent som många önskar.

Jag svarade att det inte riktigt är representativt att gå på medlemsantalet för att avgöra om SD just nu ligger på 20%. För jag tror inte SD har samma förbund/klubb-kärlek som sossarna.
2015-01-07, 20:01
Medlem
Jag tror man ska tänka på att de nya väljarna som vi hoppas på i nästa ou är i grunden borgerliga väljare som inte vill att deras röst ska vara en röst på de rödgröna. Dessa är alliansväljare och har ingen tanke på att söka medlemskap i SD.
2015-01-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Feltänk.
Det där är ett material som man inte kan dra vettiga slutsatser av eftersom en så försvinnande liten del väljare orkar bli medlemmar i ett parti.

Däremot vet vi med bestämdhet ett par saker.
Ett är att SD de facto fått cirka 17 procent av Sentio i deras senaste mätning.
En annan sak är att Sentio bevisligen lyckas pricka SDopinion väldigt väl.
Slutligen får man ha lite känsla för politisk feeling och tänka efter vad Decembersveket gjorde med alliansväljares politiska uppfattning.
Moderaterna har väl aldrig varit med om en motsvarande facebookstorm vartfall.

Nu kanske även muslimernas senaste illdåd i Frankrike hinner smitta av sig i någon mån på kommande mätningar.

Problemet är och förblir dock att endast Sentio äger nödvändig trovärdighet när det gäller SDs verkliga opinionssiffror så vi får alla ge oss till tåls till de kommer med de nya siffrorna.

Jag är övertygad om att de kommer att visa på över 20 procent samtidigt som framförallt Moderaterna går tillbaka.

Ofta kommer man långt med sunt förnuft och vederhäftiga spekulationer. Ibland rätt långtgående spekulationer.

Jag har hela tiden gjort antagandet att systerpartiernas tak är SD:s framtida golv, oavsett vad etablerade partier gör. Det tåget har redan gått, SD är ett 20+ procentsparti även om M eller KD korrigerar kurs en aning. Omläggningen kan hejda ytterligare väljarflykt, knappast vända den redan skedda. Men inte ens det är säkert.

Vidare finns inget egentligt tak om andra partier fortsätter på den inslagna vägen - för att riktigt tydliggöra så kommer till slut även den somaliska familjen vilja skydda sin tillgång till svensk välfärd och sätta stopp för syrierna, etiopierna, afghanerna m fl.

Mot detta har hävdats att SD har ett tak på 6% som "bryr sig om invandringen så mycket" eller är "mottagliga för högerextrem populism". Nej, kanske 8%. Eller HÖGST 10% Eller 15%. Eller 25%.

Nu har plötsligt samma spekulationer som jag och flera här hade 2010 om ett SD på 20-25-och t o m 30 procent, blivit allmängods hos debattörer från Cornucopia till Aftonbladet, som alla tills helt nyligen "visste" annorlunda.

En annan sådan "profetia" som verkar självklar nu är att resan mellan 12-18% skulle bli mycket kortare än den mellan 6 och 12. Växandet i sig ger en ovärderlig legitimitet och gravitation. Direkt efter valet trodde jag att det "skulle bli åka av" i opinionen, varför jag var så särskilt mån om att försvara Sentio som en trovärdig gold standard.

Poängen är att det är minst lika riskabelt att vara konservativ och bakåtblickande som att vara dynamisk och ta ut svängarna.
Senast redigerad av oyto 2015-01-07 kl. 20:35.
2015-01-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Vad ska man tro om effekterna av terrordådet i Frankrike. Kommer det ge SD extra stöd.

Tycker det är viktigt nu att SD:are inte är ute och vevar för mycket i media. Dådet talar för sig själv. Låt de politiskt korrekta vända och vrida på sig, snurra in sig i förklaringar.
Njae, jag tror att det höjer den allmänna känslan av europeisk trötthet över att folk från mellanöstern verkar ha som enda intresse att döda allt och alla, såväl varandra som amerikanska kontorsarbetare i skyskrapor eller folk som ritar roliga teckningar av en arab som levde för 1400 år sen.

Men DÖ och chippendales-syrierna i Östersund kommer att bidra mycket mer till SD:s tillväxt än terrorattacken i Frankrike.
2015-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag tror man ska tänka på att de nya väljarna som vi hoppas på i nästa ou är i grunden borgerliga väljare som inte vill att deras röst ska vara en röst på de rödgröna. Dessa är alliansväljare och har ingen tanke på att söka medlemskap i SD.

Det är samma funktion som gör att det inte alls var självklart att skämsfaktorn skulle minska hos de 7% väljare SD vann under förra mandatperioden, vilket OI valde att anta. De jämförde med "normaliseringen" i andra europeiska länder, utan att ta Arnstad et el med i beräkningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in