2015-01-07, 16:56
Medlem
Det var en nyreggad som dök in i tråden en gång för ett par år sedan och sa att United Minds skulle ge SD en fantasisiffra, och han fick rätt på decimalen tre dagar senare. Jag trodde på honom då och tror på det här ryktet också.
2015-01-07, 17:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Han hade ju en kompis som jobbade på Inizio.

Jag missade det inlägget, handlade det ryktet om 20% i rådata eller viktat?
2015-01-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Någon som vet hur långt efter avslutad inhämtning det i regel tar för en undersökning att sammanställas och publiceras?

Webundersökningar kan sammanställas och publiceras på minuter.
OI har dataprogram eller liknande för automatiska uträkningar.
Kontroll av tex oväntade resultat ta en kvart ibland längre.
Det rör sig skrattretande enkla enkäter från 1000 - 2000 svarande.
Svaren till UnitedMinds 2010 - 2013 mars har gått att ladda ner.
Jag och andra tex RingRing2014 har analyserat dessa på olika sätt i tråden.
Man kunde bla se att UnitedMinds, som de skrivit, hade en faktor för att sänka SD.
Rådata indikerade att det inte fanns motiv för denna faktor.

Faktor ledde till att UnitedMinds underskattade SD med ca 2 procentenheter
de senaste åren och vid valet.
2015-01-07, 17:33
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Han hade ju en kompis som jobbade på Inizio.
Det var ju ändå väldigt lite information han gav. Kanske personen på Inizio bara angav sitt intryck av de samtal han personligen hade ringt, eller kanske det kom av löst prat på kafferasten. Det var ju inget som antydde att personen hade en position på företaget som gör att han hade tillgång till någon sammanställning av siffrorna.
2015-01-07, 17:35
Medlem
Sverigedemokraterna hade vid årsskiftet 15 871 medlemmar. I september var medlemsantalet 14 033. Ökningen är således 1838 sedan valmånaden, vilket motsvarar en ökning med 13 procent. Utvecklingen för medlemsantalet indikerar således inte någon kraftig ökning av opinionsstödet. Åtminstone inte uppemot 20 procent som många önskar.
2015-01-07, 17:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför då?

Inizio har ju ersatt United Minds, här är datumet för OU i januari de senaste åren (2011-) för UM & Demoskop:
UM: 17/1, 16/1, 21/1, 13/1
Demoskop: 13/1, 9/1, 12/1, 10/1

Inzio startade en ny ou omedelbart efter DÖ dvs den 27e. Är det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta?

Det har visserligen varit mycket ledigt nu men när de var så snabba ut efter DÖ kan man anta att de hade ambitionen att köra en snabb OU.

Kanske fick SD för bra siffror.
2015-01-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sverigedemokraterna hade vid årsskiftet 15 871 medlemmar. I september var medlemsantalet 14 033. Ökningen är således 1838 sedan valmånaden, vilket motsvarar en ökning med 13 procent. Utvecklingen för medlemsantalet indikerar således inte någon kraftig ökning av opinionsstödet. Åtminstone inte uppemot 20 procent som många önskar.

Feltänk.
Det där är ett material som man inte kan dra vettiga slutsatser av eftersom en så försvinnande liten del väljare orkar bli medlemmar i ett parti.

Däremot vet vi med bestämdhet ett par saker.
Ett är att SD de facto fått cirka 17 procent av Sentio i deras senaste mätning.
En annan sak är att Sentio bevisligen lyckas pricka SDopinion väldigt väl.
Slutligen får man ha lite känsla för politisk feeling och tänka efter vad Decembersveket gjorde med alliansväljares politiska uppfattning.
Moderaterna har väl aldrig varit med om en motsvarande facebookstorm vartfall.

Nu kanske även muslimernas senaste illdåd i Frankrike hinner smitta av sig i någon mån på kommande mätningar.

Problemet är och förblir dock att endast Sentio äger nödvändig trovärdighet när det gäller SDs verkliga opinionssiffror så vi får alla ge oss till tåls till de kommer med de nya siffrorna.

Jag är övertygad om att de kommer att visa på över 20 procent samtidigt som framförallt Moderaterna går tillbaka.
2015-01-07, 18:05
Medlem
har det inte kommit nån undersökning efter decemberuppgörelsen? mkt märkligt isf...
2015-01-07, 18:12
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:

De som blir medlemmar är de som sympatiserat en längre tid med Sverigedemokraterna. Så din jämförelse haltar.

Jag tror att många av de som blivit medlemmar efter valet är de som sedan länge sympatiserat med SD och valde att bli medlemmar efter att de väl röstat på partiet. För varför ska man vara medlem i ett parti om man inte röstat på dem?
Medlemstalet kommer göra en ny stor ökning igen efter nästa väl när de nya sympatisörerna på riktigt tar steget och röstar på Sverigedemokraterna.
2015-01-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
De som blir medlemmar är de som sympatiserat en längre tid med Sverigedemokraterna. Så din jämförelse haltar.

Jag tror att många av de som blivit medlemmar efter valet är de som sedan länge sympatiserat med SD och valde att bli medlemmar efter att de väl röstat på partiet. För varför ska man vara medlem i ett parti om man inte röstat på dem?
Medlemstalet kommer göra en ny stor ökning igen efter nästa väl när de nya sympatisörerna på riktigt tar steget och röstar på Sverigedemokraterna.

Bara några sidor bak hänvisades till medlemssiffror i Sdu som då skulle förebåda opinionsexplosionen. Det gäller att välja de fakta som stöder egna önskningar, tydligen...
2015-01-07, 18:28
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Bara några sidor bak hänvisades till medlemssiffror i Sdu som då skulle förebåda opinionsexplosionen. Det gäller att välja de fakta som stöder egna önskningar, tydligen...

Va?
2015-01-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
Om Aftonbladets eller någon annan än sentio visar 20% eller mer så äter jag upp mina kalsonger! Tror inte det finns skuggan av en chans att de skulle publicera ett sådant resultat.

Nej 18% kommer de visa i absolut bästa fall! Sanna mina ord pojkar och flickor ni kommer bli så besvikna om ni verkligen tror OUs kommer visa 20+ här.
Det där ryktet om 20% var väl bara en random snubbe som trillade in här så varför man lägger någon som helst tilltro till det ryktet förstår jag inte.

Hörde ett rykte idag att SD kommer ligga på 16.3 i inizio.

Hoppas jag har fel men jag tror uppgången i OUs kommer vara ytterst blygsam.

Tycker det också vara helt otroligt om Aftonbladet/ Inizio skulle publicera en mätning på 20% , när Helin, Mellin, Anders Lindberg , Karin Pettersson etc är sd hatare

nästan som skulle härma Lööf o säga " äter upp min högra sko " ifall det skulle publiceras

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in