2015-01-07, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Vad jag har läst så sa dom att dom tillhörde Al Queda, om det stämmer vet jag ej.

Ja, de skrek att de kom därifrån men det kan egentligen vem som helst göra.

Citat:
Ursprungligen postat av OpusSpicatum
Nej, bara trollnonsens, det var islamister, ingen tvekan

Svårt att se annat men alltid intressant att fundera på möjligheterna.
Citera
2015-01-07, 19:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Har du någon källa som säger att kvinnan blev hotat att öppna dörren. Det förefaller konstigt att hon skulle in själv samtidigt som dom kom dit.

Tecknaren Corinne Rey var på väg till förskolan för att hämta sin dotter. Då mötte hon terroristerna i dörren.

Hon berättar nu för Humanité om hur hon tvingades släppa in männen och hur hon såg dem skjuta ihjäl hennes vänner och kolleger på Charlie Hebdo.

- De ville komma in i tidningens lokaler. Och eftersom de hotade med vapen så gav jag dem koden. De drog vapen mot Wolinski och Cabu. De tog ungefär fem minuter. Jag gömde mig under en byrå. De pratade utmärkt franska.

http://www.expressen.se/nyheter/hon-tvingades-slappa-in-garningsmannen/
Citera
2015-01-07, 19:15
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Ja, den genomsnittlige araben kör spray and pray, men avsaknaden av detta bevisar inte militär utbildning. Kan lika gärna vara så att MENA-DAMPEN avtagit lite när de vuxit upp i västvärlden och fått viss inskolning i västerländskt tänkande.
Och nu ska jag förklara varför ryska vapen har semi-automat längst ner och full automat i mitten på säkringen, för att den mänskliga otränade reflexen är just att skjuta automat - spray and pray. Det var även därför det beräknades gå 10.000 kulor per dödad i Vietnam.

Så det har mycket litet att göra med någon uppväxt i Frankrike eller i någon sandlåda i mellanöstern.

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ca84
http://media.fyre.co/MYXgAPYFSQqSq4CSQ9Po_RTR4KEY5.jpg

Är inte detta en soldat från främlingslegionen? Får dem bedriva verksamhet i sitt egna land, de klassas väl som legosoldater? även om de ingår i franska armen.

Vad är det som identifierar honom som en soldat från främlingslegionen?
Citera
2015-01-07, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beavertand
Bild tagen idag idag pga höjd beredskap?

Jag har varit i Paris tre gånger sedan 2010 och dom har alltid stått vid eiffeltornet.
Citera
2015-01-07, 19:17
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Vad menar du? Den citerade personen undrar om det är ryska som talas i klippet och jag säger att det är franska. Därefter hänvisar jag till en diskussion om varför terroristen sa just "C'était pas un algérien. C'est bon."

Vad bra att du också hörde att det inte är ryska. Très bien! Ja, jag skulle tippa på att det bor två miljoner marockaner/algerier/tunisier i Frankrike, två miljoner i Spanien och en miljon i Italien.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tecknaren Corinne Rey var på väg till förskolan för att hämta sin dotter. Då mötte hon terroristerna i dörren.

Hon berättar nu för Humanité om hur hon tvingades släppa in männen och hur hon såg dem skjuta ihjäl hennes vänner och kolleger på Charlie Hebdo.

- De ville komma in i tidningens lokaler. Och eftersom de hotade med vapen så gav jag dem koden. De drog vapen mot Wolinski och Cabu. De tog ungefär fem minuter. Jag gömde mig under en byrå. De pratade utmärkt franska.

http://www.expressen.se/nyheter/hon-tvingades-slappa-in-garningsmannen/

De pratade utmärkt franska, det brukar man göra om man är boende i Frankrike eller ett fransktaland land, men det finns också utbildningar i det franska språket, säger inte så mycket om gärningsmännen.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Polisen som blev dödad med ett skott på huvudet heter Ahmed Merabet och var 42 år skriver den Franska tidningen Le Figaro.
Citera
2015-01-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad är det som identifierar honom som en soldat från främlingslegionen?

Går bara på emblemet, men du kanske är expert.. du kan ju isf säga vad det är för emblem.
Citera
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ca84
http://media.fyre.co/MYXgAPYFSQqSq4CSQ9Po_RTR4KEY5.jpg

Är inte detta en soldat från främlingslegionen? Får dem bedriva verksamhet i sitt egna land, de klassas väl som legosoldater? även om de ingår i franska armen.

Visst ser det ut att vara så, om dom bär emblemet synligt får man väl anta att dom får bedriva verksamhet i landet. Dom är såvitt jag vet underställda den franska armén.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nu vill jag väl inte kasta skit på min forna arbetsgivare men nu ska man väl inte säga att man var särskilt välutbildad efter en 7.5 månads eller en 10 månaders för den sakens skull.

Tror inte en enda av de soldater som stått MUCK kunde särskilja NATO taktik från Sovjet taktik, än mindre särskilja olika länders olika förfarande vid framryckning och sammanstöt.

/Micke

Det enda jag ser som möjligtvis skulle kunna tyda på någon form av militär kompetens är att ena terroristen använder vapenremen taktiskt(och han har brytt sig om att skaffa CHICOM stridsele), om han har en IQ på 100(visst det har ju inte alla araber men han kan vara ett undantag) så kan han lika gärna ha lärt sig detta från youtube.
Citera
2015-01-07, 19:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornationen
ja och också ser inte poliserna så utbildade ut om du ser hur dom gör i klippen
Reguljär polis skiter ner sig i dylika situationer, vi grep otaliga poliser i början av kampanjen i Ukraina och de var baske mig räddare än de gangsters som greps, förmodligen för att de inser allvaret och vet vart det kan bära hän. Och med all rätt, det är få om ens någon som står sig bra mot en automatkarbin när man själv står på öppen gata med en pistol.

/Micke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in