2015-01-07, 19:10
Medlem
Mx_1337s avatar
Så imorgon samlas vi, går hand i hand till franska ambassaden i Stockholm med tusentals pappershjärtan och applicerar dessa på fasaden för att genom denna "kärleksbombning" visa vårt stöd för attentatets offer och deras familjer. Sen mobiliserar vi på Twitter om hur avskyvärt detta är, tal hålls av präster, rabbiner och imamer tillsammans med politiskt aktiva från samtliga partier på Sergels torg och från regeringens sida utlyser man vikten av att vi måste inse att yttrandefriheten måste skyddas till varje pris.
Eller?

OnT: Fruktansvärt terrordåd, filmklippen från händelsen visar ju rena avrättningar. Blir intressant att se vilka som tar på sig ansvaret för detta.
Citera
2015-01-07, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Finns det någon möjlighet att det är en helt annan organisation som utfört dådet för att svärta ned musslorna?

Ja det finns en möjlighet, syftet kan vara det och målet ett annat, t ex. att destabilisera Europa. Ska inte fördjupa mig i det, men det kan ju finnas ett samband med pulverbreven som har mottagits ett par gånger i Sverige de senaste dagarna.
Citera
2015-01-07, 19:11
Medlem
Grandiosos avatar
Över 5000 personer har samlats på Place de la République för att uttrycka sitt stöd för Charlie Hebdo, enligt Parispolisen.

Flera franska medier går ut med ett gemensamt uttalande på Twitter där man erbjuder personal och material för att tidningen Charlie Hebdo ska kunna fortsätta leva. Man uppmanar andra medier att också bidra.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/direktrapport-attack-mot-fransk-tidning_4233499.svd?currentImage=2
Citera
2015-01-07, 19:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Knappast, snacka går ju..

Ryska pratar de inte och Skilt har en agenda mot Ryssland, hans nazistkompisar i Kiev får som alla känner till sin röv sönderkörd av ryssar.. Så att försöka lasta ryssar för detta dåd är ett skämt, speciellt när alla som råkat gått på franska i högstadiet kan avgöra saken.. Dessutom så finns ordväxlingen översatt från franska på flertalet sidor..

Skillt har ju backat på språkdelen.

Och säga vad man vill om den mannen, men han lär ha större militär erfarenhet än de flesta. Han kan ju ha fel eller ljuga, men om man ska hävda det får man nog backa upp det. Det är Skillts analyser av taktiken i filmen jag syftar på.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Värst vad många militära experter som dök upp och drar långt gående slutsatser av filmsekvenser som sammanlagt varar lite mer än nån minut.
Jag har som många svenskar gjort lumpen och kan inte påstå att filmerna vare sig talar för eller emot militär utbildning hos terroristerna.
Nu vill jag väl inte kasta skit på min forna arbetsgivare men nu ska man väl inte säga att man var särskilt välutbildad efter en 7.5 månads eller en 10 månaders för den sakens skull.

Tror inte en enda av de soldater som stått MUCK kunde särskilja NATO taktik från Sovjet taktik, än mindre särskilja olika länders olika förfarande vid framryckning och sammanstöt.

/Micke
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Enligt mig ligger dessa skyttar på en nivå betydligt över genomsnittlige Mellanöstern-soldat. Kan tänka mig att de flesta värnpliktiga soldater som gått igenom GMU håller den nivån. Sen att det inte är officerare inom SAS tycker jag är uppenbart. Saken är att en tränad soldat kan göra stort motstånd mot fransk polis. Mot franska SWAT är de dock chanslösa.

Ja, den genomsnittlige araben kör spray and pray, men avsaknaden av detta bevisar inte militär utbildning. Kan lika gärna vara så att MENA-DAMPEN avtagit lite när de vuxit upp i västvärlden och fått viss inskolning i västerländskt tänkande.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Kvinnan blev ju hotad med vapen och beordrades öppna dörrarna , skulle inte ni öppna dörren om det var 3 män som höll automatvapen mot huvudet eller?

Har du någon källa som säger att kvinnan blev hotad att öppna dörren. Det förefaller konstigt att hon skulle in själv samtidigt som dom kom dit.
Citera
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Allt verkar väldigt utstuderat. Har de haft en insider eller liknande. De kunde byggnaden, visste att alla var där.

Tror inte det alls.

Enligt mediauppgifter gick de först till fel byggnad. Sedan var de tvungna att vänta på att bli insläppa av kvinnan som kunde koden.

Om de haft insider, eller om det varit VÄLDIGT utstuderat så hade de säkerligen kunnat fixa koden, samt inte tagit fel byggnad
Citera
2015-01-07, 19:13
Medlem
http://media.fyre.co/MYXgAPYFSQqSq4CSQ9Po_RTR4KEY5.jpg

Är inte detta en soldat från främlingslegionen? Får dem bedriva verksamhet i sitt egna land, de klassas väl som legosoldater? även om de ingår i franska armen.
Citera
2015-01-07, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nu vill jag väl inte kasta skit på min forna arbetsgivare men nu ska man väl inte säga att man var särskilt välutbildad efter en 7.5 månads eller en 10 månaders för den sakens skull.

Tror inte en enda av de soldater som stått MUCK kunde särskilja NATO taktik från Sovjet taktik, än mindre särskilja olika länders olika förfarande vid framryckning och sammanstöt.

/Micke
ja och också ser inte poliserna så utbildade ut om du ser hur dom gör i klippen
Citera
2015-01-07, 19:14
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Har du någon källa som säger att kvinnan blev hotat att öppna dörren. Det förefaller konstigt att hon skulle in själv samtidigt som dom kom dit.

Hon var på väg ut från byggnaden.
Läs intervju på Expressen.
Citera
2015-01-07, 19:14
Medlem
beavertands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ca84
http://media.fyre.co/MYXgAPYFSQqSq4CSQ9Po_RTR4KEY5.jpg

Är inte detta en soldat från främlingslegionen? Får dem bedriva verksamhet i sitt egna land, de klassas väl som legosoldater? även om de ingår i franska armen.
Bild tagen idag idag pga höjd beredskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in