2015-01-07, 17:28
Medlem
Som rubriken lyder, kan religion och vetenskap ha någon påverkan på varandra och hur/när isåfall?
Senast redigerad av Mineralvatten1 2015-01-07 kl. 17:33.
Citera
2015-01-07, 17:35
Medlem
goran744s avatar
Naturvetenskapen baserar på OBSERVATIONER, experiment och tester där man försöker förklara hur verkligheten fungerar och är uppbyggd.

Det går inte att basera sina OBSERVATIONER på Gud på samma sätt.

Däremot skulle man kunna mötas i ett gemensamt projekt och hitta ett annan metod, om nu målet är att AVSLÖJA GUD.
Tror inte att det är möjligt!
Citera
2015-01-07, 17:38
Medlem
Ja. Att du ens ställer frågan är väl ett tecken på det.

Däremot så borde de inte påverka varandra. Men det gör de tyvärr.
Citera
2015-01-07, 17:53
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|51783747]
Citat:
Naturvetenskapen baserar på OBSERVATIONER, experiment och tester där man försöker förklara hur verkligheten fungerar och är uppbyggd.
Naturvetenskap är ORDENTLIGT så mycket mer än denna din uppfattning om hur naturvetenslkap... integreras i samhällen - vänligen vidga dig och håll inte denna SNÄVA strawman intakt, för att stanna vid att vetenskap enbart observerar är att vilja tippa över till att "däremot" religionen... bla bla

så nej, måste förtydliga här ur fel du har, det är nödvändigt, sorry

ta inte illa upp är du snäll, döda inte diskussions-ytan, jag ber dig

Citat:
Det går inte att basera sina OBSERVATIONER på Gud på samma sätt.
Exakt vad det gör!!

Vad handlar om livsfrågor, ska man ANSVARA för... och det inte taffligt, så räta upp dig nu, se till att visa ryggrad.

Du ska ha cirkulation också i vindsutrymmet, vad har man annars vindsvåning till?

Citat:

Däremot skulle man kunna mötas i ett gemensamt projekt och hitta ett annan metod, om nu målet är att AVSLÖJA GUD.
Japp.. änteligen.

och hur.. var... när... vem/vilka behöver .... lära känna sin egen religion.. och utifrån vad, varför m.a.o

Citat:

Tror inte att det är möjligt!
Jag inte bara tror, jag vet att det är enda vägen.

there´s ONE way forward.
Citera
2015-01-07, 18:05
Medlem
goran744s avatar
[quote=Honey.B.Blue|51784064]
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Naturvetenskap är ORDENTLIGT så mycket mer än denna din uppfattning om hur naturvetenslkap... integreras i samhällen - vänligen vidga dig och håll inte denna SNÄVA strawman intakt, för att stanna vid att vetenskap enbart observerar är att vilja tippa över till att "däremot" religionen... bla bla

så nej, måste förtydliga här ur fel du har, det är nödvändigt, sorry

ta inte illa upp är du snäll, döda inte diskussions-ytan, jag ber dig

Exakt vad det gör!!

Vad handlar om livsfrågor, ska man ANSVARA för... och det inte taffligt, så räta upp dig nu, se till att visa ryggrad.

Du ska ha cirkulation också i vindsutrymmet, vad har man annars vindsvåning till?

Japp.. änteligen.

och hur.. var... när... vem/vilka behöver .... lära känna sin egen religion.. och utifrån vad, varför m.a.o

Jag inte bara tror, jag vet att det är enda vägen.

there´s ONE way forward.

Nu trodde du att du kände mig igen! Du har ingen aaaning om vad jag vet om vetenskap eller något och jag behöver inte sitta här och skryta om det heller. Har inga behov av sådant. Får mina behov tillgodosedda i mitt arbete,
Pratar religion och talar om det jag tror att INGEN kommer att kunna bevisa GUDS existens genom vetenskap . Gud kan man varken beräkna matematiskt, väga eller mäta...
Annars vore sakfrågan löst för länge sedan från den vetenskapliga sfären.
GUD vill ha det så här av en anledning.
Citera
2015-01-07, 18:46
Medlem
Visst har väl vetenskapen påverkan religionen. Före 1500-talets mitt var det en spaning att jorden var solsystemets mittpunkt. Sedan kom Kopernikus med sina teorier och så småningom accepterade även den katolska kyrkan att så var fallet. Det finns säkert fler fall, men detta är väl en av de mer kända. Om det har varit eller är någon påverkan åt andra hållet är lite svårare att se, jag kan inte komma på något.

Frågan om att religionen och vetenskapen skulle samarbeta är intressant. Vet inte riktigt vad det skulle kunna ge vetenskapen. Försöka bevisa Guds existens kanske. Det är ju den som hävdar att något existerar som bör vara den som kommer med bevisen då det aldrig går att bevisa att något inte finns.

Det är ju också en fundamental skillnad mellan religion och vetenskap. Inom vetenskapen är man ju aldrig säker, man är beredd att ompröva om nya fakta tillkommer. Inom religionen har man ju redan svaren.
Citera
2015-01-07, 18:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|51784295]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Nu trodde du att du kände mig igen! Du har ingen aaaning om vad jag vet om vetenskap eller något och jag behöver inte sitta här och skryta om det heller. Har inga behov av sådant. Får mina behov tillgodosedda i mitt arbete,
Pratar religion och talar om det jag tror att INGEN kommer att kunna bevisa GUDS existens genom vetenskap . Gud kan man varken beräkna matematiskt, väga eller mäta...
Redan bevisat - men bra försök att förvrida skallen på folk.

Så.. vilken påverkan har det, mycket olika det, i Iran samexisterar inte ateism och teism på det sätt vi ser i de flesta länder där extrem fundamentalism innehar tolkningsföreträdande med utomordentligt spionage och angiveri över dem, vilka lyder under tjänsteplikt i vetenskapliga fält.

börja där, se skillnad på teokrati och demokrati

(men du är ju så skarp att du redan "vet" skillnaderna.. eller din flumgud är lagom-guden.. för DIG snuttan : tack o lov gäller inte din flumpelle till..

så jag vet vid detta lag, vad "du vet" om vetenskap

thank u very much

kan vi övergå till topic?

i vilka länder sker omskärningsproceduren på kommando? raka vägen in i vetenskapliga fältet?

tell me darling please tell me also by what kind of INICATION?

Gabrielle af Einstein

(ja.. du behagade gå OFF TOPIC, ganska omedelbart.. så du har fått ett fint smeknamn av mig.. märk att efternamnet inte är av egen merit kommet, så länge mingud-lagomguden-måste-respekteras-guden

måste? mmmm du är en smygfascist , bara så du vet
Citera
2015-01-07, 19:00
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|51784295]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Redan bevisat - men bra försök att förvrida skallen på folk.

Så.. vilken påverkan har det, mycket olika det, i Iran samexisterar inte ateism och teism på det sätt vi ser i de flesta länder där extrem fundamentalism INTE undergivet ÖVERGER/BJUDER till innehav av tolkningsföreträdande med utomordentligt spionage och angiveri över dem, vilka lyder under tjänsteplikt i vetenskapliga fält.

börja där, se skillnad på teokrati och demokrati

(men du är ju så skarp att du redan "vet" skillnaderna.. eller din flumgud är lagom-guden.. för DIG snuttan : tack o lov gäller inte din flumpelle till..

så jag vet vid detta lag, vad "du vet" om vetenskap

thank u very much

kan vi övergå till topic?

i vilka länder sker omskärningsproceduren på kommando? raka vägen in i vetenskapliga fältet?

tell me darling please tell me also --> på vilken indikation.

(Gabrielle af Einstein - kan det vara du? för du gillar ju du, inte sant.

ja.. du!! inte jag, behagade gå OFF TOPIC, ganska omedelbart.. så du har fått ett fint smeknamn av mig.. märk att efternamnet inte är av egen merit kommet, så länge mingud-lagomguden-måste-respekteras-guden

måste? mmmm du är en smygfascist , bara så du vet
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-07 kl. 19:02.
Citera
2015-01-07, 19:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Visst har väl vetenskapen påverkan religionen. Före 1500-talets mitt var det en spaning att jorden var solsystemets mittpunkt. Sedan kom Kopernikus med sina teorier och så småningom accepterade även den katolska kyrkan att så var fallet. Det finns säkert fler fall, men detta är väl en av de mer kända. Om det har varit eller är någon påverkan åt andra hållet är lite svårare att se, jag kan inte komma på något.

Frågan om att religionen och vetenskapen skulle samarbeta är intressant. Vet inte riktigt vad det skulle kunna ge vetenskapen. Försöka bevisa Guds existens kanske. Det är ju den som hävdar att något existerar som bör vara den som kommer med bevisen då det aldrig går att bevisa att något inte finns.

Det är ju också en fundamental skillnad mellan religion och vetenskap. Inom vetenskapen är man ju aldrig säker, man är beredd att ompröva om nya fakta tillkommer. Inom religionen har man ju redan svaren.
Det har du helt rätt i det sista du skrev. Inom religioner finns svaren. Inom vetenskap omprövar man saken och söker svaret.
Religionen är färdig men du får själv försöka hitta sanningen som finns där om du tror eller inte .
Vetenskapen blir aldrig färdig och frågor ger svar med nya frågor. Man kommer sanningen väldigt nära men den kan helt omkastas.
Religionen står där oförändrad och går ej att ompröva.
Skulle vara väldigt intressant om de verkligen kom överens om att slå ihop det i ett bra syfte, Om det nu går?
Citera
2015-03-12, 15:16
Medlem
Religion och vetenskap ingår ibland farliga äktenskap. Ett exempel är den japanska domedagssekten och terrororganisationen Aum Shinrikyō - bestående av vetenskapsmän, läkare och advokater. Dödade 12 och skadade 1300 med saringas i Tokyos tunnelbana.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aum_Shinrikyo
Citera
2015-03-12, 19:00
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineralvatten1
Som rubriken lyder, kan religion och vetenskap ha någon påverkan på varandra och hur/när isåfall?

Ja givetvis. Religion har förtryckt vetenskapen genom århundraden. Katolska kyrkan tror tack vare vetenskapen inte längre att jorden är universums mittpunkt, även om det tog dem fram till 1992 att "benåda" Galileo Galilei. Jag tror inte de jävla asen brydde sig om att be om ursäkt för sina fel heller.

De accepterar för övrigt bevisen för evolution. Vilket motbevisar de första människorna adam och eva, och givetvis den talande ormen (LoL). I förlängningen tar det även bort arvsynden som uppstod då ormen lurade eva som lurade adam att äta från den förbjudna frukten (som gav dem kunskap, inte undra på att den var förbjuden, sådant tycker inte religiösa om) och gör jesus död på korset för arvsynden helt onödig och borde på så vis få hela kristendomen att avveckla sig självt. Men men...
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Religion och vetenskap ingår ibland farliga äktenskap. Ett exempel är den japanska domedagssekten och terrororganisationen Aum Shinrikyō - bestående av vetenskapsmän, läkare och advokater. Dödade 12 och skadade 1300 med saringas i Tokyos tunnelbana.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aum_Shinrikyo

Vetenskap är produktion av tidigare okänd kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar en kombination av

empiri (prövande av hypoteser, teorier, modeller och lagar genom experiment, observation, mätning, datainsamling och konfirmativ dataanalys) och

deduktion (formulering av nya hypoteser genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband, teoretiskt modellbygge, explorativ dataanalys och upptäckt av nya samband).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Vetenskap är INTE synonymt med vetenskapsmän. Vetenskap är en process, vetenskapsMÄN är ju just det, människor.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-12 kl. 19:03.
Citera
2015-03-13, 13:06
Medlem
Bogomils avatar
Se mitt svar här:

(FB) Varför vill religiösa koppla ihop vetenskap och tro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in