2015-01-07, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Reflektera lite över varför du tror att din mamma existerar.

Du svamlar omkring "bevis"-konceptet.

Är du verkligen så inkompetent/okunnig att du anser att sån semantisk akrobatik är relevant eller försökar du medvetet vara diffus?
Citera
2015-01-07, 14:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det har jag funderat över också? Jag själv mediterar och tycker om det. Inte vet jag men jag tror att det handlar om att man låser sig vid minsta detalj i BIBELN istället för att se det viktigaste som jag tycker är att behandla sina medmänniskor som man själv vill bli behandlad.

Vad har det med ett 'guds'-BEVIS att göra?
Citera
2015-01-07, 14:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Där har återigen svaret.
Gud är synlig för den som tror.

Tro är så långt från bevisföring man i stort sett kan komma.
Citera
2015-01-07, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis är det relevant att konstatera, att det egentligen är omöjligt att "bevisa" existensen av ett transcendent 'guds'-koncept ... men det är inget legitimerande av ditt ändlösa "vittnande" som en ersättning för 'guds'-bevis.

Så mitt förslag står kvar.

Citat:
Ditt? Varför då? Jag följer min egen väg, har jag nog bevisat tydligt, tycker jag.

Men nu rör det sig inte om att bevisa att DU "vittnar", men om att bevisa 'guds' existens.

Citat:
Jag har bevis inom mig på GUDS existens oavsett hur mycket du gråter, eller tjoar och hoar.

Ditt "vittnande" om din subjektiva tro är fortfarande inget 'guds'-bevis.
Citera
2015-01-07, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja så är det och man ser Gud med känslorna, inte med ögonen.

Vad har det med "bevis" att göra?
Citera
2015-01-07, 15:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Bevis? Kan du förklara för mig hur din kärlek ser ut då du är kär i någon? Kan du bevisa för mig hur det kommer sig att du tycker om en person? Kan jag då kräva bevis av dig på VARFÖR du är förälskad i just den personen?
Lika med GUD jag kan inte ge dig ett bevis på att GUD existerar men jag KÄNNER DET inom mig som man gör då man älskar någon för det personen ÄR. Hela dennes existens.
Jag kan tycka om en person som jag aldrig träffat och enbart för det den visat eller skrivit eller sagt.
Lika med GUD. Jag gillar GUD. OCH det GUD står för och jag tror på det att han/den/det är vad han utsetts att vara.
Bevis nog för mig. OCH jag har ingen bevisbörda mot dig.
Fattar do
Citera
2015-01-07, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Bevis? Kan du förklara för mig hur din kärlek ser ut då du är kär i någon? Kan du bevisa för mig hur det kommer sig att du tycker om en person? Kan jag då kräva bevis av dig på VARFÖR du är förälskad i just den personen?

Falsk analogi.

Citat:
Lika med GUD jag kan inte ge dig ett bevis på att GUD existerar men jag KÄNNER DET inom mig som man gör då man älskar någon för det personen ÄR. Hela dennes existens.

Precis. Men det gör inte din besatthet av att "vittna" till en legitim ersättning för ett 'guds'-bevis.

Citat:
Jag kan tycka om en person som jag aldrig träffat och enbart för det den visat eller skrivit eller sagt. Lika med GUD. Jag gillar GUD. OCH det GUD står för och jag tror på det att han/den/det är vad han utsetts att vara.

"Vittnande"-retorik.

Citat:
Bevis nog för mig.

Möjligen är det vad DU kallar "bevis" i din semantiska akrobatik.

Citat:
OCH jag har ingen bevisbörda mot dig.

Jo, om du vill delta i en debatt om "bevis".

Citat:
Fattar do

Visst fattar jag att du bara är missions-besatt och att du inte har mycket insikt i annat än substanslös retorik som verktyg i detta missionerande.
Citera
2015-01-07, 15:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Falsk analogi.

Precis. Men det gör inte din besatthet av att "vittna" till en legitim ersättning för ett 'guds'-bevis.

"Vittnande"-retorik.

Möjligen är det vad DU kallar "bevis" i din semantiska akrobatik.

Jo, om du vill delta i en debatt om "bevis".

Visst fattar jag att du bara är missions-besatt och att du inte har mycket insikt i annat än substanslös retorik som verktyg i detta missionerande.

Lilla vännen! Jag deltar i en debatt på mina villkor, definitivt inte på dina villkor.
Här inne på tråden handlar det om bevis på GUDS existens och som vi alla vet FINNS INGA bevis annat än det man har inom sig.
Exakt som känslan man har då man älskar en människa.
Du är missionsfixerad vid semantisk akrobatik, hoc och falska analoger.
Jag vet det nu! Du behöver inte säga det efter precis varenda kommentar från mig.
Jag vet det vid detta laget vad du anser om livet( en hocbubbla)
Citera
2015-01-07, 15:27
Medlem
Citat:
Lilla vännen! Jag deltar i en debatt på mina villkor, definitivt inte på dina villkor.
Här inne på tråden handlar det om bevis på GUDS existens och som vi alla vet FINNS INGA bevis annat än det man har inom sig.
Jag vet det nu! Du behöver inte säga det efter precis varenda kommentar från mig.
Nej,inte som när man älskar en människa. Mer som att älska en människa som man tror finns,en människa man älskar för att man är uppfostrad att älska eller att man läst att människan finns.
Citera
2015-01-07, 15:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men på forum-regelverkets och generella DEBATT-villkor.

Citat:

När blev subjektiv tro "bevis"?

Citat:

Fortfarande falsk analogi och fortfarande irrelevant.

Citat:

Naturligvis är jag nitisk när det rör sig om att bevis skall vara BEVIS, och inte slingre-retorik och "vittnande".

Citat:

Trams.
Citera
2015-01-07, 15:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej,inte som när man älskar en människa. Mer som att älska en människa som man tror finns,en människa man älskar för att man är uppfostrad att älska eller att man läst att människan finns.
För mig är det så Kiss! Det kan inte du bevisa eller ens ändra på. Jag älskar människor för det de ÄR inte annat.
Lika med GUD, det som ÄR GUD. Även om han ser ut som en atom eller en morot. Eller endast en energi genom universum.
Citera
2015-01-07, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För mig är det så Kiss! Det kan inte du bevisa eller ens ändra på. Jag älskar människor för det de ÄR inte annat.
Lika med GUD, det som ÄR GUD. Även om han ser ut som en atom eller en morot. Eller endast en energi genom universum.

Irrelevant retorik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in