2015-01-02, 18:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Att experimentera med öl på det här sättet är ganska intressant. Men det förutsätter att man har ett antal att spela med. Ett öl som diskuterats i spaltmeter om det ska lagras eller drickas ungt är Bigfoot. Beskan som ungt öl är en rejäl käftsmäll. Efter ett par år avtar den men är ändå markant. Jag uppskattar att ölet har två skepnader. Dock har jag inte druckit en Bigfoot som varit äldre än tre år.
Bigfoot är ett riktigt bra öl att experimentera med, hyfsat överkomlig i pris och brukar utvecklas riktigt bra. Eftersom den också återkommer med jämna mellanrum så är det kul att vertikal/parallellprova. En annan favorit att lagra är Old Stock.
Citera
2015-01-04, 23:54
Medlem
WalterSullivans avatar
Mohawk Blizzard var förbannat god, jag brukar inte gilla starkt humlade mörka öl och även om denna ska vara en porter så skulle jag snarare kalla den en black ipa och den funkar. Good shit
Citera
2015-01-05, 00:28
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Mohawk Blizzard var förbannat god, jag brukar inte gilla starkt humlade mörka öl och även om denna ska vara en porter så skulle jag snarare kalla den en black ipa och den funkar. Good shit

Jag har fått intrycket att du gillade humle på alla plan.
Där ser man. Så fel det kan bli.

Själv tycker jag humlen är för stark.
Trycker ner portersmaken för mycket.

Men som du säger så är den ett bra alternativ till black ipa.
Citera
2015-01-05, 01:29
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Jag har fått intrycket att du gillade humle på alla plan.
Där ser man. Så fel det kan bli.

Själv tycker jag humlen är för stark.
Trycker ner portersmaken för mycket.

Men som du säger så är den ett bra alternativ till black ipa.

Jag gillar både humle och malt när det gäller IPAs, men porters o stouts vill jag helst ska vara mer stereotypiska för stilen fast denna var ett undantag.
Citera
2015-01-07, 09:00
Medlem
KickAss-1337s avatar
North Coasts Barley Wine-style Ale var lite meh, inte dålig på något sätt men inte överdrivet spännande för stilen. Någon annan som provat den?
Citera
2015-01-07, 09:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
North Coasts Barley Wine-style Ale var lite meh, inte dålig på något sätt men inte överdrivet spännande för stilen. Någon annan som provat den?
class of '88? nej.
Citera
2015-01-07, 13:49
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Nu när diskussionen handlar om Barley-wine så undrar jag, vilken är den bästa av dom som finns på bolaget?
Motivera gärna.
Citera
2015-01-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337

Jag tycker den var grymt bra. Skippade den först men efter att ha läst många riktiga positiva omdömen så köpte jag en flaska.
Citera
2015-01-07, 18:10
Medlem
Citat:
Nu när diskussionen handlar om Barley-wine så undrar jag, vilken är den bästa av dom som finns på bolaget?
Motivera gärna.

Finns bara en i fasta sortimentet.... Vad som finns kvar från små partier och vad som har tagit slut har jag inte en aning om. Men Bigfoot är bra. Troligtvis bäst av det som brukar komma.
Citera
2015-01-07, 19:28
Medlem
hesons avatar
Citat:
Motivera gärna.

Hantverksbryggeriet Baronen, bästa öl jag druckit, men vissa årgångar är inte alls bra.
Stone - Old Guardian, men den går bara att köpa en gång om året.
Sierra Nevada - Bigfoot, mycket mycket bra, och har två peakar, färsk och 3+ år gammal.
Great Divide - Old Ruffian, lite för söt för min smak, men det är kanske för att den inte är superfärsk när jag får den.
Efter det lägger jag lagrad (flera år) dubbelipa, det smakar som en barleywine och är väldigt gott.

Borde lägga in någon i klassisk engelsk stil på listan men jag är lite rädd att jag blandar ihop dem så jag skippar det (dessutom säljs inte Thomas Hardy Ale längre)
Citera
2015-01-07, 19:39
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Hantverksbryggeriet Baronen, bästa öl jag druckit, men vissa årgångar är inte alls bra.
Stone - Old Guardian, men den går bara att köpa en gång om året.
Sierra Nevada - Bigfoot, mycket mycket bra, och har två peakar, färsk och 3+ år gammal.
Great Divide - Old Ruffian, lite för söt för min smak, men det är kanske för att den inte är superfärsk när jag får den.
Efter det lägger jag lagrad (flera år) dubbelipa, det smakar som en barleywine och är väldigt gott.

Borde lägga in någon i klassisk engelsk stil på listan men jag är lite rädd att jag blandar ihop dem så jag skippar det (dessutom säljs inte Thomas Hardy Ale längre)

Nu har jag inte testat så jäkla många BW men Hantverksbryggeriet Baronen är riktigt bra.
Dum som jag var så köpte jag bara två flaskor när jag hade tillfälle och dom är givetvis slut. (Jag trodde dom skulle vara överhumlade vilket inte var så farligt som jag trodde.)
Citera
2015-01-07, 19:51
Medlem
Bombastiskts avatar
Tjena. Jag undrar om det är någon som skulle kunna tipsa mig om någon enkel men god öl man kan ha hemma i kylen när man bara vill ha någonting gott att dricka.

Hittills brukar min ölkonsumtion ligga mellan att köpa någon billig lager på flak när man ska dricka mycket och att gå och plocka runt alehyllan. Problemet är att de goda ölen jag känner till alla ligger över 20 kr flaskan. Letar efter någon bra öl på 33 cl burk som endast kostar runt 15 kr. Hade hoppats på att Dales Pale Ale men insåg att den också var dyr . Har provat Backyard Brews öler men tänker att det kanske finns något bättre. Någon som har några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in