Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Tyvärr har du äran att även försöka ordbajsa en statsvetare med statistik och psykologi i bagaget. Jag tror knappast att du besitter eller kan briljera med några som helst vetenskapliga kunskaper i dessa ämnen i samband med mig.
Statistik är ett avancerat sidoämne till matematiken och därför synnerligen olämpligt för personer med enbart ordbajseri på meritlistan!
Tråden kanske uppfattar dina kvalificerade bajserier som en form av underhållning, men med dina uppenbarligen begränsade kunskaper i ämnet, kan du med mycket stor säkerhet utgå från, att dina utsagor i ämnet har ringa eller ingen betydelse för den statistiska verkligheten.
Det man då kan tänka på är då att man inom vetenskap (och brottsutredning) bör avstå från att förklara motivet med utgångspunkt från det man observerar.
Det som kan observeras är att flertalet institut har stora problem med att ge SD valprognoser som stämmer med valresultatet, och att ett institut (Sentio) tycks klara av att ha (mer) rätt, åtminstone för ett parti, vid två eller tre tillfällen. (Facit har lämnats för SD vid två relevanta tillfällen, dvs valet 2010 och 2014).
Då kan man förklara detta med inkompetens, konspiration eller mätproblem. Det är mest spännande att förklara det med konspiration. Det är dock inte det troligaste, om man inte själv har en agenda. Det mest troliga (från mitt perspektiv) är ett systematiskt fel som grundas i kommunikationsteknologiska förändringar (transformation från brev, telefon till webb) och metodanpassningar i samband med detta.
Att mätmodeller som (avseende absolutvärden) fungerat väl tidigare (pre-SD) inte fungerar för SD är ju uppenbart, men det är ju det enda uppenbara.