• 1
  • 2
2015-01-06, 21:54
Medlem
Hej,

Jag fick ett mail för en vecka sedan att jag hade köpt en tjänst som jag inte har köpt. I mailet så stod det också att jag hade en obetald invoice, som jag måste betala annars kommer jag behöva betala väldigt mkt mer. Jag fick panik och började läsa på om faktura motstridande osv, men flera vänner sa att det var spam och att jag skulle ignorera det.

Nu har jag alltså fått ett till mail, med en bifogad pdf-fil som är en invoice.. Hur ska jag kunna ta reda på om det här är en äkta faktura, som jag måste betala?

Företaget som skickat mailet heter Wakefieldfinance, har ingen kontaktinfo på hemsidan eller något..

Citera
2015-01-06, 22:04
Medlem
Pappersvargens avatar
Har du beställt en tjänst från företaget? Om svaret är ja är fakturan korrekt, har du inte beställt något kan du bortse från den. Släng upp mailet och fakturan du har fått, kan vara kul att se hur det ser ut.

Mest troligt är det spam.
Citera
2015-01-06, 22:04
Medlem
Bestrid i ett mail med läskvitto och mottagarbevis.

Polisanmäl dem sedan om du inte handlat från dem.
Citera
2015-01-06, 22:11
Medlem
Jag vet inte hur man får infogar en bild.. men ska försöka!
Citera
2015-01-06, 22:18
Medlem
Fopolls avatar
Står det ditt namn och adress på fakturan? Syftar inte på e-mailadresss då.
Citera
2015-01-06, 22:20
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2510
Jag vet inte hur man får infogar en bild.. men ska försöka!
Du får lägga upp på någon extern site och sen länka.
Citera
2015-01-06, 22:45
Medlem
http://www.bilddump.se/bilder/201501...160.122.92.jpg

det där är från första mailet, vilket ska föreställa en pdf-fil.. men som jag uppfattat det, var det där en extern länk från mailet..
Citera
2015-01-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Står det ditt namn och adress på fakturan? Syftar inte på e-mailadresss då.

Ja och i det andra mailet så är fakturan även en "riktig" pdf-fil. Jag bryr mig inte om pengarna i sig.. men det känns så läskigt att jag måste logga in på den här hemsidan "wakefieldfinance" och skriva in massa uppgifter för att ens kunna betala den här fakturan, som tydligen är uppköpt från hemsidan "quiznaut.com". Jag känner mig sjukt korkad som i mitt berusade tillstånd tyckte det var kul att svara på frågor från "Quiznaut" på facebook..
Citera
2015-01-06, 22:57
Medlem
Citat:
Jag känner mig sjukt korkad som i mitt berusade tillstånd tyckte det var kul att svara på frågor från "Quiznaut" på facebook..

Vad värre är: läs längst ned till höger - du får betala 399:- i månaden framöver om du inte tar tag i detta nu med en gång!
Citera
2015-01-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Vad värre är: läs längst ned till höger - du får betala 399:- i månaden framöver om du inte tar tag i detta nu med en gång!

Jag vet! men jag fick höra att jag var paranoid som ens brydde mig om det här i början, och nu har jag 418kr på den här andra fakturan som kom. Jag vill bara få det här bortstökat.
Citera
2015-01-06, 23:05
Medlem
Citat:
Jag vet! men jag fick höra att jag var paranoid som ens brydde mig om det här i början, och nu har jag 418kr på den här andra fakturan som kom. Jag vill bara få det här bortstökat.

Med andra ord - betala allt, säg upp tjänsten nu med en gång och se det som en dyrköpt läxa. Tacka vet jag t.ex. Steam som har inbyggd "broms" för vad man kan köpa.

Iom att du är klar över att du faktiskt har använt "tjänsten" är det liksom inte mycket att göra. Just snygga polare du har - fast sade du till dem att du faktiskt använt quizzet eller vad det nu var?
Citera
2015-01-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Med andra ord - betala allt, säg upp tjänsten nu med en gång och se det som en dyrköpt läxa. Tacka vet jag t.ex. Steam som har inbyggd "broms" för vad man kan köpa.

Iom att du är klar över att du faktiskt har använt "tjänsten" är det liksom inte mycket att göra. Just snygga polare du har - fast sade du till dem att du faktiskt använt quizzet eller vad det nu var?

Förlåt att jag var otydlig! Jag har inte använt tjänsten.. Det här dom vill att jag ska betala för är ett "premium membership", men det jag gjorde var att logga in på en länk på facebook, svara ett formulär.. skrev in lite uppgifter (idiotidiotidiot) sedan kommer en sida, "för att bli premiummedlem betala endast 19kr" eller liknande. Då gick jag ur, men dom hade ju redan mina uppgifter..

efter det kommer ett mail om att jag ska betala för att jag har 5dagar som premium-medlem. Jag går in på hemsidan quiznaut, försöker logga in för att säga upp medlemskapet, går inte. "du är inte premium-medlem" alltså ska jag inte betala något, för man kan vara medlem gratis.

Men ja, jag får nog betala för min idioti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in