Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Själv fick jag lära mig redan i grundskolan (tror jag...det var då i ungdomen i alla fall) att man alltid ska ha klart för sig vem beställaren av OU är och vilket syfte denne har med OU. Detta eftersom det har stor betydelse för resultatet.
Detta trodde jag var allmängods.
Jodå. Syftet är mediakonsumtion. Att sälja tidningar och att få folk att glo på TV. Inte att bedriva politik.
Ett bra sätt att testa konspirationsteorier är annars att applicera dem på andra delar av helheten, typ så här:
Om artificiellt höga/låga siffror för partier är ett effektivt sätt att påverka deras väljarstöd, och det finns åtta (eller nio med F!) partier som är aktuella för riksdagen, borde det finnas massor av suspekta avvikelser hos de olika instituten beroende på vem beställaren är och vilken agenda denna har. Borgerliga tidningar borde vilja pressa ner V, S och MP, Aftonbladet som har LO som delägare borde vilja lyfta rödgröna till skyarna och visa skitdåliga siffror för alliansen, helst med alla småpartierna under spärren.
Men kollar man runt hittar man inga såna mönster, tvärtom kan MP ligga bäst till i t.ex. SvD och Expressen fastän SvD:s ledarredaktion hatar MP och kräks på dem hela tiden, och det har Expressen gjort många gånger också. SvD har kopplingar till näringslivet och har en del tunga gubbar i sin styrelse, till exempel Lars Bern, som har en blogg där han sågar skiten ur alliansens invandringspolitik. SvD-gubbarna vill aldrig i helvete ha en rödgrön regering och om de kunde plocka upp telefonen och beställa en mätning där alliansen får 20 miljarder procent och alla andra får minus skulle de göra det.
Men hey, skit i logik. I den paranoida föreställningsvärld där man lever om man tror på manipulerade mätningar har ALLA bara ett enda politiskt mål som de driver dygnet runt med blind frenesi. Att hålla SD nere med ett par procent så att några som hade tänkt gå till SD börjar gråta och tecknar medlemskap hos moderaterna. Att SvD:s ägare och styrelse har ett möte där de bestämmer att ringa till Toivo på Sifo och säga "Nu har du en sak jävligt klart för dig. Nu håller du SD på exakt 12,9% tills vi säger annorlunda, annars blir det ingen mer business. Hej."
Det finns inga droger jag kan ta för att den tanken ska kännas rimlig.