2015-01-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Jag har bara skummat igenom tråden, intressant att en man lyckas lura så pass många inklusive myndigheter.

Han har väl inte lurat någon myndighet? Åtminstone inte vad vi vet?
Citera
2015-01-06, 18:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azazo
Vet inte hur dessa skulle kunna användas just i detta fall. Men svenska personnummer och pass liksom europeiska och från andra delar av västvärlden, är högvaluta. Amerikanska social security numbers genererar en miljardindustri. Kanske är det nutidens folkvandringar, som är bidragande orsak. Liksom dagens slavhandeln och migrationens eftertraktade medborgarskap etc, som lockar bedragare?
Personnummer är ingen hårdvaluta, pass är det däremot. Du kan få fram personnummer på vem du vill, om de inte har skyddad identitet.
Citera
2015-01-06, 19:16
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han har väl inte lurat någon myndighet? Åtminstone inte vad vi vet?

Tjenis!

Jag fick för mig att arbetsförmedlingen hade fått en släng av sleven, men jag läste i all hast.

Facket, vist det är ingen myndighet men dom gick väl på stöten.

Skall bli intressant att se vad som i verkligheten ligger bakom.

Rullkragen
Citera
2015-01-06, 19:19
Medlem
DoktorNos avatar
Jag hittade en bekant till mig i J*ns vänlista på ett av hans facebookkonton.
Chattade idag med bekantingen och undrade såklart om h*n var en av de 130 lurade.
Det visade sig att min bekant är släkt med J*ns men att de inte haft någon närmare kontakt på många år, förutom att de lagt till varandra på facebook, och att h*n lyckligtvis inte var lurad.
Däremot nämnde bekantingen att J*ns tidigare haft det jobbigt ekonomiskt och att han lånat pengar bortikring som han sen inte betalat tillbaka. Bekantingen skrev också att J*ns suttit inne förut men när eller hur länge och för vad visste h*n inte.

Om det nu stämmer, vad kan J*ns ha varit straffad för tidigare och går sådant att ta reda på?

Jodå, jag inser att det här är hörsägen så ni får ta det för vad det är. Skvaller alltså.
Det inte finns någon källa att länka till men min bekant har ingen anledning att ljuga eller hitta på.
Citera
2015-01-06, 19:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Chattade idag med bekantingen och undrade såklart om h*n var en av de 130 lurade.
Det visade sig att min bekant är släkt med J*ns men att de inte haft någon närmare kontakt på många år, förutom att de lagt till varandra på facebook, och att h*n lyckligtvis inte var lurad.
Däremot nämnde bekantingen att J*ns tidigare haft det jobbigt ekonomiskt och att han lånat pengar bortikring som han sen inte betalat tillbaka. Bekantingen skrev också att J*ns suttit inne förut men när eller hur länge och för vad visste h*n inte.

Om det nu stämmer, vad kan J*ns ha varit straffad för tidigare och går sådant att ta reda på?

Jodå, jag inser att det här är hörsägen så ni får ta det för vad det är. Skvaller alltså.
Det inte finns någon källa att länka till men min bekant har ingen anledning att ljuga eller hitta på.

Finns med i Lexbase. Är inte medlem själv, men FB har gott om grävare i brottmål:

https://www.lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=JENS+Kenneth+Fredrik&Se arch%5Bsurname%5D=Eriksson&
Citera
2015-01-06, 19:41
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo

Kolla mitt gamla inlägg (FB) Fler än hundra jobbsökande lurade i Växjö
Citera
2015-01-06, 20:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Det finns ett drag hos psykopater som gör att de gillar att lura folk. Det är själva manipulerande som är drivkraften, det behöver inte tjäna nånting på det. Det kan till och med vara till betydande nackdel för psykopaten, men de njuter ändå av att manipulera andra. Därför kan de begå handlingar som är helt obegripliga för utomstående.

Nu vet jag absolut ingenting om den där J*ns, om han är psykopat eller inte. Det är bara en reflektion.
Citera
2015-01-06, 20:31
Medlem
Är det bara jag som tycker detta är sjukt komiskt?
Kul om han gjort det bara för att trolla. Episkt.
Citera
2015-01-06, 20:47
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Varningstecken eller inte, det spekuleras fortfarande här i tråden om motivet bakom handlingen och samma gäller för de drabbade när de undertecknade anställningsavtalet: "vad vinner någon på att göra detta? - därför bör det vara korrekt".

Men hur ofta sker något liknande förutom när vi talar om thailändska gästarbetare (där det faktiskt finns ett jobb att gå till)?

Det är väl ändå inget vanligt förfarande, att ett företag betalar för att sköta rekryteringen.

Är det ovanligt med bemanningsföretag i lagerbranschen menar du?
Citera
2015-01-06, 21:23
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Är det ovanligt med bemanningsföretag i lagerbranschen menar du?

Det är möjligt att jag missuppfattade dig. Jag menade att det inte är bemanningsföretaget (ex. Jens) som betalar för att få sköta rekryteringen.
Citera
2015-01-06, 21:35
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spidermannen
Fick höra av en kompis som var en utav de lurade att chefen hade rymt till Thailand med 65 miljoner. Kan det verkligen stämma?
Låter som vanligt ryktes-tugg. En säger något till någon som brer på lite innan den meddelar till nästa som gör sin fria tolkning att det var ännu värre innan h*n säger till nästa att.. Osv.
Citera
2015-01-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Är det bara jag som tycker detta är sjukt komiskt?
Kul om han gjort det bara för att trolla. Episkt.

Jo, det har vissa komiska drag. Jag försöker se folkmassan med alla som kom till sin första arbetsdag. Vem kom först. När började dom att prata med varandra. Hur snart förstod dom att dom blivit blåsta.

När det gäller Jens så måste han tyckt att han var Gud för ett par månader. Han kanske gick igång på att se alla glada som fick nytt jobb och skulle börja nytt liv efter nyår. Men det måste finnas något annat motiv också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in