2015-01-06, 13:24
Medlem
Truckkort. Är det något arbetsförmedlingen bekostar?
Citera
2015-01-06, 13:26
Medlem
Arbetsförmedlingen verkar dementera all kontakt med företaget. Därav bör inga bidrag ha betalats ut.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/okant-foretag-for-arbetsformedlingen%284591109%29.gm
Citera
2015-01-06, 13:31
Medlem
dolmiodags avatar
Jag tror att det var ett seriöst rekryteringsförsök - kanske med grund i lösa löften, för långt gående förhoppningar och ytliga antaganden - som gått snett. Nog inget försök att luras.
Citera
2015-01-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Truckkort. Är det något arbetsförmedlingen bekostar?

Ja om det finns skäl till varför man behöver det.
Får man jobb av det så brukar de betala.
Så säger en arbetsgivare att han anställer dig bara du har truckkort så går nog AF in med stålar.
Citera
2015-01-06, 13:32
Medlem
paperboy85s avatar
Varningstecken eller inte, det spekuleras fortfarande här i tråden om motivet bakom handlingen och samma gäller för de drabbade när de undertecknade anställningsavtalet: "vad vinner någon på att göra detta? - därför bör det vara korrekt".

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Arbetare blir knullade dagligen i Sverige. Vad är det som är speciellt med detta är att av dessa 130 så var det INGEN som var smarta nog att se att det var en bluff.

Men hur ofta sker något liknande förutom när vi talar om thailändska gästarbetare (där det faktiskt finns ett jobb att gå till)?

Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Om vi utgår ifrån att någon lurat GM att Net on net skulle bygga ett nytt centrallager på platsen, personen som lurar säger sig vara ansvarig för personal upphandling. Hostar han då upp säg 200 000 så får han stå för bemanning.

Det är väl ändå inget vanligt förfarande, att ett företag betalar för att sköta rekryteringen.
Citera
2015-01-06, 13:34
Medlem
StandByMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Vad har du för källa till detta påstående? Både Alwex VD och Netonets säkerhetschef säger motsatsen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6060247
Ber om ursäkt, jag har missuppfattat texten i inlägg #403 där det står "De skulle hantera netonnets marknad över hela norden och Baltikum". My bad
Citera
2015-01-06, 13:36
Medlem
Superkissekattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Ja, ID stöld tror jag inte på. Hade varit lättare att ringa skatteverket och få ut uppgifterna. Och då inte dragit uppmärksamhet åt sig..

Fast då får dom ju inte med den personliga underskriften. Ifall dom skulle ringa skatteverket menar jag.

Sen vet jag inte ifall dom även fyllde i till vilket konto pengarna skulle betalas ut vid lön.

Just saying
Citera
2015-01-06, 13:44
Medlem
Upprycknings avatar
En berättelse från en av dom jobbsökande:

Kommer till intervjun, ingen är där. Hör då någon som ropar hans namn.

Det är intervjuaren som ropar från muggen. Han säger "jag ska bara ställa några frågor sen är det klart" Han ställer några enkla frågor medan han sitter och bajsar, ropar sen "du är godkänd skriv på pappret där bara så får du jobb."

Den jobbsökande skriver på medan intervjuaren fortsätter klämma ut kablar på muggen och går sedan därifrån.

Låter minst sagt oseriöst
Citera
2015-01-06, 13:46
Medlem
Karaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
En berättelse från en av dom jobbsökande:

Kommer till intervjun, ingen är där. Hör då någon som ropar hans namn.

Det är intervjuaren som ropar från muggen. Han säger "jag ska bara ställa några frågor sen är det klart" Han ställer några enkla frågor medan han sitter och bajsar, ropar sen "du är godkänd skriv på pappret där bara så får du jobb."

Den jobbsökande skriver på medan intervjuaren fortsätter klämma ut kablar på muggen och går sedan därifrån.

Låter minst sagt oseriöst

och den personen anade inte oråd?
Citera
2015-01-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan ju vara en klassisk mytoman. Skitroligt är det iallafall.
Jag reagerade på att han på sin FB-sida visade foto på en nyanskaffad sporthoj som han beskrev som kul leksak. Men samtidigt berättade om en operation och visade röntgenbilder på lösa benbitar. Har man problem med axlarna som skulle opereras så är inte en sådan hoj det första man kan ha kul med. Det kräver bra ordning på skelett-delarna och dito muskler innan den hojen kan hanteras utan smärtor.
Citera
2015-01-06, 13:51
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karaff

antar att då många verkar känna J mer eller mindre så tänker de att det inte behöver vara så formellt just av den anledning att de känner varandra.
Citera
2015-01-06, 13:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karaff
Man får iallafall hoppas att han som fick jobbet genom dassdörren inte är en av dom som gick & sa upp sig från sitt fasta jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in