2015-01-05, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är väl inte så jäkla konstigt?

Ja, jag tycker att det är lite småfånigt, men med tanke på vilken laddning ordet neger har idag tycker jag nog att det är rätt beslut ändå.

Låten kom ut 1993. Klimatet var lite annorlunda då. Jag tvivlar på att Uggla hade släppt den i sin nuvarande version idag.

Jo, det är konstigt. Istället för att fatta att världen för 22 år sedan inte var så förbannat "lättkränkt" som idag så tar man som vanligt den lätta utvägen och amputerar en bit kulturhistoria.

Poängen är just att han släppte den 1993. Sedan är Uggla Uggla och skiter rätt mycket i "korrekta" åsikter. Jag minns när hans låtar om bögar kom ut. Många på min skola sa redan då att han var "nazist" men han hade knappast brytt sig, åtminstone på den tiden.
Citera
2015-01-05, 15:21
Bannlyst
Citat:
En väldigt trevlig skillnad mot USA är att det är frågan om självcensur.

Hur kan censur alls vara trevligt?

---

Citat:
Det var så dumt att jag knappt vet var jag ska börja. Du tycker alltså att vi ska använda ett ord som vissa tar illa upp av enbart för att okunniga inte ska få för sig att ordet alltid har varit negativt laddat?

Japp. Det blir liksom som att hela världen blir anpassad till mentalt efterblivna när man förbjuder ord. Dessutom finns det ingen som äger ett visst ord, så ingen har den moraliska rätten att förbjuda ordet från att uttalas.
Citera
2015-01-05, 15:40
Medlem
Problemet är att vissa är otroligt lättkränkta. Godispåsar, barnböcker och även musik skall censureras på ett allt mer bisarrt sätt. Ribban sänks allt mer, går alltid att hitta någon som blev stött och kränkt i nästan allt.

Kan inte vara lätt att vara karikatyrtecknare nu för tiden. Finns rätt många tabun du lär följa om du vill överleva i en mer bokstavlig mening.

Min mening är att man skall förvalta originalen som de är, de som inte gillar det får helt enkelt låta bli att lyssna eller titta. Likväl orsaken till varför jag inte lyssnar eller tittar på flera program/artister utan att kräva att de ska förbjudas eller redigeras.
Citera
2015-01-05, 16:12
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Varför grät inte Alice Bah Khunke ut i meda runt 93 åt Magnus Ugglas hemska rasistiska utspel då? Hon levde ju och verkade här då.

Det är självklar PK:ism och en våldtäkt på svensk kultur med dylik censur. Samma sak som att försöka censurera Pippi Långstrump för att ordet "negerkung" förekommit.
Inte vet jag. Fråga henne.

På den tiden var inte ordet lika laddat. Kan det vara en anledning?
Citera
2015-01-05, 16:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Visst är det trevligt med självcensur, speciellt när man har en pistol mot huvudet.
Jag tycker att det är tusen gånger bättre när censuren utövas av socialt tryck än av lagar. Det är absurt att förbjuda ord.
Citera
2015-01-05, 16:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
kinesarsle hur ser du på ditt eget flashbacknamn kontra dina pk åsikter?

Är allt ironi det du bjuder på?
Flashback är Flashback.

Jag har inga problem med att dra negervitsar i slutna sällskap, men när jag är ute i offentligheten tänker jag mer på vad jag säger. Det handlar lite om att ta seden dit man kommer. Personligen tycker jag att det är rätt löjligt att ta illa upp av att någon säger negerboll, men å andra sidan är det heller inte speciellt viktigt för mig att säga just det ordet.

Och för att förklara mitt användarnamn så är det en ordlek baserat på min avatar. Är det ett kinesiskt hus eller en röv?
Citera
2015-01-05, 16:23
Medlem
Citat:
En väldigt trevlig skillnad mot USA är att det är frågan om självcensur.
Något annat som du antagligen inte tycker är trevligt med USA är att amerikanerna erkänner att olika människoraser existerar och dessutom är oerhört fixerade vid att påpeka vilken ras folk har. I deras pass och på ID-kort är den viktigaste informationen Namn, stat, födelsedatum och ras. På skolproven måste eleverna förutom att fylla i sitt namn även fylla i rastillhörighet (detta för att lärarna ska kunna göra olika bedömningar beroende på elevens resultat. För negrer (som de kallar för black) krävs väldigt låga resultat för godkänt, för vita med europeiskt ursprung (som de kallar för kaukasier) krävs en medelgod insats för godkänt medan för asiater (vanligtvis japaner för inga andra släpps in i USA) krävs oerhört många rätt för att få godkänt. Engelska respektive svenska Wikipedia har helt olika definitioner av ord som rasism, människoras mm.

Så, ja, det finns mycket som visar på hur fruktansvärt "rasistiska" länder utanför Sverige är jämfört med Sverige. Men ändå är det svenskar som du som gnäller på hur det är här. Det är ett hån mot folk som utsatts för rasism (under 70-talets Sydafrika eller under 1900-talets början i USA) att som i Sverige kalla allt för rasism. Se på lite filmer, som Hotel Rwanda till exempel, så ska du få se på rasism.

Du cementerar situationen och rättfärdigar möjligheten att uttrycka sig kränkande mot negrer genom att försöka sopa ordet under mattan. Folk kommer kunna använda ordet, vare sig du vill det eller inte. Om man däremot väljer den ANDRA vägen - dvs att använda ordet i samma utsträckning som "vit" används för att beskriva en vit människa (som jag) så skulle folk inte bli kränkta ännu mer.

Det är oerhört patetiskt med folk som börjar böla när de får höra någon som konstaterar att en neger är en neger. Det är inte konstruktivt att agera så. Det konstruktiva är att agera genom att inte bry sig ifall någon påpekar ditt ursprung - för då skulle folk tröttna på att påpeka folks avvikande ursprung till slut. Så fungerar människor. Att försöka kväva och tysta ner sanningar är bara löjligt och ovärdigt en demokrati. Utan åsiktsfrihet ingen demokrati.
Citera
2015-01-05, 16:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Att några svagsinta på SVT ändrar i texten är inte förvånande, bara skrämmande.
Men att Uggla själv censurer låten numera är bara pinsamt. Uggla, var inte du en "rebell"?
Betyder detta nu att jag måste gå ut till musiksamlingen och bryta av min Ugglaskiva med denna låt på?
Sverige är fantastiskt, stackars jävla Sverige.
Citera
2015-01-05, 16:38
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Något annat som du antagligen inte tycker är trevligt med USA är att amerikanerna erkänner att olika människoraser existerar och dessutom är oerhört fixerade vid att påpeka vilken ras folk har. I deras pass och på ID-kort är den viktigaste informationen Namn, stat, födelsedatum och ras. På skolproven måste eleverna förutom att fylla i sitt namn även fylla i rastillhörighet (detta för att lärarna ska kunna göra olika bedömningar beroende på elevens resultat. För negrer (som de kallar för black) krävs väldigt låga resultat för godkänt, för vita med europeiskt ursprung (som de kallar för kaukasier) krävs en medelgod insats för godkänt medan för asiater (vanligtvis japaner för inga andra släpps in i USA) krävs oerhört många rätt för att få godkänt. Engelska respektive svenska Wikipedia har helt olika definitioner av ord som rasism, människoras mm.
Det tycker jag är illa av flera skäl. Väldigt få forskare ger något stöd till att det skulle finnas olika människoraser. Jag tycker rasregistrering är något som inte ska förekomma, och jag ser verkligen inte varför man skulle sätta olika krav för godkänt.

Citat:
Så, ja, det finns mycket som visar på hur fruktansvärt "rasistiska" länder utanför Sverige är jämfört med Sverige. Men ändå är det svenskar som du som gnäller på hur det är här. Det är ett hån mot folk som utsatts för rasism (under 70-talets Sydafrika eller under 1900-talets början i USA) att som i Sverige kalla allt för rasism. Se på lite filmer, som Hotel Rwanda till exempel, så ska du få se på rasism.

Du cementerar situationen och rättfärdigar möjligheten att uttrycka sig kränkande mot negrer genom att försöka sopa ordet under mattan. Folk kommer kunna använda ordet, vare sig du vill det eller inte. Om man däremot väljer den ANDRA vägen - dvs att använda ordet i samma utsträckning som "vit" används för att beskriva en vit människa (som jag) så skulle folk inte bli kränkta ännu mer.

Det är oerhört patetiskt med folk som börjar böla när de får höra någon som konstaterar att en neger är en neger. Det är inte konstruktivt att agera så. Det konstruktiva är att agera genom att inte bry sig ifall någon påpekar ditt ursprung - för då skulle folk tröttna på att påpeka folks avvikande ursprung till slut. Så fungerar människor. Att försöka kväva och tysta ner sanningar är bara löjligt och ovärdigt en demokrati. Utan åsiktsfrihet ingen demokrati.
Det vore oerhört löjligt om alla ord som beskrev någons utseende betraktades på detta sätt, men ordet neger har sin historia.
Citat:
Du menar väl - är det ett hus eller en kinesisk röv?
Klart att det kan vara så att röven är kinesisk. Jag har ingen aning. Taket på huset är dock klassiskt kinesiskt.
Citera
2015-01-05, 16:54
Bannlyst
Citat:
---

Japp.

På landsbygden säger man fortfarande ofta "neger". Den måltid som i städer kallas "lunch" heter vanligen "middag". Det förstnämnda ses i städer som något ont, medan det sistnämnda bara ses som något konstigt bonnigt, trots att båda orden bara används som de gjorde från början.
Citera
2015-01-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Du har kanske missat att SVT censurerade "neger" i Pippi Långstrump också? Man döljer vår historia när man gör så.
Jag fick för mig att det var de som ägde materielet som införde ändringen, men det spelar mindre roll.
Man döljer inte historien, man anpassar en berättelse till dagens anda.
Om man döljer historien tar man bort det gamla materielet och förnekar det tidigares existens, något som inte skett.
Citera
2015-01-05, 17:42
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det var så dumt att jag knappt vet var jag ska börja. Du tycker alltså att vi ska använda ett ord som vissa tar illa upp av enbart för att okunniga inte ska få för sig att ordet alltid har varit negativt laddat?
Nej inte enbart, men det är ett faktum att man förvränger ordets betydelse när man medvetet censurerar det. Historiskt har ordet inte haft en negativ laddning, men när man gör så här så får människor den uppfattningen. Personligen tycker jag det är absurt att man censurerar ord överhuvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag fick för mig att det var de som ägde materielet som införde ändringen, men det spelar mindre roll.
Man döljer inte historien, man anpassar en berättelse till dagens anda.
Om man döljer historien tar man bort det gamla materielet och förnekar det tidigares existens, något som inte skett.
Det spelar ingen roll vem som har gjort det, man förvränger historien oavsett. Hade du ansett det vara okej om ett rasistiskt styre tog över i Sverige, och valde att censurera alla ordalag som var positiva mot invandrare? De anpassar ju också bara berättelsen till dagens anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in