Hej!
Undvik dessa cyklar!
Jag tillhör den där "vakna" typen med ett starkt cykelintresse och har sedan länge uppmärksammat deras undermåliga kvalitet.
Jag var tidigare mekaniker och studerar nu till ingenjör, här kommer jag i kontakt med många studenter som använder sig av Biltemas Yosemite.
Komponenterna på deras cyklar är av lägsta kvalitet och då menar jag i stort sett alla komponenter. Besitter flertalet skräckexempel där cyklarna varit färdiga för skroten inom loppet av ett år.
När man köper en sprillans ny cykel så brukar man i regel köpa sig fri från reparationer dom första åren, det är i mitt tycke en av dom främsta anledningarna till att man väljer att köpa nytt.
Så är inte fallet med dessa cyklar. Jag finner det icke ekonomiskt försvarbart att köpa en Yosemite cykel från Biltema utan hade vänt mig till eftermarknaden istället för att hitta en cykel i samma prisklass.
För att förtydliga vad jag menar för er som saknar ett mekaniskt intresse. Jag menar inte att ramen är dålig, snarare komponenterna på cykeln; Vajrar, växelsystem(reglage), hjul etc. När dessa saker går sönder relativt fort så blir det i regel billigare att köpa en ny cykel än att reparera.
Jag är inte anti Biltema i helhet, däremot är jag medveten om att vissa produkter ej genomgår samma kvalitetstester varvid dom kan säljas till ett förträffligt pris. Cyklarna däremot anser jag vara en stor ingenjörsmiss.
Köp en begagnad cykel istället, gammal militär cykel eller äldre Crescent.