2014-12-25, 09:16
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bingbing
Köp deras Cruiser. Bra cykel för pengarna.

Allvarligt? Baserat på vaddå? Hadde en lånad cruiser i några veckor och det är nog en av de sämsta cyklar jag haft. Skitkonstig geometri på ramen så den är rejält tungcyklad. Hjullagren var ett skämt, rangligare cykel får man leta efter. En polare spräckte hjulet på sin cruiser när han cyklade över en kant.
Citera
2014-12-25, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingbing
Köp deras Cruiser. Bra cykel för pengarna.
Är den billig? Billigt är bäst :-D
Citera
2015-01-06, 11:17
Medlem
Hej!
Undvik dessa cyklar!
Jag tillhör den där "vakna" typen med ett starkt cykelintresse och har sedan länge uppmärksammat deras undermåliga kvalitet.
Jag var tidigare mekaniker och studerar nu till ingenjör, här kommer jag i kontakt med många studenter som använder sig av Biltemas Yosemite.
Komponenterna på deras cyklar är av lägsta kvalitet och då menar jag i stort sett alla komponenter. Besitter flertalet skräckexempel där cyklarna varit färdiga för skroten inom loppet av ett år.
När man köper en sprillans ny cykel så brukar man i regel köpa sig fri från reparationer dom första åren, det är i mitt tycke en av dom främsta anledningarna till att man väljer att köpa nytt.
Så är inte fallet med dessa cyklar. Jag finner det icke ekonomiskt försvarbart att köpa en Yosemite cykel från Biltema utan hade vänt mig till eftermarknaden istället för att hitta en cykel i samma prisklass.

För att förtydliga vad jag menar för er som saknar ett mekaniskt intresse. Jag menar inte att ramen är dålig, snarare komponenterna på cykeln; Vajrar, växelsystem(reglage), hjul etc. När dessa saker går sönder relativt fort så blir det i regel billigare att köpa en ny cykel än att reparera.

Jag är inte anti Biltema i helhet, däremot är jag medveten om att vissa produkter ej genomgår samma kvalitetstester varvid dom kan säljas till ett förträffligt pris. Cyklarna däremot anser jag vara en stor ingenjörsmiss.
Köp en begagnad cykel istället, gammal militär cykel eller äldre Crescent.
Citera
2015-01-07, 16:40
Medlem
SWINs avatar
Köpte mig själv en cykel från biltema i våras.

Tillverkad i Taiwan.

Inga som helst problem med den.

Har använt den så mycket, att det börjar bli dags att byta däck pga slitage.

Samt, bromsbackar fram borde bytas.

En liten rostfläck, sitter nere på en insex till växelreglaget.

I fråga om lager, har jag fettat in hjullagren med propelleraxelfett.

Kostade 3000:-, mycket väl använda pengar - funderar på att köpa en till som reserv.

Vet inte varför idioter som ej äger cyckeln i fråga, publicerar omdömen om dom.
Citera
2015-01-09, 06:40
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWIN
Köpte mig själv en cykel från biltema i våras.

Tillverkad i Taiwan.

Inga som helst problem med den.

Har använt den så mycket, att det börjar bli dags att byta däck pga slitage.

Samt, bromsbackar fram borde bytas.

En liten rostfläck, sitter nere på en insex till växelreglaget.

I fråga om lager, har jag fettat in hjullagren med propelleraxelfett.

Kostade 3000:-, mycket väl använda pengar - funderar på att köpa en till som reserv.

Vet inte varför idioter som ej äger cyckeln i fråga, publicerar omdömen om dom.
Du har använt den mycket säger du, kan du ge en referens? Däck på standardcykel bör hålla minst 500 mil, racerdäck hälften om du kör med toppmodellerna (viktmässigt). Så om du nu slitit ut däcken så bör hojen ha rullat ett par år utan problem?
Citera
2015-01-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Du har använt den mycket säger du, kan du ge en referens? Däck på standardcykel bör hålla minst 500 mil, racerdäck hälften om du kör med toppmodellerna (viktmässigt). Så om du nu slitit ut däcken så bör hojen ha rullat ett par år utan problem?

Var väl någon som klagade på att däcken tog slut direkt på biltemas cyklar.
Citera
2015-01-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88-
Hej!
Undvik dessa cyklar!
Jag tillhör den där "vakna" typen med ett starkt cykelintresse och har sedan länge uppmärksammat deras undermåliga kvalitet.
Jag var tidigare mekaniker och studerar nu till ingenjör, här kommer jag i kontakt med många studenter som använder sig av Biltemas Yosemite.
Komponenterna på deras cyklar är av lägsta kvalitet och då menar jag i stort sett alla komponenter. Besitter flertalet skräckexempel där cyklarna varit färdiga för skroten inom loppet av ett år.
När man köper en sprillans ny cykel så brukar man i regel köpa sig fri från reparationer dom första åren, det är i mitt tycke en av dom främsta anledningarna till att man väljer att köpa nytt.
Så är inte fallet med dessa cyklar. Jag finner det icke ekonomiskt försvarbart att köpa en Yosemite cykel från Biltema utan hade vänt mig till eftermarknaden istället för att hitta en cykel i samma prisklass.

För att förtydliga vad jag menar för er som saknar ett mekaniskt intresse. Jag menar inte att ramen är dålig, snarare komponenterna på cykeln; Vajrar, växelsystem(reglage), hjul etc. När dessa saker går sönder relativt fort så blir det i regel billigare att köpa en ny cykel än att reparera.

Jag är inte anti Biltema i helhet, däremot är jag medveten om att vissa produkter ej genomgår samma kvalitetstester varvid dom kan säljas till ett förträffligt pris. Cyklarna däremot anser jag vara en stor ingenjörsmiss.

Man får vad man betalar för när man handlar ur det billigare sortimentet i de flesta butikerna i dag.

Alla butikskedjor vill tjäna pengar på de artiklar dem säljer.

Passade ju riktigt bra att KINA kom på tapeten för oss västerlänningar då. Alla vill tillverka sina artiklar där för att det är billigt. Tidigare var det ju tillverkning i bland annat POLEN och TAIWAN som hade bra priser på personal som tillverkar.
Nu är artiklarna från Taiwan dyra då kvaliteten har höjts.
Det stora felet är ju BILTEMAS dåliga kvalitetskontroll.
Jag tror att i det stora hela grundar sig den dåliga kvaliteten i att BILTEMA själva inte har koll på hur en Cykel ska vara byggd, vare sig i konstruktion eller materialmässigt eller när det gäller ytbehandling. Vilket gör, att när man skickar ner sin beställning till KINESERNA, så tillverkar dom det som står i beställningen. Exempel: En vit cykel med 21 växlar. När BILTEMA tar emot cykeln så kontrollerar man inte hur den är tillverkad för man har ingen koll på hur detta ska göras. Inkompetens helt enkelt.

Crescent som är en gammalt välrenommerat företag tillverkar precis som alla andra sina cyklar i KINA men man har ju en helt annan Qvalitetstab på plats som kontrollerar artiklarna innan de kommer hit till EU
Citera
2015-01-10, 11:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88-
Hej!
Undvik dessa cyklar!

Sitter det inte shimano på de flesta av dem?

Men det är klart "Campa" och Rohloff t.ex. är väl bättre komponenter..

Vajrar? Hur mycket skiljer Biltemas vajrar,från säg Crescent's?

menar du på riktigt att det skulle kosta mer än 3000kr att byta växelförare,eller menar du att byta ALLT utom ramen mot "XT" och karbon?
Citera
2015-01-10, 13:52
Medlem
SWINs avatar
När jag köpte min cykel, kontrollerade jag kvaliteten på cyklarna, som var till salu.

Biltemas billigaste tyckte inte jag höll måttet, dessa var gjorda i Kina.

Den jag köpte var gjord i Taiwan, en viss skillnad, enligt mig.

Antal mil, finns ju ingen trippmätare, men lågt räknat runt 300 mil - förmodligen mera.

Har en favoritrunda på c:a 3 mil, som jag gjort i princip varje dag sedan inköp.

Plus längre rundor på runt 10 mil.

Förvånad över kvaliteten, speciellt med tanke på ryktet.
Citera
2015-01-10, 21:34
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Tjabba!

Jag har jobbat i en cykel-verkstad i ca 6 månader. Och de cyklar vi fick in som hade ca 10 år på nackken var i BÄTTRE skick i en 3 år gammal Biltema-cykel: ALLA skruvar rostar väldigt snabbt på en biltem-cykel och då menar jag ALLA. Sprucka sadlar.

Givetvis om du regelbundet undehåller den smurjer sadeln och förvarar cykeln inomhus vintertid gör givetvis cykeln "glad"
Citera
2015-01-11, 12:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty420
Tjabba!

Jag har jobbat i en cykel-verkstad i ca 6 månader. Och de cyklar vi fick in som hade ca 10 år på nackken var i BÄTTRE skick i en 3 år gammal Biltema-cykel: ALLA skruvar rostar väldigt snabbt på en biltem-cykel och då menar jag ALLA. Sprucka sadlar.

Givetvis om du regelbundet undehåller den smurjer sadeln och förvarar cykeln inomhus vintertid gör givetvis cykeln "glad"
Vet inte,men säg att du köper en Biltema hoj för vad? 2-3000kr? Delen vård/omsorg/skötsel den får kan ju skilja sig lite mot det man skulle lägga ner på en "high-end" cykel som kostade det tio-dubbla,den är man nog lite mer rädd om? (eller "bara" det dubbla t.o.m.?)

Att en sadel kan bli misshandlad,så den spricker och tar in vatten innebär ju inte att sadeln är dålig,utan att användaren är slarvig och tappar hojen och spräcker upp den t.ex.

Att saker ("järn") rostar om det står ute och inte får "olja" på sig är ju inte heller skruvens fel..
(köp en burk klarlack och lägg ett lager på skruven,så mår den bättre..)
Citera
2015-01-11, 20:44
Medlem
Hur menar du orvaren? Om en ingenjör tillverkar en cykel så går man igenom samtliga detaljer och materialval för att lyckas med en fungerande produkt där komponenterna fungerar tillsammans.
Man blandar till exempel inte stål och aluminium. Man beräknar vilka komponenter som kommer att slitas och gör dessa utbytbara, ett exempel på det är ett bromsbelägg.
Uppenbarligen så har dom valt en felaktig skruv om den rostar väldigt fort. Finns väldigt många olika stål och legeringar som förhindrar rost, kostnadsfråga.
Ett annat fel är att ekrarna och fälgarna ej är anpassade för varann, då själva sätet i fälgen är för mjukt vilket medför att det snabbt blir glapp och ekrarna måste spännas.
Jag anser att det är ogenomtänkta cyklar för människor som saknar förmågan att tänka själva.
SWIN; det är möjligt att deras "exklusivare" cyklar är bättre, har sämre koll på dom.
Jag pratar om de lägre prissegmenten. Nån som haft en billig biltema och cyklat mkt utan problem ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in