Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-03, 00:53
  #253
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Inte direkt Biltema men jag hade/har en kompis som köpte en billig mountainbike på ÖoB. Framhjulslgarena krånglade så han lämnade in den hos en riktig cykelverkstad som vägrade att laga den.

Vi kan lura dig och laga det för x antal kronor men du är snart tillbaka med trasiga bakhjulslager och sen växelmekanism. Kommer att kosta dig fem ggr mer än vad du gav för cykeln. Köp en ny cykel.

Nu vet jag inte om Biltemas cyklar är så kassa men jag skulle nog inte chansa. Köper inte speciellt mycket från Biltema men någon flyttlåda har väl slunkit med. Och några rullar maskeringstape.

Bäst var nog när farsan köpte oljefilter från Biltema och när han fyllde på olja rann det rakt ut. Ett hål i höljet. Inte stort men ett hål. Kvalitet.....

Oljefiltren tillverkas av en stor tysk tillverkare, helt dugliga.
Men nu är det cyklar vi snackar om:
Biltemacyklar funkar ok om man bara ska cykla en km till ICA för att handla någon gång i veckan. Förvaras de inomhus, inte ute, och man smörjer cykeln regelbundet, kan de hålla i fem år eller något i den stilen. Dock är de skräp om man ska jobbpendla dagligen.

Min 7vxl biltemacykel jag har på landet i Kungsbacka just för att cykla till ICA med har funkat över förväntan. Har haft den 7-8 år nu. Men skulle aldrig ens tänka tanken på att använda den här i Göteborg dagligen. Det pallar inte kvaliteten för.
Citera
2019-07-03, 00:57
  #254
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Oljefiltren tillverkas av en stor tysk tillverkare, helt dugliga.
Men nu är det cyklar vi snackar om:
Biltemacyklar funkar ok om man bara ska cykla en km till ICA för att handla någon gång i veckan. Förvaras de inomhus, inte ute, och man smörjer cykeln regelbundet, kan de hålla i fem år eller något i den stilen. Dock är de skräp om man ska jobbpendla dagligen.

Min 7vxl biltemacykel jag har på landet i Kungsbacka just för att cykla till ICA med har funkat över förväntan. Har haft den 7-8 år nu. Men skulle aldrig ens tänka tanken på att använda den här i Göteborg dagligen. Det pallar inte kvaliteten för.
Min Biltema-mountainbike har överlevt flera år som villig arbetshäst till jobbet. Jag brukar iofs hålla den välinfettad och visst får jag laga den ibland, men nog fungerar den bra som pendlingscykel också.
Citera
2019-07-03, 01:00
  #255
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Min Biltema-mountainbike har överlevt flera år som villig arbetshäst till jobbet. Jag brukar iofs hålla den välinfettad och visst får jag laga den ibland, men nog fungerar den bra som pendlingscykel också.

Jag har en vanlig "kärringmodell", fast med 7vxl då. Tror inte på den som pendlingscykel. Men funkar för ICA-inköpen i alla fall. (På landet).
Citera
2019-07-03, 13:08
  #256
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Inte direkt Biltema men jag hade/har en kompis som köpte en billig mountainbike på ÖoB. Framhjulslgarena krånglade så han lämnade in den hos en riktig cykelverkstad som vägrade att laga den.

Vi kan lura dig och laga det för x antal kronor men du är snart tillbaka med trasiga bakhjulslager och sen växelmekanism. Kommer att kosta dig fem ggr mer än vad du gav för cykeln. Köp en ny cykel.

Nu vet jag inte om Biltemas cyklar är så kassa men jag skulle nog inte chansa. Köper inte speciellt mycket från Biltema men någon flyttlåda har väl slunkit med. Och några rullar maskeringstape.

Bäst var nog när farsan köpte oljefilter från Biltema och när han fyllde på olja rann det rakt ut. Ett hål i höljet. Inte stort men ett hål. Kvalitet.....

Bara för att en cykelverkstad vägrar att utföra ett arbete betyder inte att det skulle bli dyrt. Ett komplett framhjul kostar 399 och ett bakhjul 799. Växelmekanismen typ 200 styck. Inte direkt dyra saker.
De billiga cyklar som säljs av olika butiker är som regel likadana. De har liknande ramar, samma växel och bromskomponenter och samma standard och finish men olika utföranden. Dessa tillverkas säkert av samma företag i grunden men säljs som olika märken till olika kedjor. En sak som många dock verkar missa är att de är BILLIGA. När man köper nånting billigt så får man nånting sämre. Det finns få undantag till detta men svensken verkar aldrig förstå det. Jag har jobbat på flera olika lågpriskedjor och folk fattar helt enkelt inte att varan de just köpt för en femtedel av originalets kostnad inte är lika bra.

Ang. Biltemas oljefilter så görs de av en vanlig oljefilter-tillverkare till samma standard som deras vanliga filter som det står företagets logo på. Att det skulle bli fel på en och annan är standard. Jag köper själv aldrig biltemas oljefilter då det känns dumt när man kan köpa ett Bosch eller Mann filter för samma kostnad från tyskland eller ett KN från Ebay.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback