2009-07-21, 18:44
Medlem
Tjo,
jag har som rubriken antyder funderingar på att köpa cykel på Biltema. Har en kompis som haft en mtb därifrån 1 ett år och han säger att den inte har racklat något. Undrar därför om ni har någon erfarenhet av Biltema-cyklar, eller om ni har några andra förslag på billiga och bra cyklar.

Vill inte spendera mer än 2000kr, pga att stöldrisken är så stor. Notera även att jag enbart frågar om cyklar, dvs kvalitén på andra Biltema-prylar är jag inte så brydd om.
Citera
2009-07-21, 19:12
Medlem
sommarlovs avatar
Tja, gå förbi random cykelställ och notera vilka cyklar som har börjat rosta.
Kanske värt att spara en slant till?
Citera
2009-07-21, 19:17
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tja, gå förbi random cykelställ och notera vilka cyklar som har börjat rosta.
Kanske värt att spara en slant till?

Rostar aluminium?

Stoneridge för 2299kr är t.ex. en helalu-ram och lär ju aldrig rosta förutom t.ex. växelförare o.s.v. och dom är ju samma som andra billigare modeller...

Ska sanningen fram så är Biltemacyklarna minst lika bra som andra cyklar i samma prisklass...

Brorsan köpte en biltema mtb med dämpad framgaffel för några år sedan (för typ 2795kr), den har stått ute i stort året runt sedan dess och aldrig tagits hand om speciellt (d.v.s. rena döden för cyklar)...

Den ser varken värre eller sämre ut än andra cyklar som råkat ut för exakt samma behandling...

Det man får räkna med är ju att kringrustningen inte håller ens i närheten av samma klass som dyrare cyklar. Men det är det väl ingen som räknar med heller?
Senast redigerad av pythonx 2009-07-21 kl. 19:19.
Citera
2009-07-21, 19:30
Medlem
multimegas avatar
Jag har en Biltema för o cykla med till affären ibland.
Köpte den billigaste för 1199:- (tror jag), och då ingick gratis stöldförsäkring.

Och den har gått i över ett halvår. Klarade sig galant under vintern utan rost.

Till min andra cykel så kostade bara däckena nästan lika mycket som hela biltema-cykeln, så jag tycker den håller ihop väldigt bra för sitt pris.

De har troligen väldigt billiga vevlager etc, men o andra sidan är vevlager ganska billigt att köpa från tex shimano

Så länge man smörjer kedjan, lager etc så ska den nog hålla ett tag (och givetvis cykla med den på ett fint sätt)
Har inte behövt rikta fälgarna ännu, men ska kolla ekerspänningen ngn dag när jag orkar.

Vet att någon på happymtb testade en biltema eller om det var ica-cykel på "riktig" körning och den gick sönder ganska omgående.

Och skulle cykeln bli stulen har jag min försäkring (om den inte gått ut nu), eller så är jag bara 1200:- fattigare i egendom.
Citera
2009-07-21, 19:33
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Det enda som hänt med min Biltemacykel efter tre års dagligt användande är att stödet börjat rosta. Är helnöjd med den, speciellt med tanke på att jag bara gav 1500:- för den.
Citera
2009-07-21, 19:44
Medlem
actionbents avatar
Nu mera har biltema höjt kvaliten så den uppfyller lagkraven så det är ett steg i rätt riktning men vevlager och hjul är fortfarnade något som håller dåligt, men allt ska man väl inte skylla cyklarna för. Även en cykel behöver service om den ska hålla men vem lämna in en biltema hoj på service?
Citera
2009-07-21, 19:46
Medlem
Så i det stora hela är det värt pengarna? bara den håller ett par säsonger är jag ju nöjd

ska kika på biltema så fort jag får chansen
Citera
2009-07-21, 19:53
Bannlyst
Vevlagrerna var slut på min efter ett år. (Då körde jag den iofs rätt hårt)

Kostade närmare tre tusen har jag för mig.

Edit: Vad skall du köpa för cykel och vad skall du ha den till?
Citera
2009-07-21, 19:56
Medlem
Megaforces avatar
Problemet med Biltemas cyklar är att det inte alltid framgår vilken maxvikt de är avsedda för. En cykel som är konstruerad för max 75 kilos vikt klarar inte en tjock tant på 100 kilo med barnstol och barn på totalt 15 kg bak. Med nästan 50% övervikt så kan ramen kollapsa.

MTBs är gjorda för hårdare tag och brukar klara betydligt högre vikter.
Citera
2009-07-21, 19:59
Medlem
multimegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback

Vevlager kostar ju inte många kroner dock. Till förra hojen köpte jag ett shimano för 60:-

Verktyg för o byta hade jag redan iofs, så det kan ju bli en liten merkostnad om man inte känner någon. Annars tar det ju bara en kvart o byta.
Citera
2009-07-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback

Vet inte riktigt vilken ännu, ska främst ha den fram och tillbaka till jobbet. Främst stadsmiljö. Spelar ingen större roll om det är mtb eller s.k. citybike.
Citera
2009-07-21, 20:59
Medlem
nerdinsides avatar
Hade en Biltema MTB som jag hade som hopp- och slängcykel. Den höll faktiskt bra tycker jag. Men hade den bara två år, och kan säga att den inte håller för att bli överkörd av en King Cab...

Så satsa på en Biltema hoj om du vill ha en billig och funktionsduglig cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in