2015-01-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Här skall du få fem av mig från The Holy Bibel.

Miljöförstöring, haven förgiftas med mera.

Ökad brottslighet.

Kärlekslösheten breder ut sig.

Naturkatastrofer.

Epidemier och farsoter.

Men.......

Kan ha naturliga orsaker också.
Det är precis sådana saker vilken människa som helst hade kunnat "förutspått" .
Vi kan heller inte jämföra många av dessa saker med nutid. Det finns ingen säker statistik från Jesu tid hur det såg ut med brottslighet (t. ex.) . Epedimier och farsoter känns också som en sak som var värre på Jesu tid?
Citera
2015-01-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Lite väl uppenbart kanske? Grejen med Gud är att alla har inte tillgång till honom rakt av. Utan man måste ha en vilja och/eller få nåd av Gud på något sätt för att få insikten/komma till tro.
Den fria viljan innebär ju att vi kan välja att ta emot honom och finna bevisen eller så gör vi det inte.
Varför är uppenbart något negativt? Det hade löst många frågor här i världen.
Och väldigt slingrande och vagt svar hur man kommer till tro. Jag ska ge dig en ledtråd; största anledningen till folks tro är indoktrinering. De flesta (inte alla) människor på jorden har samma tro som deras föräldrar/familj. Och dom har blivit matad med den tron vare sig dom vill eller inte , från riktigt tidig ålder.
Citera
2015-01-06, 00:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vi kan heller inte jämföra många av dessa saker med nutid. Det finns ingen säker statistik från Jesu tid hur det såg ut med brottslighet (t. ex.) . Epedimier och farsoter känns också som en sak som var värre på Jesu tid?

Statistik var inget man använde sig av under Jesus tid något jag med all säkerhet kan påstå.
Det här är saker som står i Bibeln. Inget jag hittar på.
Mycket möjligt att saker förekommit även då. Jag gav dig endast fem saker som det står om i BIBELN sedan kan man spekulera eller vrida och vända på saken hur mycket man vill.
Det står där i alla fall.
Citera
2015-01-06, 01:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Statistik började man med på 1600-1700 talet. OCH är en gren inom tillämpad matematik.
Citera
2015-01-06, 01:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Varför är uppenbart något negativt? Det hade löst många frågor här i världen.
Och väldigt slingrande och vagt svar hur man kommer till tro. Jag ska ge dig en ledtråd; största anledningen till folks tro är indoktrinering. De flesta (inte alla) människor på jorden har samma tro som deras föräldrar/familj. Och dom har blivit matad med den tron vare sig dom vill eller inte , från riktigt tidig ålder.
Vad kommer då ateist indoktrineringen ifrån och är du hundra på att den indoktrineringen är den bästa?
Citera
2015-01-06, 01:27
Medlem
Citat:
Vad kommer då ateist indoktrineringen ifrån och är du hundra på att den indoktrineringen är den bästa?
Nä,jag vet inte att det är det bästa att vara ateist. Jag känner dock ingen som blivit indoktrinerad ateist , så där kan jag inte hjälpa dig. Vet du någon som blivit indoktrinerad ateist? Någon som sedan barnsben blivit itutad att det troligtvis inte finns någon gud , och om denne någon börjar tro på någon gud så vänder vi denne någon ryggen? Känner du någon sådan?
Citera
2015-01-06, 01:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Well, du har ju inte svarat på min tydliga fråga ännu..

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
jo, tidigare på tråden.

Citat:
Det var inget stort ordförråd du hade.

Mitt ordförråd räcker för att kunne bemöta missionsmanuals-klicheér. Och vad har det med saken att göra?

Citat:
börjar tröttna på ditt såpbox-snack.

Jag förmodar du refererar till min tämligen exakte semantik-logiska termimologi som är mycket specifik för religionsdebatts-ändamål. Beklagar du inte hänger med i den, men försök att googla som vi andra gör, när vi ställs inför något nytt.

Citat:
Prata lite mer konkret istället tack.

Vad kan bli mer "konkret" än nutidiga verktyg för verklighets-sökande/beskrivande?

Citat:
Vem är det egentligen som är lat när du inte ens orkar svara på en enkel fråga?

Jag är fortfarande inte intresserad av en trådrecension varje gång en ny såpbox-predikant manifesterar sig.

Citat:
*Bibeln som är världens mest lästa bok hävdar att Jesus fanns och uppstod och gjorde mirakler.

Citat:
*Bibeln är från början många olika skrifter som satts ihop. Skrivna av personer som inte ens befann sig på samma plats alltså oberoende källor. Ändå stämmer de överens om Jesus som messias.

Citat:
*Andra historiker som jag till och med länkade har nämnt Jesus. Dels de som enbart nämnde honom vid namn från den tiden och de som nämnde att han faktiskt utförde mirakler. Vissa var tydliga fiender till de kristna och kallade dem galna. Men trots detta vittnade de om honom.

Citat:
*Guds ord visar sig vara sant. profeterna från gamla testamentet vittnade om att Jesus skulle födas i betlehem i ett stall av en jungfru. Detta sker och de ovan nämnda oberoende vittnena hänvisar till att så skedde. Alla övriga profetior i bibeln har gått i uppfyllelse eller är påväg att göra det.

Citat:
*Folk blir helade i Jesu namn och muslimer får uppenbarelser om Jesus som kallar på dom till sig.

Citat:
*Det stod att Guds ord skulle spridas till alla folk. Detta har snart hänt.

Citat:
*Folk pratar om att vi kan vara påväg mot ett kontantlöst samhälle där man använder handen med ett chip i för att betala. Folk i svensk tv provar att injicera chip i handen som i framtiden kan vara kapabla till sådana användningsområden.

Citat:
Detta omnämns i bibeln i uppenbarelseboken: "Och det tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Och talet är sexhundrasextiosex". Det behöver alltså inte dröja länge innan vi rör oss mot sista tiden på denna jord, där satan använder detta system för att fånga människorna.

Citat:
*Kollat nyheterna senaste åren? Det märks att vi är påväg mot ett alltmer kärlekslöst och våldsamt samhälle. Även detta förutspås i bibeln kring tecknen till sista tiden.

Citat:
*Sex-konsumtionen har ökat drastiskt och det är i princip det varenda tv-serie och film handlar om.
Detta är också ett tecken på att ett stort avfall från Guds ord har skett och håller på att ske.
Aldrig förut har det varit så populärt att "komma ut" som homosexuell och alla de andra läggningar, och detta är givetvis så långt ifrån bibelns budskap man kan komma. Precis som skriften också förutsäger att det ska ske när slutet närmar sig.

Citat:
*Kristna har börjat att själva avfalla mer och mer från Bibeln. låter det bekant att svenska kyrkan börjat viga homopar? Kristna vågar inte stå upp för Guds ord i samma utsträckning längre, utan de viker för samhällets framträdande normer.
Detta hör också till avfallet som måste komma innan slutet. Och kanske är det den mest sorgliga biten. Att de kristna tappar bort sig i tron.

Ta upp hela denna rad av redan bemötade missionsmanuals-klicheér på lämpliga tråder och demonstrera där ... separat för varje postulat ... att du kan använda dom som underlag i denna tråds sammanhang.

Citat:
Här är några av mina belägg för att du ska ta emot Guds ord och tro på Jesus.

Ta det på lämpliga tråder. Denna tråd är emå inte en samlingstråd för varenda missionsmanuals-argument som har lästs högt.

Citat:
Vad är dina motargument och kan du bevisa att jag är galen eller om det jag säger faktiskt är sant?

Du ÄR mer eller mindre galen. Du kan inte ens överblicka vad som är trådämnes-relevant och dina "argument" kryller av argumentationsfel och semantisk akrobatik.
Citera
2015-01-06, 01:28
Medlem
Citat:
Statistik började man med på 1600-1700 talet. OCH är en gren inom tillämpad matematik.
Jaha? Tack för den lektionen......som jag inte vet varför jag fick.
Citera
2015-01-06, 01:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Intressant hur mycket lustigt du fick sagt i den texten. Men bra att du liksom jag har förstått att världen är påväg åt helt fel håll. Och vi kan ju också vara överens om att det är inte den riktning som bibeln står för. Vilket innebär att de är motpoler. Gud är emot detta, vilket är sunt och inte sekteristiskt att förstå.

Du pratade om prostituerade och bibeln? ta dig en titt:

https://www.youtube.com/watch?v=0556u58MvXI

Även om du mot förmodan skulle vara "right for the wrong reasons" gör det inte din pseudo-argumentation mer "sund".
Citera
2015-01-06, 01:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej, nämn en profetia som inte gått i uppfyllelse som alltså skulle ha gjort det vid det här laget?

Validera profeterande som lämpligt underlag på relevant tråd.
Citera
2015-01-06, 01:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nä,jag vet inte att det är det bästa att vara ateist. Jag känner dock ingen som blivit indoktrinerad ateist , så där kan jag inte hjälpa dig. Vet du någon som blivit indoktrinerad ateist? Någon som sedan barnsben blivit itutad att det troligtvis inte finns någon gud , och om denne någon börjar tro på någon gud så vänder vi denne någon ryggen? Känner du någon sådan?

Man bara blir ateist alltså?
Citera
2015-01-06, 01:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du tycker inte det är ganska radikalt för en prostituerad att råka få upp en bibel och bara känna att: nää, detta verkar ju mycket bättre, jag slutar nu direkt!.. ?? Svårt att se logiken där, om det inte finns någon typ av kraft i Guds ord.

Argument from ignorance --> fnoskig "argumentation".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in