2015-01-03, 10:52
Medlem
Jag känner verkligen inte igen mig i din beskrivning. Inte i något om sanningen ska fram.

Migrationsverket har ansvar för att påvisa om ett äktenskap är ett "skenäktenskap". Jag som gift behöver inte bevisa någonting mer än att jag är gift om jag vill att min man ska leva med mig i Sverige. Det enda jag bifogade var ett äktenskapsbevis. Om de med det ger mig ett svar som speglar min inställning så är jag nöjd. Jag behöver inte ett utlåtande om att de tycker att vi känner varandra väl.

Min man och jag är två vuxna individer som köper våra egna kläder. Likt de flesta män är han inte intresserad av att gå och shoppa kläder med sin respektive. Jag är inte heller särskilt intresserad av att gå och shoppa med honom. Vi handlar på var sitt håll och överraskar varandra med inköp. Precis som vilka andra par som helst. Snygg! Oj, den där klär dig verkligen bra! Underbar färg! Min man har förbaskat god smak när det gäller kläder. Jag behöver verkligen inte hålla reda på några storlekar och inte han heller. Jag klarar den biten alldeles själv. Och jag har heller aldrig sett honom snoka under mina skor för att få veta vilken skostorlek jag har.

Visst får den sökande genomgå en intervju men att det skulle vara på den nivå du beskriver? Det går alldeles utmärkt att missa svar på frågor. Och rent praktiskt brukar jag aldrig säga: vi åker till plats X för att hälsa på mina föräldrar. Jag säger rätt och slätt: vi åker till mamma och pappa på fredag. När vi passerade byskylten så föll det sig inte naturligt att tala om för honom att:
"Lägg det där namnet på minnet för någon på ambassaden kommer att fråga dig om det."
Jag susade förbi skylten utan att tänka på den, precis som vanligt. Jag hade fullt upp att leva livet på mitt sätt. Oron över att jag missade det kom när jag läste inlägg som dina här på forumet.

Vad gäller kritiken mot Migrationsverket från JO så konstaterades det i den tidigare undersökningen att det inte kunde vara den ökade flyktingströmmen som var orsak till längre väntetider utan verkets egna sätt att arbeta.

Visserligen har flyktingströmmen ökat ännu mer till dags dato men med den lilla insyn jag fått i deras arbete kan jag nog inte göra annat än att till viss del hålla med. Bara det att man måste hänga här för att få fullgod information är väl ett svar på det. Informationstänket, om något, kan förbättras väsentligt hos Migrationsverket. Men å andra sidan så skrev jag till dem och sa att jag tyckte att de borde göra en särskild sida för gifta på sin hemsida och det gjorde de.

Visst, jag tycker fortfarande att det är förskräckligt att väntetiderna är omänskligt långa men mycket av oron under väntetiden kom från somliga inlägg på webben. Aldrig från Migrationsverket direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
"Väntetider för ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige"

*I vissa fall kan en ansökan ta längre tid än vad som anges nedan. Det kan bero på att Migrationsverket behöver mer information för att fatta beslut. Behövs mer information kommer din handläggare att kontakta dig eller din anhöriga.*

"När du ansöker för första gången är väntetiden på beslut cirka":
- 14 månader om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett.

ref: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

--------------------

"När du ansöker om förlängning är väntetiden innan du får beslut eller besked om att du ska komplettera din ansökan cirka":
- 5 arbetsdagar om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett (räknat från det att ditt tidigare tillstånd slutat gälla).

--------------------

Enligt mina erfarenheter är det lite av ett "lotteri". Dock, steg 1, skickar man in en detaljrik och 'proffsigt' ifylld ansökan, och bifogar relevanta scannade dokument som styrker förhållandet (brukar röra sig om 20-30 dokument, enligt mina erfarenheter) så underlättar detta givetvis. Ev oklarheter fördröjer ärenden, gör 'allt' för att undvika motfrågor och kompletteringsäskanden från MigV. 'Gör rätt från början' värt att ha i åtanke.

Steg 2, direktintervjun med den ansökande. Den är givetvis också mycket viktig, där skall sökanden övertuga en konsul/immigrationshandläggare vid utländsk beskickning, om alla detaljer som dom fiskar efter. Förberedelser oerhört viktiga, ner på nivån "skonummer, partnerns favoritkäk, favoritmat, dennes bostad, födelseort, finns bil, motorcykel, barn, tidigare äktenskap,,,, var beredd på rena FBI-förhöret. När intervjun är genomförd, skall den sökande begära att få läsa igenom protokollet, och se att allt blivt korrekt noterat av immigrationstjänstemannen. Detta är viktigt, ty materialet skickas till MigV i Sverige, som jämför intervju-dokumentet med ansökan och alla bilagor, hittar dom motsägelser så räkna med problem.

Om allt gått 'bra', så kommer steg 3, att ha turen att tilldelas en effektiv handläggare, och det valet är fördolt, ingen insyn. Det är bara att vänta, och hoppas på nästa kontakt, som kommer via mail, plus att MigV skickar snigelpost till partnern bosatt i Sverige, om fortsättningen/ärendets avgörande. Har man framgång, så kommer uppmaning till biopsy och fingeravtryck på närmsta ambassad i utlandet, därefter tar det upp till fyra veckor, innan ID-kortet skickas till den ambassad eller konsulat, som handlagt ärendet/intervjun. Dom mailar att "nu är ditt ID-kort här, v v kontakta oss för att kvittera ut". Sen är mattan utrullad till Sverige.

Att de s k "flyktingströmmarna" påverkar handläggningstiderna är officiellt. Dessa behandlas med förtur, dock har JO påtalat de abnormt långa väntetiderna för andra än "flyktingar", hur snabbt det leder till en förbättring omöjligt att dra slutsatser av. Verket angav nyligen att ytterligare 1000 handläggare skulle anställas, med det tar naturligtvis tid innan detta resulterar.

Önskar alla god tur inför det nya året.
Citera
2015-01-03, 13:14
Medlem
Citat:
Dom anhöriginvandrade kvinnor, jag känner personligen, från länder utanför EU (asienländer) är så gott som alltid gifta med svenska män. Och dessa tjejer skrattar åt Arbetsförmedlingen. Dom kontaktar bemanningsföretag, plus tar direktkontakt med arbetsgivare, erbjuder sina tjänster, som vikariat att starta med. Det handlar om ett tiotal, samtliga har jobb, jobben växlar ibland, men tjejerna har skapat sin egen plattform, och som icke-gnällare, och mycket arbetssamma, är dom populära och attraktiva för arbetsgivare.

Hej!
Vi gjorde en webbansökan den 2 juli 2014. Hon fick komma på intervju den 17 december och den 2 januari 2015 fick vi mejl om att ett beslut har tagits men inte vad beslutet är. Jag har svårt att se att beslutet kan vara något annat än positivt men är det någon som har erfarenhet av detta mejl så får ni gärna dela med er.

Min egentliga fråga som jag vill ta upp här gäller ovanstående text. Min fru frågar redan nu om arbete och vilka möjligheter som finns för henne då hon är van att arbeta. Bemanningsföretag kan vara en bra inkörsport men vilka bemanningsföretag är vanligast att använda sig av? Och de kvinnor som du beskriver här i texten, vilka erfarenheter/utbildningar har dessa? Mina tankar är att de oftast inte har utbildning eller erfarenhet som är anpassad för den svenska arbetsmarknaden men att de är så arbetsamma att det uppväger gott och väl.

Jag är tacksam för era inlägg som gör att jag lär mig mycket!
Citera
2015-01-03, 22:24
Medlem
Hej.

Eftersom folket på konsulatet är på semester varje december har vi väntat på att boka intervju ett tag nu. Men på måndag ska min man ringa och förhoppningsvis få en bokning. Vi har en del frågor som vi som han måste ställa när han ringer.

Det ser inte ut som om han kan göra biometri på konsulatet, inte heller finns det någon ambassad i landet. Vad är era erfarenheter? Kan han göra biometri när han kommer till Sverige? Han kommer från ett land som inte behöver visum för att besöka Sverige ska läggas till.

Vidare undrar jag om någon har fixat en fullmakt EFTER att ansökan har kommit in. Går det att fixa så att jag får kort, besked och annat skickat till mig?

Helt enkelt; hur går detta steg till?

För att förklara... Han flyttar till ett annat land än sverige i slutet av januari. Vi visste helt enkelt inte att allt detta skulle ske precis nu. När vi ansökte trodde vi att processen med MIG skulle ta längre tid. Men som det ser ut beslutet kommer komma när han är mellan länder och adresser.

Tips och erfarenheter? Tack!
Citera
2015-01-04, 09:56
Medlem
Hej,

Migrationsverkets hemsida har en hel del information om vad som händer efter beslut:

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Efter-beslut.html

Citat:
Ursprungligen postat av minde
Hej.

Eftersom folket på konsulatet är på semester varje december har vi väntat på att boka intervju ett tag nu. Men på måndag ska min man ringa och förhoppningsvis få en bokning. Vi har en del frågor som vi som han måste ställa när han ringer.

Det ser inte ut som om han kan göra biometri på konsulatet, inte heller finns det någon ambassad i landet. Vad är era erfarenheter? Kan han göra biometri när han kommer till Sverige? Han kommer från ett land som inte behöver visum för att besöka Sverige ska läggas till.

Vidare undrar jag om någon har fixat en fullmakt EFTER att ansökan har kommit in. Går det att fixa så att jag får kort, besked och annat skickat till mig?

Helt enkelt; hur går detta steg till?

För att förklara... Han flyttar till ett annat land än sverige i slutet av januari. Vi visste helt enkelt inte att allt detta skulle ske precis nu. När vi ansökte trodde vi att processen med MIG skulle ta längre tid. Men som det ser ut beslutet kommer komma när han är mellan länder och adresser.

Tips och erfarenheter? Tack!
Senast redigerad av MrsAfrika 2015-01-04 kl. 10:01.
Citera
2015-01-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAfrika
Hej,

Migrationsverkets hemsida har en hel del information om vad som händer efter beslut:

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo/Efter-beslut.html

Tack Mrs Afrika.

Vet du hur man fixar en fullmakt om man inte gjorde det vid ansökan?
Citera
2015-01-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Tack Mrs Afrika.

Vet du hur man fixar en fullmakt om man inte gjorde det vid ansökan?

Ni kan fixa det under intervjun. Jag tror om det inte finns fullmakt så frågar dem. Men man kanske inte ska det för säkert att alla tänker på allt. Så din man får tänka på det.

Annars kan ni säkert skicka det till Migrationsverket som en komplettering.
Citera
2015-01-04, 18:14
Medlem
Inga frågor om "skonummer, partnerns favoritkäk, favoritmat, dennes bostad, födelseort, finns bil, motorcykel, barn, tidigare äktenskap" ställdes när min man intervjuades. De ställde endast en fråga utöver det vi redan skrivit i ansökan och det var namnen på våra vittnen när vi gifte oss samt vems av våra vittnen var mitt vittne och vem som var min mans vittne. Eftersom våra vittnen var min mans bästa kompis och hans bror kunde han lätt svara. .

Biometrin gjordes i samband med intervjun inte efter beslutet. Vi fick besked per epost angående beslutet. Även att beslutet är beviljat. Snigelposten tog 1 dag. Beslutet taget på en tisdag eftermiddag och beslutet i brevlådan på torsdag förmiddag. Normal postgång i Sverige. Jag räknade inte med att ha beslutet på onsdag eftersom beslutet togs på eftermiddagen dagen innan.

Citat:
"Väntetider för ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige"

*I vissa fall kan en ansökan ta längre tid än vad som anges nedan. Det kan bero på att Migrationsverket behöver mer information för att fatta beslut. Behövs mer information kommer din handläggare att kontakta dig eller din anhöriga.*

"När du ansöker för första gången är väntetiden på beslut cirka":
- 14 månader om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett.

ref: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider.html

--------------------

"När du ansöker om förlängning är väntetiden innan du får beslut eller besked om att du ska komplettera din ansökan cirka":
- 5 arbetsdagar om du ansöker på webben
- 18 månader om du ansöker på blankett (räknat från det att ditt tidigare tillstånd slutat gälla).

--------------------

Enligt mina erfarenheter är det lite av ett "lotteri". Dock, steg 1, skickar man in en detaljrik och 'proffsigt' ifylld ansökan, och bifogar relevanta scannade dokument som styrker förhållandet (brukar röra sig om 20-30 dokument, enligt mina erfarenheter) så underlättar detta givetvis. Ev oklarheter fördröjer ärenden, gör 'allt' för att undvika motfrågor och kompletteringsäskanden från MigV. 'Gör rätt från början' värt att ha i åtanke.

Steg 2, direktintervjun med den ansökande. Den är givetvis också mycket viktig, där skall sökanden övertuga en konsul/immigrationshandläggare vid utländsk beskickning, om alla detaljer som dom fiskar efter. Förberedelser oerhört viktiga, ner på nivån "skonummer, partnerns favoritkäk, favoritmat, dennes bostad, födelseort, finns bil, motorcykel, barn, tidigare äktenskap,,,, var beredd på rena FBI-förhöret. När intervjun är genomförd, skall den sökande begära att få läsa igenom protokollet, och se att allt blivt korrekt noterat av immigrationstjänstemannen. Detta är viktigt, ty materialet skickas till MigV i Sverige, som jämför intervju-dokumentet med ansökan och alla bilagor, hittar dom motsägelser så räkna med problem.

Om allt gått 'bra', så kommer steg 3, att ha turen att tilldelas en effektiv handläggare, och det valet är fördolt, ingen insyn. Det är bara att vänta, och hoppas på nästa kontakt, som kommer via mail, plus att MigV skickar snigelpost till partnern bosatt i Sverige, om fortsättningen/ärendets avgörande. Har man framgång, så kommer uppmaning till biopsy och fingeravtryck på närmsta ambassad i utlandet, därefter tar det upp till fyra veckor, innan ID-kortet skickas till den ambassad eller konsulat, som handlagt ärendet/intervjun. Dom mailar att "nu är ditt ID-kort här, v v kontakta oss för att kvittera ut". Sen är mattan utrullad till Sverige.

Att de s k "flyktingströmmarna" påverkar handläggningstiderna är officiellt. Dessa behandlas med förtur, dock har JO påtalat de abnormt långa väntetiderna för andra än "flyktingar", hur snabbt det leder till en förbättring omöjligt att dra slutsatser av. Verket angav nyligen att ytterligare 1000 handläggare skulle anställas, med det tar naturligtvis tid innan detta resulterar.

Önskar alla god tur inför det nya året.
Citera
2015-01-05, 13:01
Medlem
Gott nytt år alla!

Sitter själv och väntar på min partners visumprocess.
Inskickad 15 oktober, blev ombedd att skicka in mina egna uppgifter 18 oktober, sen har man inte hört ett pip på snart 3 månader. Skönt att veta att man inte är den enda som blir överkörd av myndigheterna. Den bästa delen är ju helt klart "å, förresten, partnern får inte komma hit under processen så ha det så trevligt med erat långdistansförhållande i 14 månader. Ni får inte lov att träffa varandra under jul, nyår, födelsedagar, släktevenemang eller andra tillfällen. Men vi är helt säkra på att det inte kommer innebära några som helst problem eller frustration i erat förhållande."

Suck.
Citera
2015-01-05, 13:59
Medlem
Hej.

5 Maj 2014. Gifte jag (svensk) mig med en tjej från Ryssland. Registrerat och översatt i båda länderna.
7 Juli 2014 19:38. Ansökan uppehållstillstånd gjord, bådas formulär ifylld och registrerad, E3 Uppsala.
6 Dec 2014 08:52. Mail om att boka intervju.
9 Dec 2014 14:00. Intervju på ambassaden i Moskva. Fullmakt och bio fixat.
Sedan kommer en dryg chock.
9 Dec 2014 14:21. "Migrationsverket behöver information från dig" Kompletterar nödvändig info.
10 Dec 2014 15:58. Komplettering registrerad.

Sedan har det varit tyst. I mailet om komplettering sa de:
"Svara på frågorna inom två veckor från det att du har fått detta e-postmeddelande.
Om du inte svarar, kan Migrationsverket komma att fatta beslut baserat på den information vi har."

Betyder detta att de börjar arbeta med vårt ärende 14 dagar efter mailet?

Någon som vet hur det jobbar helger, kvällar, röda dagar som julafton, juldagen, nyårsafton, trettondagshelgen?

Hur pass försenat kan detta bli pga. detta klantiga misstag att vi glömde översätta det ryska dokumentet på registrerat äktenskap i Ryssland?

Borde ju gå eller ha gått som för två andra här nyligen i forumet då vi ansökte så nära varandra i Juli och fick intervju så nära varandra också:
Citat:
Ursprungligen postat av proxnilsson
Vi gjorde en webbansökan den 2 juli 2014. Hon fick komma på intervju den 17 december och den 2 januari 2015 fick vi mejl om att ett beslut har tagits
Var låg ert ärende på för kontor och vilket land kommer din partner från?
Var det positivt beslut? Grattis isåfall!

Vi ansökte ju båda nästintill indentiskt med datum för inskickat formulär, intervjutillfället, rysk partner. Mitt hamnade i Uppsala dock.
Citat:
Ursprungligen postat av authil
- 4:e Juli 2014 skickade vi in vår webbansökan.
- Vårt ärende hamnade i Örebro.
- 3:e December fick vi mail om att boka intervju
- 8:e December var hon på intervju på ambassaden i Moskva
- 19:e December kl 10 fick vi mail om att ett beslut hade tagits i vårt ärende. Jag ringde dem och fick reda på att vi var accepterade!
Berätta gärna hur lång tid det tog att få kortet skickat till Ryssland.
Grattis förresten!
Senast redigerad av Gathers 2015-01-05 kl. 14:25.
Citera
2015-01-05, 14:44
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gathers
Hej.

5 Maj 2014. Gifte jag (svensk) mig med en tjej från Ryssland. Registrerat och översatt i båda länderna.
7 Juli 2014 19:38. Ansökan uppehållstillstånd gjord, bådas formulär ifylld och registrerad, E3 Uppsala.
6 Dec 2014 08:52. Mail om att boka intervju.
9 Dec 2014 14:00. Intervju på ambassaden i Moskva. Fullmakt och bio fixat.
Sedan kommer en dryg chock.
9 Dec 2014 14:21. "Migrationsverket behöver information från dig" Kompletterar nödvändig info.
10 Dec 2014 15:58. Komplettering registrerad.

Sedan har det varit tyst. I mailet om komplettering sa de:
"Svara på frågorna inom två veckor från det att du har fått detta e-postmeddelande.
Om du inte svarar, kan Migrationsverket komma att fatta beslut baserat på den information vi har."

Betyder detta att de börjar arbeta med vårt ärende 14 dagar efter mailet?

Någon som vet hur det jobbar helger, kvällar, röda dagar som julafton, juldagen, nyårsafton, trettondagshelgen?

Hur pass försenat kan detta bli pga. detta klantiga misstag att vi glömde översätta det ryska dokumentet på registrerat äktenskap i Ryssland?

Borde ju gå eller ha gått som för två andra här nyligen i forumet då vi ansökte så nära varandra i Juli och fick intervju så nära varandra också:

Var låg ert ärende på för kontor och vilket land kommer din partner från?
Var det positivt beslut? Grattis isåfall!

Vi ansökte ju båda nästintill indentiskt med datum för inskickat formulär, intervjutillfället, rysk partner. Mitt hamnade i Uppsala dock.

Berätta gärna hur lång tid det tog att få kortet skickat till Ryssland.
Grattis förresten!

Om ni gjorde webansökan innebär väl en komplettering enligt ryktet att ni plockas ut ur det systemet och hamnar i "pappersansökningshögen" istället vilket då innebär ca 18 månaders väntetid.

Hoppas för er skull att det bara är ett rykte.
Citera
2015-01-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Om ni gjorde webansökan innebär väl en komplettering enligt ryktet att ni plockas ut ur det systemet och hamnar i "pappersansökningshögen" istället vilket då innebär ca 18 månaders väntetid.

Hoppas för er skull att det bara är ett rykte.

Det låter som ett rykte. Att flytta ett ärende till ett annat system som innebär fysiska papper låter ju som extra arbete.
Citera
2015-01-05, 15:51
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Dom senaste tjugo inläggen bevisar vilken oreda (anarki) som råder inom området "anhöriginvandring". Jag har flera intressanta detaljer, men meningslöst att publicera här, karusellen går ännu mer i spinn, tycks det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in